Sterke speler in een booming markt
Het oude Valvoline werd in 2016 afgesplitst van speciaalchemiebedrijf Ashland, destijds nog bekend onder de naam Ashland Global. Valvoline, dat sinds 23 september 2016 een eigen notering heeft, kon lange tijd totaal geen potten breken op de beurs. Dat is ook niet heel vreemd voor een bedrijf dat vooral bekend stond om smeermiddelen voor auto’s.
De laatste twee jaar spuit de beurskoers van Valvoline, genoteerd onder het zeer herkenbare tickersymbool VVV, omhoog. Afgelopen week bereikte het aandeel zelfs de hoogste koers ooit op bijna $40.
Wie het aandeel, zoals de auteur van deze tip, de laatste jaren niet heeft gevolgd, zal zich verbazen over dit record. Het bedrijf blijkt echter een nieuwe weg te zijn ingeslagen met de verkoop van de divisie ‘Global Products’, waaronder de wereldwijde verkoop valt van motorolie, industriële olie, vetten, koelvloeistoffen, hydraulische olie en ook producten voor garages.
Koper is Saudi Aramco, het gigantische staatsoliebedrijf, dat $2,65 mrd neertelde voor de autoproductendivisie van Valvoline. Het nieuwe Valvoline is vanaf nu een pure speler op de ‘auto services’-markt in de Verenigde Staten en Canada met in totaal 1781 vestigingen. Valvoline heeft serieuze groeiambities en wil op lange termijn doorgroeien naar meer dan 3500 vestigingen, deels in franchise-vorm.
Die vestigingen opereren als auto-onderhoudcentra en staan bekend om het model ‘15 minutes, stay in your car’. Veel Amerikanen laten periodiek hun auto’s controleren voor een kleine inspectie of reparatie, doen een snelle oliewissel en laten hun banden roteren. Het is gebruikelijk voor Amerikanen om na ongeveer 5000 mijl hun banden van positie te laten wisselen door de servicecenters van Valvoline, uiteraard om slijtage te voorkomen en de levensduur van de band te verlengen.
Vaak is bij deze transactie, vergelijkbaar met de winterbandwissel die in Nederland vaak jaarlijks wordt gedaan, ook een oliewissel en snelle inspectie inbegrepen. Anders dan in Nederland kan dat bij Valvoline, dat in de VS onder de naam Valvoline Instant Oil Change en in Canada onder Great Canadian Oil Change opereert, zonder afspraak en kan de klant vaak gewoon in zijn auto blijven zitten. Naast olie- en bandenwissels kun je dan ook aan ander preventief onderhoud denken zoals het oppompen of uitlijnen van de banden en het vervangen van filters, lampjes en accu’s. Daarbij worden alle automerken bediend, inclusief alle elektrische auto’s.
Valvoline kan profiteren van sector
De markt voor deze aftermarket-services laat al jaren fraaie groeicijfers zien en bedrijven als Valvoline profiteren van het groeiend aantal ouder wordende én meer complexe auto’s. Ook het groeiende wagenpark voor elektrische en hybride auto’s legt het bedrijf geen windeieren. Interessant is daarbij dat ondanks de hoge inflatie en stijgende kosten voor levensonderhoud, de consument, en zeker die in de VS en Canada, totaal niet bespaart op het noodzakelijke onderhoud voor hun auto.
De jongste kwartaalcijfers, die door beleggers werden beloond met een koerssprong van 12%, bewijzen dat nog maar eens. Valvoline zag de omzet in het fiscale tweede kwartaal met 16% stijgen naar $344,5 mln, met sterk verbeterde winstmarges en een ruim 40% hogere winst per aandeel. Een steeds groter deel van de omzet is bovendien afkomstig van andere diensten dan die oliewissels die nog altijd de naamgever zijn van de servicecenters. In het jongste kwartaal werden 35 nieuwe vestigingen geopend, waarvan 19 door Valvoline zelf en 16 in franchise. Bij elkaar levert dat de huidige 1781 vestigingen op.
De razendsnelle groei moet voor boekjaar 2023 resulteren in een minimaal 14% hogere omzet. Het bedrijf herhaalde de outlook met een verwachte omzet van $1,4 tot $1,5 mrd. Dit boekjaar wil Valvoline in totaal 130 tot 160 nieuwe servicecenters openen en mikt het op een aangepast ebitda-resultaat van $370 tot $390 mln. Analisten rekenen ook de komende jaren op een dubbelcijferige groei van omzet en winst. Valvoline is de laatste jaren vooral zeer actief is op het gebied van aandeleninkoop en koopt jaarlijks zo’n 3% van het aantal uitstaande aandelen in. Die aandeleninkoop zal in een stroomversnelling komen na de recent afgeronde verkoop van de divisie Products (die goed was voor $1,15 mrd omzet per jaar).
Netto houdt Valvoline $2,38 mrd over aan de transactie met Saudi Aramco, waarbij het de merknaam Valvoline gewoon mag blijven gebruiken voor de servicecenters. Naast schuldreductie (Valvoline heeft naar schatting ruim $2 mrd schuld aan het einde van het tot september lopende boekjaar 2023) en investeringen in expansie wordt een flink deel van de verkoopopbrengst van ‘Products’ gebruikt om voor $1 mrd eigen aandelen in te kopen. Gezien de huidige beurswaarde van $6,6 mrd is dat zeer fors.
Dividend
Het spreekt voor zich dat deze aandeleninkoop de winst per aandeel een extra impuls geeft. Daarnaast wordt er sinds 2016 elk jaar een dividend betaald, dat de laatste vijf jaar gemiddeld met bijna 11% groeide.
Wel dateert de laatste dividendverhoging van eind 2020, maar gezien de beurskoers de laatste jaren mogen beleggers alleen maar blij zijn dat Valvoline de laatste jaren prioriteit gaf aan de inkoop van eigen aandelen boven het dividend van in totaal zo’n $87 mln op jaarbasis. Door de hard opgelopen beurskoers is het dividendrendement nog slechts 1,3%.
Aandeel Valvoline kansrijk
Ik acht de kans op een mooie verhoging later in 2023 echter groot. Gezien de sterke winstgroei en expansieplannen de komende jaren blijft het aandeel Valvoline interessant voor de zeer lange termijn, ondanks een op het oog hoge (maar de komende jaren snel zakkende) k/w van 35 voor 2023.
Kwaliteit heeft een prijs en dat geldt ook voor het aandeel Valvoline, dat sneller groeit en hogere marges realiseert dan de meeste concurrenten in de snel groeiende markt.