Advieswijziging Alstom | Aandeel weer koopwaardig na goede cijfers
De producent van treinen, trams en metro’s was naar mijn mening een interessante belegging, omdat het bedrijf goed gepositioneerd is om te profiteren van de trend richting groene mobiliteit. Binnen Europa is bijna 30% van de CO2-uitstoot afkomstig van mobiliteit; door meer in te zetten op het spoor kan de uitstoot worden teruggedrongen. Overheden zullen dan ook fors gaan investeren om meer personen en goederen over het spoor te vervoeren.
Dit jaar zette de Franse overheid een stap in de juiste richting. In februari werd bekend dat de regering tot 2040 een bedrag van €100 mrd zal investeren om de spoorwegen in eigen land te verbeteren. In Duitsland loopt tot 2030 een moderniseringsprogramma van het spoor ter waarde van €86 mrd. Dit resulteert in mooie opdrachten voor Alstom. Het orderboek bereikte recent opnieuw een recordhoogte, waardoor de treinenbouwer voor ruim vijf jaar aan werk op de plank heeft liggen.
Desondanks verloor Alstom in twee jaar tijd 40% van haar beurswaarde. De voornaamste reden hiervoor is dat de overname van het Canadese Bombardier moeizamer verliep dan gedacht. Oude verlieslatende contracten deden behoorlijk wat cash uit de onderneming stromen en de schulden behoorlijk oplopen. Hierdoor ontstond in de markt angst voor een emissie.
Na de recente publicatie van de jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2022-2023, ziet het er echter weer rooskleuriger uit. De omzet kwam uit op €16,5 mrd, autonoom steeg de verkoop met 5%. Als gevolg van inflatie verbeterde de ebitmarge slechts met 2 procentpunt naar 5,2%. Wel rekent het management erop de marges te kunnen optrekken. Tegen 2025-2026 mikt Alstom op een ebitmarge tussen de 8 en 10%.
Advies aandeel naar ‘kopen’
Alstom wist het afgelopen boekjaar een vrije kasstroom te generen van €199 mln. De netto schuld daalde over een periode van zes maanden van €2,3 mrd naar €2,1 mrd en het management herhaalde daarbij dat er tot 2026 geen herfinanciering hoeft plaats te vinden. Analisten rekenen erop dat Alstom dit jaar circa €360 mln aan vrije kasstroom zal genereren. De schulden lijken dan ook te hebben gepiekt en dat is natuurlijk positief nieuws voor de zittende aandeelhouders.
De focus bij Alstom komt weer te liggen op het verbeteren van de winstgevendheid en het genereren van cashflow. Bij een geschatte k/w 2024 van 18 verhoog ik het advies voor het aandeel Alstom daarom van ‘houden’ terug naar ‘kopen’.