InPost | Twijfel over prijskracht Poolse kluisjesuitbater
De Poolse uitbater van pakketkluizen InPost merkt nog weinig van de afkoelende e-commercemarkt. In het eerste kwartaal verwerkte het bedrijf 21% meer pakjes ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is de volumegroei nauwelijks vertraagd vergeleken met het vierde kwartaal (+23%).
De omzet steeg nog wat harder, met een plus van 29,4% naar PLN 1,99 mrd (€444 mln). Dat is mede te danken aan prijsverhogingen, die het bedrijf pas met enige vertraging in het vierde kwartaal kon doorvoeren. Het aangepaste ebitda kwam 36% hoger uit, op PLN 557,3 mln. De marge is met 140 basispunten verbeterd tot 27,9%. Onder de streep werd een nettowinst genoteerd van PLN 115,9 mln, tegen PLN 69,4 mln hetzelfde kwartaal in 2022.
InPost blijft vooral op de Poolse thuismarkt goed presteren. Hier lag de omzetgroei op 28,9% en werd de ebitda-marge verhoogd van 41,3% naar 45,3%. Polen is goed voor 95% van het groepsresultaat. In Frankrijk, de tweede afzetmarkt, gaat het minder florissant. De volumegroei nam van kwartaal-op-kwartaal flink af van 29% naar 17% en de marges daalden. Extra investeringen in de expansie van het netwerk van pakjesautomaten en hogere kosten drukken de Franse winstgevendheid. Dat geldt ook voor de kleinschalige activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en Italië, waar vanwege hoge investeringen nog rode cijfers worden geschreven. Positief is dat de schaalgrootte in het VK snel toeneemt en de verliezen afnemen.
Handhaving outlook
Het bedrijf handhaaft zijn outlook voor heel het jaar. In Polen en Frankrijk mikt het op een verbetering van de winstmarges, nadat die vorig jaar door de hoge kosteninflatie flink onder druk kwamen. De volumes zullen naar verwachting harder blijven groeien dan de e-commerce markt, hoewel in het tweede kwartaal sprake zal zijn van een licht tragere groei. In de komende kwartalen wordt de vergelijkingsbasis ook moeilijker. Bepalende factor voor de volumegroei blijft de uitbreiding van het aantal pakketkluizen. Met ruim 20.000 kluizen is InPost in Polen de marktleider. Het groeipotentieel ligt vooral buiten de thuismarkt, waar het aantal kluizen bijna verdubbelde naar 9740 stuks.
Advies aandeel op ‘houden’
Aan de vraag ligt het niet, want consumenten kiezen steeds vaker bewust voor afhalen in plaats van thuisbezorging. Ten opzichte van deur-tot-deur-levering winnen pakketkluizen snel terrein. Het is ook vaak goedkoper voor consumenten en internetwinkels. De gevestigde postbedrijven als PostNL, DHL, La Poste en Polish Post spelen hierop in door een netwerk van pakjesautomaten op te zetten. Ook internetspelers als Bol.com, Amazon en Allegro plaatsen steeds meer lockers.
Het is daarom twijfelachtig of het aandeel InPost zijn concurrentievoorsprong en prijskracht op termijn kan behouden. Voorlopig gaat de expansie wel door en die kan het bedrijf dankzij de riante kasstroom in de thuismarkt zelf financieren. Op 20 keer de verwachte winst voor 2024 wordt het aandeel naar behoren gewaardeerd en handhaven wij ons houdadvies.
Cijfers eerste kwartaal | ||
In mln PLN | 2023 | 2022 |
Omzet | 1996 | 1542 |
Ebitda | 557,3 | 409,1 |
Nettowinst | 115,9 | 69,4 |