Nedap | Een Nederlands techbedrijf met oog voor de aandeelhouder
Technologiebedrijf Nedap uit Groenlo werd in 1929 opgericht. Daarmee is het een van de oudste beursgenoteerde ondernemingen van Nederland. Desondanks behoort het fonds met een marktkapitalisatie van €380 mln nog altijd tot de kleintjes op de beurs. Nedap maakt deel uit van de ASCX-index.
In de beginjaren lag de focus op het verwerken van bakeliet, sindsdien is er een hoop veranderd. De laatste jaren heeft de onderneming een goede reputatie weten op te bouwen op het gebied van softwareontwikkeling en RFID-chips. Nedap staat bekend om het royale dividend en dat maakt het aandeel vrij uniek. Er zijn namelijk maar weinig technologiebedrijven waar nog behoorlijk wat groei valt te verwachten en die aandeelhouders belonen zoals Nedap dat doet. In de afgelopen twee jaar keerde de onderneming namelijk in totaal €6 aan dividend per aandeel uit. Bij de huidige beurskoers van €57, komt dat neer op 10,5%.
Marktgroepen
Nedap bestaat uit zeven marktgroepen. Healthcare, Live Stock Management, Retail en Security Management zijn daarbij het belangrijkst en naar mijn inschatting verantwoordelijk voor ten minste 75% van de totale omzet. Healthcare richt zich op de automatisering van de werkzaamheden van zorgprofessionals. De marktgroep staat bekend om het Elektronische Cliënten Dossier. Met deze activiteit is Nedap marktleider in Nederland in de geestelijke gezondheidszorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg.
Live Stock Management levert technologische oplossingen voor de melkveehouderij zoals sensoren en voerstations, en is daarin wereldmarktleider. Het bewakingssysteem CowControl geeft boeren de mogelijkheid om de gezondheid van de koeien te monitoren via een app op de smartphone. Eet de koe bijvoorbeeld onvoldoende, dan ontvangt de boer daarover een bericht.
Retail produceert beveiligings-, beheers- en informatiesystemen voor de detailhandel. Bekende klanten zijn Decathlon en H&M. De marktgroep timmert met name flink aan de weg met het platform iD Cloud, een voorraadmanagementsysteem waarmee Nedap inmiddels ook wereldmarktleider is. Dat komt mede doordat de afdeling vorig jaar wederom een aantal mooie nieuwe klanten mocht verwelkomen als Hugo Boss en Puma.
De marktgroep Security management ontwikkelt beveiligingssystemen voor bedrijven, instanties en overheidsinstellingen. Nedap onderscheidt zich met het beveiligingsplatform AEOS, waarmee onder andere toegangscontrole plaatsvindt. Enkele bekende klanten zijn Unilever, ING en Ahold Delhaize. In een recent interview vertelde CEO Ruben Wegman dat inmiddels 25 van de 100 grootste merken in Europa hebben gekozen voor de beveiligingsoplossingen van Nedap.
Gang van zaken
Vorig jaar had Nedap veel last van schaarste aan componenten. Hierdoor kon het bedrijf niet altijd aan de vraag voldoen en kwamen de marges onder druk te staan. Tegelijkertijd bleef de onderneming investeren in toekomstige groei en de uitbreiding van het personeelsbestand. Over een periode van twaalf maanden steeg het aantal medewerkers van 820 naar 915.
Door de extra uitgaven viel de winstgroei per aandeel wat tegen, maar Nedap wist in 2022 toch een omzet te behalen van €230,6 mln en een autonome groei te bewerkstelligen van 11%. Vrijwel alle marktgroepen droegen hun steentje bij. Daarnaast steeg de terugkerende omzet uit software-abonnementen met 21% naar €71 mln. (2021: €58,5 mln).
Het operationeel resultaat (ebit) nam met 3% toe naar €23,8 mln. De ebit-marge daalde door de eerder genoemde redenen van 11,1% naar 10,3%. Onder aan de streep bleef een winst per aandeel over van €2,87. In 2021 boekte Nedap een wpa van €2,82. Doordat Nedap aan het einde van het boekjaar over een netto kaspositie beschikte, besloot het management het dividend van €3 per aandeel op peil te houden. Bij de huidige beurskoers bedraagt het dividendrendement 5,2%. Een ander argument voor de hoge dividenduitkering was het vertrouwen dat de schaarste aan componenten enigszins zou gaan afnemen. Die inschatting bleek correct, want Nedap wist mede dankzij een inhaaleffect van productleveringen over het eerste kwartaal van 2023 een autonome omzetgroei te realiseren van maar liefst 22%.
Financiële doelstellingen
Nedap hield bij de laatste kwartaalcijfers vast aan de financiële doelstellingen. In 2021 heeft de onderneming onder de noemer Step Up voor de periode 2021-2025 verschillende targets geformuleerd, waaronder een omzetdoelstelling. Jaarlijks dienen de verkopen autonoom met 7 tot 9% te groeien. Tegen 2025 dient daarbij de winstmarge (ebit) op te lopen naar 15%. Om het langetermijnperspectief te waarborgen en de gerichtheid op groei en innovatie mogelijk te houden, moet de balans sterk blijven. Hierdoor mikt de onderneming op een solvabiliteit van minimaal 50% en een nettoschuld/ebitda-ratio die kleiner is dan 1,5. Met een solvabiliteit van 60% eind 2022 (2021: 61%) en een nettoschuld/ebitda-ratio van -0,1 zit die laatste doelstelling wel snor.
Met de goede start in 2023, een autonome groei van 22%, lijkt het ook aannemelijk dat Nedap voor het derde jaar op rij de omzet autonoom met meer dan 9% zal kunnen laten groeien. Een ebit-marge van 15% tegen 2025 wordt wel nog een hele uitdaging, maar lijkt niet onoverbrugbaar, zolang Nedap de terugkerende omzet uit softwareabonnementen, waarmee hoge marges worden behaald, maar verder laat groeien.
Vorig jaar dikte de ‘recurring revenue’ met 21% aan. De software-abonnementen zijn daardoor inmiddels goed voor 31% van de totale omzet. In 2017 en 2014 lagen de vergelijkbare percentages nog op respectievelijk 17% en 13%. Deze gunstige trend is een belangrijke pijler onder de beleggingscasus van Nedap.
Advies
Een belegging in Nedap heeft aandeelhouders de afgelopen tien jaar gemiddeld een rendement opgeleverd van 10,6% per jaar. In het verleden behaalde resultaten zijn natuurlijk geen garantie voor de toekomst, toch geeft het wel enigszins houvast en is het goed om te weten dat een onderneming een gedegen trackrecord heeft. Tegelijkertijd is beleggen vooruitzien. Dat de winstgroei in 2022 haperde door een gebrek aan componenten, is naar mijn inschatting tijdelijk. Onder gunstigere omstandigheden zal de omzet gestaag blijven groeien en zou de ebit-marge tegen 2025/2026 wel eens kunnen oplopen naar 14%.
Onder aan de streep blijft er naar mijn inschatting dan een winst per aandeel over van circa € 5. Plakken we daar een bescheiden waardering op van 17 maal de winst voor een groeibedrijf als Nedap tegen die tijd, dan kom ik uit op een beurskoers van €85. Het opwaarts potentieel qua koerswinst alleen bedraagt daarmee 49%. Ter vergelijking, het aandeel Nedap noteerde de afgelopen vijf jaar gemiddeld aan een koers/winstverhouding van circa 20. In de tussentijd ontvangen aandeelhouders een mooi dividendrendement voor het wachten. Het aandeel Nedap is naar mijn mening gezien de mooie spreiding van interessante activiteiten, sterke balans en de focus op enkel autonome groei een mooie defensieve belegging. De onderneming blijft sectorfavoriet en is nog altijd koopwaardig.
Ruben Wegman had eind 2022 ruim 40.000 aandelen in bezit. Zijn aandelenpakket vertegenwoordigt bij de huidige beurskoers van €57 een waarde van € 2,5 mln. CFO Daniëlle van de Sluijs, die in 2020 in dienst trad bij Nedap, bezit 2759 aandelen.