Disney | Kunstmatige intelligentie als kans en als uitdaging
De lancering van ChatGPT in november vorig jaar, heeft duidelijk gemaakt dat kunstmatige intelligentie ons leven op dezelfde manier zal veranderen als de smartphone en het internet. Deze technologische vooruitgang biedt enorme kansen voor bedrijven, waaronder Disney.
Een recent voorbeeld van de impact van kunstmatige intelligentie is te zien in de reactie van de markt op de kwartaalcijfers van Nvidia. Toen daarin naar voren kwam dat kunstmatige intelligentie nog veel grotere mogelijkheden heeft dan aanvankelijk gedacht, steeg de waarde van het bedrijf met maar liefst $184 mrd! Dit toont aan dat de markt de waarde en impact van kunstmatige intelligentie erkent en waardeert.
Bedreigingen en kansen
Voor Disney brengt de opkomst van kunstmatige intelligentie op korte termijn enorme kostenbesparingen met zich mee. ChatGPT heeft bewezen dat het uitstekend is in het schrijven van teksten voor acteurs, en naarmate het vaker wordt gebruikt, wordt het alleen maar beter. Het is dan ook niet verrassend dat deze maand 11.000 schrijvers van series en films in Hollywood zijn gaan staken, met als gevolg dat populaire series hun nieuwe seizoenen hebben moeten uitstellen.
In de toekomst is het mogelijk dat het basisverhaal van een film of serie rechtstreeks uit een algoritme komt. Dit kan aanzienlijke voordelen opleveren voor de winstgevendheid van Disney, dat een portfolio van populaire merken en franchises bezit, zoals Mickey Mouse, Disney, Marvel, Star Wars, Pixar en vele andere. Omdat deze merken wereldwijde bekendheid genieten, is het vermogen om films tegen lagere kosten te produceren een recept voor succes.
Zelf kijk ik vooral uit naar de geavanceerde bioscooptechnologieën, zoals bijvoorbeeld virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Deze technologieën bieden nieuwe mogelijkheden voor interactieve en meeslepende filmervaringen. Met behulp van VR kunnen kijkers volledig ondergedompeld worden in een virtuele wereld. Ze kunnen als het ware deel uitmaken van de film en de gebeurtenissen daarin van dichtbij ervaren.
Dit opent de deur naar geheel nieuwe verhaalstructuren. Kijkers kunnen vrij rondkijken in de virtuele omgeving, verschillende perspectieven verkennen en zelfs invloed uitoefenen op het verloop van het verhaal. Dit alles creëert een zeer persoonlijke en meeslepende filmervaring. Wanneer dit gelanceerd wordt, kan de bioscoop weer terug zijn oude gloriedagen en ik denk dat de marge op dit soort belevingen een stuk hoger ligt dan de marge van de traditionele bioscoop. Disney lijkt mij met haar sterke merken dé partij om hiervan te profiteren.
Niettemin zijn er op de lange termijn ook risico’s verbonden aan de opkomst van kunstmatige intelligentie voor Disney. Een potentieel gevaar is de overvloed aan gratis content van hoge kwaliteit die kan ontstaan. Met de voortdurende ontwikkeling van AI-technologieën kunnen gebruikers in de toekomst mogelijk zelf hoogwaardige alternatieven genereren waar ze niet voor hoeven betalen. Dit kan leiden tot overaanbod en mogelijke devaluatie van betaalde content, wat een uitdaging kan vormen voor het verdienmodel van Disney. Zo ver zijn we nog lang niet en als ik dit wel op korte termijn zie gebeuren dan zal ik mijn visie herzien.
Aandeel Disney is laag gewaardeerd
Op korte termijn zijn er vooral opwaartse kansen voor het aandeel Disney. De aandelenkoers van het bedrijf is de afgelopen zeven jaar per saldo niet vooruit gegaan, terwijl de omzet wel sterk steeg. In 2014 bedroeg de omzet van Disney $48,8 mrd en in 2022 was dit opgelopen naar $83,7 mrd. Dat de koers toch zijwaarts bewoog, kwam door een gestagneerde winst en een daling van de ebitda-marge van 28,3% naar 17,2% in 2022. De oorzaak daarvan is weer dat Disney flink is gaan investeren in bijvoorbeeld de streamingdienst Disney+.
Om de aandelenkoers weer omhoog te jagen grijpt Disney in, onder druk van activistische aandeelhouders zoals Nelson Peltz. Het bedrijf zal 7000 werknemers gedwongen ontslaan en moet $5,5 mrd aan kosten besparen. Het doel is om in de komende jaren weer dezelfde, of zelfs hogere marges te behalen dan in 2014.
Disney is nog steeds een ijzersterk bedrijf en heeft macht om de prijzen nog meer te verhogen dan de inflatie. Deze strategie van prijsverhogingen is al tientallen jaren succesvol gebleken. Een voorbeeld, waar ik in februari 2020 over schreef, is het Magic Kingdom in Disney World. Een kaartje daarvoor kostte in 1971 gecorrigeerd voor inflatie $21, terwijl een bezoeker in februari 2020 $159 betaalde. De prijs ligt inmiddels alweer op $189, wat neerkomt op een prijsstijging van 19%, terwijl de inflatie over deze periode 17% was. Dit toont de enorme prijsmacht van Disney.
Uiteindelijk zal het bedrijf weer de marges behalen die het had voordat het massaal in streaming investeerde. Mogelijk zullen de marges zelfs hoger liggen, aangezien streaming weinig kosten met zich meebrengt om het product opnieuw te verkopen.
De sectorfavoriet
De verhouding tussen de omzet van Disney en de totale beurswaarde van het bedrijf (zie grafiek) maakt duidelijk dat het aandeel tijdens de coronapandemie extreem duur was geworden. De crash van de afgelopen twee jaar (zie de tweede grafiek) heeft het aandeel vervolgens veel goedkoper gemaakt. Over de afgelopen 12 maanden heeft concurrent Netflix een koersrendement behaald van +89%, terwijl Disney een rendement van -21% liet zien. Disney, onze favoriet in de media- en entertainmentsector, heeft dan ook veel meer opwaarts potentieel.
Er is wel een belangrijk risico om rekening mee te houden, namelijk de inverse yield curve waar we momenteel mee te maken hebben. De laatste acht keer dat de yield curve van negatief naar positief ging, daalden Amerikaanse aandelen gemiddeld met 28%. Tijdens dit soort dalingen worden doorgaans weinig bedrijven gespaard.
Advies aandeel op ‘kopen’
Desondanks blijft het advies om aandelen Disney te kopen. Sinds de top is het aandeel Disney al 60% in waarde is gedaald. Dat is al meer dan de 54% daling tijdens de mondiale financiële crisis, wat kan betekenen dat Disney het ergste nu wel gehad heeft. Het komt immers geregeld voor dat goede bedrijven die hard zijn gedaald, niet verder omlaag gaan wanneer de brede indices instorten. Een mooi voorbeeld is ASML in de financiële crisis van 2008. De AEX daalde tussen 20 november 2008 en 9 maart 2009 met 13% en ASML ging juist met 8% omhoog.
Dit is een strategieverhaal voor de lange termijn over Disney, voor hoe Disney het afgelopen kwartaal draait, verwijs ik naar mijn stuk van 15 mei.