T. Rowe Price | Waarom Amazon niet langer de favoriet is
Als gevolg van de snelle technologische ontwikkelingen presteerden groeiaandelen de afgelopen jaren beter dan waardeaandelen, omdat de disruptie langzaam duidelijk werd. Inmiddels lijkt het er volgens T. Rowe Price op dat het potentieel van deze marktverstorende bedrijven wordt overschat. Tegelijkertijd kunnen gevestigde bedrijven worden onderschat, omdat ook zij inmiddels zijn gaan innoveren.
Van Amazon naar Walmart…
Als voorbeeld noemt T. Rowe Price de detailhandel. De opkomst van het internet zorgde voor een nieuw afzetkanaal en een ander speelveld. Amazon bleek een van de grote winnaars in e-commerce en zag tijdens de coronapandemie de consument online winkelen omarmen.
Inmiddels lopen de fysieke winkelstraten weer vol en wil Amazon daar ook een graantje van meepikken, maar ondanks jarenlange pogingen heeft het daarin vooralsnog geen succes geboekt. Eerder dit jaar sloot Amazon nog acht kassaloze Amazon Go-winkels.
T. Rowe Price vindt dat WalMart en Best Buy daarentegen kenmerken bezitten die waardevol kunnen zijn in een omni-channelwereld. WalMart heeft alleen al in de VS 4.632 fysieke locaties en investeerde de afgelopen jaren fors in e-commerce. Daardoor staat de winkelketen niet alleen dicht bij zijn klanten, maar heeft het ook een voorsprong op het gebied van ‘last mile’-bezorging.
…en Best buy
Best Buy is bereid om de prijzen van e-commerce te evenaren en kan dankzij zijn servicemogelijkheden en interne verkoopexpertise volgens T. Rowe Price een aantrekkelijke propositie doen.