Mooi groeibedrijf met solide balans
Eén van de zes aankopen die we op 22 juni deden voor de Dividendportefeuille is het Amerikaanse industriële bedrijf ITT Corp, dat qua activiteiten het meest in de buurt komt van ‘motion and control’-specialist Parker Hannifin. ITT is net als Parker Hannifin actief op verschillende gebieden, waaronder defensie, industriële processen en infrastructuur met geavanceerde technische oplossingen, producten en diensten die variëren van defensieapparatuur- en systemen tot pompen, kleppen en controlesystemen voor industriële toepassingen en transportsystemen.
Specifieke producten van ITT Corp, dat vele tientallen merknamen voert, zijn onder meer nachtzichtapparatuur, communicatiesystemen, radar- en elektronische oorlogsvoeringssystemen, navigatiesystemen voor luchtvaart, vliegtuiginterieurs, brandstofbeheersystemen, pompen voor de chemische en olie- en gasindustrie, waterbehandeling en voor de opwekking van energie. Maar ITT staat vooral bekend om de technologieën en producten voor de transportsector: remsystemen, schokdempers, afdichtingen en componenten voor treinen, auto’s, motorfietsen, vrachtwagens en andere (grotere) commerciële voertuigen, inclusief elektrische auto’s.
Opvallende spreiding
De ‘rem- en schokdemper’-activiteiten vallen onder de qua omzet (46% van het totaal) grootste divisie ‘Motion Technologies’ (MT). Interessant detail hier is dat het Duitse Continenal, dat naast banden ook onder meer rem- en aandrijfsystemen voor auto’s maakt, goed was voor 18% van de omzet van MT in 2022. Andere divisies zijn Industrial Process (32% van de omzet in 2022) en Connect & Control Technologies (22%). De omzet van ITT kwam in 2022 ruim 8% hoger uit op een record van $2,988 mrd.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Opkomende markten zijn in totaal goed voor liefst 36% van de totale omzet. De geografische spreiding van ITT is dan ook opvallend: vorig jaar kwam liefst 67% van de omzet van buiten de Verenigde Staten. Het bedrijf is wereldwijd actief met 49 productiefaciliteiten in 125 landen. 33% van de omzet komt uit Europa, waar ITT vooral actief is in Duitsland. Ook in Nederland staat één faciliteit van ITT: in Oud-Beijerland maakt het concern via het in 1972 overgenomen KONI onder meer hydraulische schokdempers en ophangsystemen voor auto’s, treinen en bruggen.
Historie en toekomst
ITT zal bij veel beleggers geen bekende naam zijn, ook al heeft het bedrijf een roemruchte historie. Vele tientallen afsplitsingen van bekende bedrijven en activiteiten volgden sinds de oprichting als International Telephone & Telegraph in 1920. Destijds was ITT, opgericht door de broeders Sosthenes en Hernand Behn, het eerste bedrijf dat een systeem van wereldwijde telefoonverbindingen bouwde. In 1936 kocht ITT The Haloid Company, wat later Xerox werd. Tussen 1960 en 1977 ging ITT pas goed los en werden ruim 350 bedrijven overgenomen, waaronder autoverhuurder Avis, verzekeraar Hartford, bakkersbedrijf Continental Baking en hotelketen Sheraton.
Al deze, vaak zeer fraaie, onderdelen werden uiteindelijk ook weer afgestoten door ITT, dat zichzelf continu opnieuw bleef en blijft uitvinden. Als laatste wapenfeiten werden in 2011 defensiebedrijf Exelis (nu onderdeel van Dividendportefeuilleaandeel L3Harris) en watertechnologiebedrijf Xylem (nog altijd beursgenoteerd) afgesplitst, waarna het toenmalige ITT Corporation zijn naam wijzigde in ITT Inc.
Dividend
Wat niet veel beleggers weten is dat ITT eigenlijk een ijzersterke dividendhistorie heeft met decennia op rij aan verhogingen. Dat was al ver voor 2011 het geval, toen de afsplitsing van Xylem en Exelis voor een op papier forse dividendverlaging van 80% zorgde. Die verlaging had echter verband met de qua omzet- en beurswaarde veel grotere spinoffs die ook een groot deel van het dividend voor hun rekening namen in het verleden. Zo heeft Xylem een beurswaarde van $27 mrd, tegen ‘slechts’ $7,2 mrd voor ITT Inc, dat de afgelopen jaren bezig is met het opbouwen van een zeer fraai dividend-track record.
Het dividend wordt nu elf jaar op rij verhoogd en vooral de laatste jaren zit het tempo er goed in. De afgelopen vijf jaar ging het dividend elk jaar gemiddeld met liefst 16,7% omhoog en vooral in 2022 gaf ITT ook vol gas met de inkoop van eigen aandelen. Uniek aan ITT, zeker binnen de sector industrials, is de schuldvrije balans, die in combinatie met de sterke kasstroom ook voor de komende jaren garant zal staan voor aanvullende dividendverhogingen, inkoop van eigen aandelen en (kleine) strategische overnames.
ITT staat nu vier jaar onder leiding van CEO Luca Savi en hanteert ambitieuze groeidoelstellingen voor de lange termijn met een jaarlijkse omzetgroei van 5 tot 7% en een winstgroei van 10% op jaarbasis. Dat laatste zien we natuurlijk ook terug in het dividend van ITT, dat in februari voor het laatst werd verhoogd met 9,8% naar $0,29 per kwartaal. Het dividendrendement oogt laag: 1,3% bij een koers van $87, maar ITT betaalt slechts een relatief klein deel van de winst uit aan dividend. Zo werd in 2022 voor $250 mln aan eigen aandelen ingekocht en ging $140 mln in cash naar industriële kleppenmaker Habonim dat werd overgenomen ter versterking van de Industrial Process-divisie.
Het jaarlijkse dividend is ‘slechts’ $96 mln indien we de verhoging van februari meenemen in onze berekening. Mede door de schuldvrije balans (eind 2022 rum $100 mln netto in kas) kon ITT tegen aantrekkelijke koersen flink eigen aandelen inkopen toen de beurskoers vorig jaar onder druk lag. Met een verwachte vrije kasstroom van tussen $400 en $500 mln de komende jaren is dividendgroei zoals gezegd bijna gegarandeerd.
Aandeel ITT dividendaandeel voor de lange termijn
ITT is met een geschatte k/w van minder dan 18 zeker niet hoog gewaardeerd met het oog op de lange termijn. Daarmee past ITT perfect in de Dividendportefeuille en is het ook als afzonderlijk aandeel een kooptip.