Eli Lilly | Farmaceut haalt concurrentie in als meest waardevol
Daarmee behaalde Eli Lilly nog een mijlpaal. Het bedrijf was eind vorige week ook ruim $5 mrd meer waard dan Johnson & Johnson, de tot dan meest waardevolle farmaceut ter wereld.
De beurswaarde van Eli Lilly heeft de afgelopen jaren een enorme inhaalslag gemaakt op de traditionele top twee in de VS, Johnson & Johnson en Pfizer. De groei van de beurswaarde, die de afgelopen drie maanden ook nog eens versnelde, heeft Eli Lilly vooral te danken aan twee pijplijn-projecten.
De eerste is tirzepatide, merknaam Mounjaro, een diabetes-medicijn. Beleggers lopen echter vooral warm voor het potentieel van Mounjaro als middel tegen obesitas of overgewicht. Daarmee bewandelt Eli Lilly hetzelfde pad als het Europese succesverhaal uit de farmasector, Novo Nordisk uit Denemarken. Novo Nordisk heeft al een diabetes/obesitas-medicijn op de markt onder merknamen Ozempic/Wegovy.
Wpa ligt ver boven de concurentie
Het andere pijplijnproject van Eli Lilly dat de fantasie van beleggers prikkelt is donanemab, een medicijn tegen de ziekte van Alzheimer, waarvoor de farmaceut recent positieve testresultaten publiceerde. Door de succesvolle pijplijnontwikkeling is de waardering sterk opgelopen. Het aandeel Eli Lilly noteert tegen ruim 52 keer de voor dit jaar verwachte winst per aandeel. Dat is ver boven de waardering van het aanmerkelijk minder succesvolle duo Johnson & Johnson (nog geen 16) en Pfizer (nog geen 12).