Koersdreun van bewezen kracht biedt mooi instapmoment
Ball Corporation werd in 1880 opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste fabrikant van aluminium verpakkingen in de wereld. Het bedrijf telt circa 21.000 werknemers en zit met zestig fabrieken in 26 landen dicht bij zijn afnemers. Vorig jaar produceerde Ball 109 miljard aluminium blikjes, spuitbussen en bekers voor de drankenindustrie, persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten. Het heeft langlopende contracten met de meeste grote consumentenbedrijven, waaronder AB InBev, Heineken, Coca Cola, Pepsico, Unilever en Carlsberg.
Daarnaast levert het concern hoogwaardige technologie voor de lucht- en ruimtevaart. Die tak was vorig jaar goed voor slechts 13% van de concernomzet van $15,4 mrd; de verpakkingsactiviteiten waren verantwoordelijk voor 87% van de omzet. Aluminium blikjes voor frisdrank, bier en overige dranken vormen de belangrijkste productlijn. De marktpositie is hier zeer sterk, met een geschat marktaandeel van 37% in Noord-Amerika, 39% in Europa/Midden-Oosten en 46% in Zuid-Amerika.
Toch is sprake van een competitieve markt en moeten aluminium blikjes ook de strijd aangaan met onder andere glazen- en PET-verpakkingen. Met een operationele winstmarge van circa 8-9% en een rendement op het eigen vermogen van ruim 20% is Ball echter goed winstgevend. Door de jaren heen is het bedrijf sterk gegroeid, mede dankzij overnames. Zo lag de gemiddelde omzetgroei sinds 2000 op circa 6,7% per jaar. Het bedrijfsresultaat ging met gemiddeld 8,3% per jaar vooruit.
Doordat Ball geregeld eigen aandelen inkoopt, leverde deze periode voor aandeelhouders toprendementen op. Vanaf eind 2000 tot september 2020 steeg het aandeel met gemiddeld ruim 18% per jaar, exclusief dividend. Voor de breed samengestelde S&P500 bleef de koersstijging steken op iets meer dan 4% per jaar.
Stagnerende verkoop
Vorig jaar liep het mooie track record echter een flinke deuk op en halveerde de koers. Ondanks enig koersherstel noteert het aandeel nog steeds circa 40% onder de oude top. Dat levert voor beleggers kansen op, want de oorzaken van de koersval zijn niet bedrijfsspecifiek maar terug te voeren op de huidige macro-omgeving. Allereerst besloot Ball om zijn Russische dochter te verkopen, na de invasie in Oekraïne. Die activiteiten waren goed winstgevend en vertegenwoordigden circa 8% van het bedrijfsresultaat. Daarnaast heeft Ball, net zoals veel andere bedrijven, last van de hoge inflatie. Sommige afnemers hebben hun consumentenprijzen met wel 20% verhoogd en daardoor gaan er eenvoudigweg minder blikjes over de toonbank.
Ball zag de afzet van drankblikjes vorig jaar met slechts 0,8% toenemen. In het vierde kwartaal was zelfs sprake van een krimp van 6,1%. Ook in het eerste kwartaal van 2023 daalde de afzet (-6,7%). Exclusief Rusland daalden de verkopen in de eerste drie maanden met 1,4%. Omdat de fabrieken niet zomaar stilgelegd kunnen worden, heeft een lagere afzet grote invloed op de winst. Op vergelijkbare basis liep de kwartaalwinst terug met bijna 14% naar $217 mln. Een toename van de rentelasten en de hoge kosteninflatie spelen daarbij ook een rol.
De prijzen die Ball rekent zijn gekoppeld aan de producentenprijsindex en het bedrijf verwacht de hogere kosten met enige vertraging door te kunnen berekenen, wat vooral in de tweede jaarhelft in de cijfers zichtbaar wordt. De volumes zullen in de loop van het jaar weer wat aantrekken en over het hele jaar – exclusief Rusland – licht toenemen. Daarnaast verwacht Ball de langtermijndoelstelling van een jaarlijkse 10-15% groei van de winst per aandeel dit jaar te kunnen waarmaken, inclusief de gemiste Russische inkomsten.
Fondscode (ticker) | BLL |
Beurs | NYSE |
Beurswaarde | $18,3 mrd |
Koers-winstverhouding 2023 (t) | 18,9 |
Dividendrendement (t) | 1,40% |
Duurzaam
Dat is in het licht van de moeilijke omgeving een mooie outlook. Voor de beleggingscase van Ball is het belangrijk dat aluminium blikjes marktaandeel blijven winnen van PET-verpakkingen. Dit is een structurele trend, want klanten kiezen er steeds vaker voor om vanuit duurzaamheidsoverwegingen het aandeel van plastic in hun verpakkingsmix terug te dringen ten faveure van aluminium.
Aluminium is relatief milieuvriendelijk, omdat het keer op keer kan worden gerecycled. Daarom is 75% van alle aluminiumproductie nog steeds in gebruik. Een groot contrast met plastic, dat voor een groot deel als afval in de oceanen belandt. Er komt ook meer regelgeving om het gebruik van plastic als verpakkingsmateriaal terug te dringen.
Drankblikjes hebben kortom de wind in de rug en de vraag zal op de lange termijn naar verwachting met 4 tot 6% per jaar toenemen. Ball heeft hier de afgelopen jaren op ingespeeld door nieuwe fabrieken te bouwen. Dit jaar worden er nog twee nieuwe fabrieken in gebruik genomen.
De investeringspiek is daarmee achter de rug. Ball gaat daarom meer geld terugsluizen naar de aandeelhouders via de inkoop van eigen aandelen en tegelijkertijd de schulden verlagen. Eind dit jaar moet de nettoschuld/ebitda-ratio richting 3,5 of lager. Daarbij is niet rekening gehouden met de eventuele verkoop van de luchtvaarttak, die Ball naar verluidt voor ruim $5 mrd in de etalage heeft gezet.
Aandeleninkoop levert een belangrijke bijdrage aan de wpa-groeidoelstelling, die op de langere termijn overigens alleen haalbaar is als de volumes weer aantrekken.
Aandeel Ball Corporation weer koopwaardig
Wij hebben daar wel vertrouwen in, gezien de sterke marktpositie van Ball en de duurzaamheidstrend. Ondertussen is de waardering door de koersval van het aandeel Ball Corp flink omlaag gekomen, van ruim 22 keer de winst naar 16,5 op basis van de consensus voor 2024.
Voor 2025 zakt de k/w naar 14,5. Er is ruimte voor een duidelijke herwaardering, want de volumedruk is tijdelijk en het business model heeft zich wel bewezen.
Fondscode (ticker) | BLL |
Beurs | NYSE |
Beurswaarde | $18,3 mrd |
Koers-winstverhouding 2023 (t) | 18,9 |
Dividendrendement (t) | 1,40% |