TomTom | Kaarten van navigatiespecialist in trek
TomTom wist zijn groeimomentum in het tweede kwartaal vast te houden. De omzet steeg met 18% naar €156,5 mln, waarmee de consensusverwachting van €143 mln werd overtroffen. Er werd een negatief bedrijfsresultaat geboekt van €4 mln, tegenover een verlies van €55 mln in dezelfde periode vorig jaar. Dat was beter dan de analistenprognose van een operationeel verlies van €7 mln.
De sterke verbetering is te danken aan een daling van de operationele kosten met 20%. Vorig jaar trof TomTom echter een reorganisatielast. Gecorrigeerd daarvoor daalden de operationele kosten met circa 1,5%. Onder de streep werd het verlies teruggebracht van €55 mln naar €4,5 mln, in lijn met de consensus.
Drijvende kracht achter de omzetgroei was het onderdeel Automotive, dat navigatietechnologie levert voor de auto-industrie. De inmiddels grootste tak binnen het bedrijf realiseerde een omzetsprong van 52% dankzij hogere productievolumes in de autosector en een toename van het marktaandeel. Vorig jaar kon TomTom enkele nieuwe grote klanten binnenhalen en werd het contract met Stellantis verlengd.
Bij de zakelijke diensten daalde de omzet met 18% doordat enkele klanten zoals verwacht minder zijn gaan afnemen. Dit effect duurt tot en met het derde kwartaal, waarna TomTom voor dit onderdeel weer groei verwacht. De consumentendivisie boekte een licht hogere omzet, maar wordt steeds minder relevant.
Advies aandeel TomTom op ‘kopen’
Voor heel 2023 heeft het bedrijf de bandbreedte voor de verwachte omzet verhoogd van €540-580 naar €570-600 mln. Dat is een behoorlijke groei van 6 tot 12% vergeleken met 2022. Ook de verwachting voor de vrije kasstroom is opgetrokken, van 0-5% tot circa 5% van de omzet. Dit moet beleggers vertrouwen bieden dat TomTom eindelijk de weg heeft ingezet naar een structureel positieve kasstroom. TomTom opereert met zijn kaarten en real-time gegevens op een fraaie groeimarkt en daarom blijft het aandeel TomTom koopwaardig.