Netflix | Streamer boekt razendsnelle groei abonneebestand
Gebruikers kunnen hun wachtwoord alleen delen als ze daarvoor betalen. Het idee daarachter was dat de vele gratis gebruikers dan toch zelf een abonnement zouden kopen en het afgelopen kwartaal bleek dit goed te werken: er kwamen 5,9 miljoen abonnees bij. Dit was de snelste groei van de afgelopen kwartalen.
In totaal heeft Netflix nu 238 miljoen gebruikers en dat is 8% meer dan een jaar geleden, procentueel ook de snelste groei van de afgelopen kwartalen. Netflix denkt zelf dat er in het tweede jaar een verdere versnelling aankomt.
Marktaandeel en stakingen
In de afgelopen 24 van de 25 weken was Netflix in de Verenigde Staten de meest gebruikte streamer. Pakken we iets breder en nemen we alles wat er te bekijken valt mee, dan had Netflix in mei 2022 een marktaandeel van 6% in de Verenigde Staten en dat aandeel is inmiddels opgelopen tot 8%. Daarmee zijn ze echter niet de snelste groeier, want YouTube ging van 6% naar 8,2%.
Een domper was dat Netflix helemaal niets kwijt wilde over de stakingen in Hollywood die nu al maanden duren. Een analist vroeg naar de datum waarop Netflix geen nieuwe content meer kan publiceren. Deze vraag was volgens het bedrijf niet relevant want ‘er is bijna een deal’.
Omzetstijging
Zoals bekend kijk ik niet naar winstcijfers van Netflix omdat deze door externe factoren, zoals eerder corona, niet te vergelijken zijn. Door de stakingen blijft dit jaar bijvoorbeeld $1,5 mrd aan cash liggen, wat er dan volgend jaar weer uit gaat door de inhaalslag.
De omzet van Netflix is echter wel relevant. Die kwam over het tweede kwartaal uit op $8,2 mrd (in 2022 was dat $7,9 mrd). Netflix denkt dat dit in het derde kwartaal zelfs $8,5 mrd zal zijn. Het aantal uren dat mensen naar Netflix kijken is enorm. Zo staat de teller voor het eerste seizoen van Squid Game inmiddels op ruim 2,2 miljard uur.
Financieel komt Netflix komt er steeds sterker voor te staan. In 2019 was de verhouding tussen de nettoschuld en de ebitda 4,2 en dat is nu nog maar 1,4. Eerder dit jaar verhoogde Moody’s de obligaties van Netflix van junk naar investment grade. De analist tekende daarbij aan dat Netflix weinig last heeft van de stijgende rente: in 2023 lopen geen obligaties af en slechts $400 mln (op een totaal van $17 mrd) loopt af in 2023.
Aandeleninkoop?
Moody’s verwacht daarnaast dat het geld dat Netflix niet nodig heeft naar de inkoop van eigen aandelen zal gaan. Dat ging in het eerste kwartaal op, want het aantal uitstaande aandelen is van ruim 445 miljoen gedaald tot 443 miljoen.
Er is in het afgelopen kwartaal voor $645 mln aan eigen aandelen ingekocht en het bedrijf verwacht in de tweede helft dit inkoopprogramma te versnellen. Er is ruimte genoeg want het totale programma dat is aangekondigd behelst $5 mrd.
Aandeel Netflix op ‘houden’
Analisten reageerden enthousiast op de cijfers van Netflix. Zo verhoogde Bird het koersdoel van $340 naar $500 en het advies ging van ‘houden’ naar ‘kopen’, omdat de huidige dip na de kwartaalcijfers een mooi instapmoment zou zijn.
Ik vond de tweede kwartaalcijfers van Netflix ook heel goed, maar niet zo goed dat ik voor het aandeel Netflix verder zou willen gaan dan het huidige houdadvies. Na een rally van 50% dit jaar is de verhouding tussen beurskoers en omzet immers opgelopen van 3,0 naar 5,9.