LVMH | Chinese consument stuwt omzet van luxeconcern
De halfjaarcijfers van LVMH leverden een gemengd beeld op. In het tweede kwartaal kwam de autonome omzetgroei uit op 17%, gelijk aan het groeitempo in het eerste kwartaal en beter dan de analistenraming van plus 15%. Positief is dat de cruciale Chinese afzetmarkt blijft herstellen, na de flinke krimp tijdens het restrictieve coronabeleid. In Azië exclusief Japan steeg de autonome omzet met 34%. Ook in Europa (+19%) en Japan (+29%) deed LVMH goede zaken.
Daartegenover stond echter een verrassende omzetkrimp in de VS van -1%. Het concern had hier geen duidelijke verklaring voor, maar wees op het afnemende effect van door de overheid verleende coronasteun aan huishoudens. Vooral de drankverkopen gingen onderuit. Duurdere modemerken deden het relatief goed, omdat rijkere consumenten minder te lijden hebben onder de hoge inflatie.
Halfjaarcijfers in mln € | 2023 | 2022 |
Omzet | 42.240 | 36.729 |
Bedrijfsresultaat | 11.574 | 10.235 |
Nettowinst | 8.481 | 6.532 |
Dankzij de brede geografische spreiding kon LVMH alsnog goede halfjaarcijfers voorleggen. Het bedrijfsresultaat werd met 13% opgevoerd naar €11,57 mrd, fractioneel lager dan de analistenconsensus van €11,78 mrd. De operationele winstmarge is daarmee licht gedaald van 27,9% naar 27,4%. LVMH voerde de advertentie-uitgaven voor zijn mode- en leerdivisie op en had daarnaast enkele eenmalige kostenposten. Onder de streep kwam de nettowinst uit op €8,48 mrd, tegen €6,53 mrd in dezelfde periode vorig jaar.
Structureel groeiend marktaandeel
Het concern geeft geen concrete winstverwachting, maar spreekt wel de ambitie uit om zijn wereldwijde leiderschapspositie in luxegoederen opnieuw te versterken. LVMH wint structureel marktaandeel. Door de aangescherpte focus op het hoogste marktsegment en de blootstelling aan de relatief stabiele segmenten lederwaren en cosmetica is het bedrijf minder cyclisch dan sectorgenoten. De dip in Noord-Amerika is tijdelijk van aard en treft een concurrent als Richemont (-4% in het tweede kwartaal) harder.
Aandeel LVMH blijft koopwaardig
Hoewel de sterke autonome groei van 17% vanzelfsprekend zal afvlakken, blijft het aandeel met een k/w van 23 voor volgend jaar alleszins redelijk gewaardeerd. We houden voor het aandeel LVMH vast aan het koopadvies.
De laatste grote transactie dateert alweer van 2020, toen juweliersketen Tiffany voor circa $16 mrd werd ingelijfd. Met een geschatte nettoschuld/ebitda-verhouding van 0,5 heeft LVMH een zeer sterke balans. Volgens UBS kan het concern bijna €90 mrd vrijmaken voor acquisities. Daarmee komt een grote concurrent als Kering binnen bereik.