Een goede werkgever is goud waard
De film Barbie lijkt zich te ontpoppen tot de absolute bioscoophit van deze zomer. Na het eerste weekend staat de teller al op ruim $180 mln aan kaartjesinkomsten. Het is overigens maar afwachten of er over een paar maanden nog steeds iets in de bioscopen te zien is. Voor het eerst in meer dan zestig jaar hebben Amerikaanse film- en tv-acteurs het werk neergelegd. Ook in andere sectoren, van autofabrikanten tot bezorgdiensten, neemt het aantal stakingen toe. Voor beleggers is het meer dan ooit zaak om te kijken hoe bedrijven met hun werknemers omspringen.
Naast een beter zicht op het risico van stakingen zijn er meer redenen om het personeelsbeleid van bedrijven onder de loep te nemen. De krapte op de arbeidsmarkt is het afgelopen decennium behoorlijk toegenomen in de westerse wereld. Hierdoor wordt het steeds lastiger om goede medewerkers aan te trekken en vast te houden. Ondernemingen die hier goed in slagen, hebben een flink streepje voor.
Het belangrijkste bezit van bedrijven
De personeelsuitgaven van bedrijven zijn de afgelopen decennia behoorlijk opgelopen. In Europa zijn deze kosten tussen 1991 en 2020 bijvoorbeeld verdubbeld als percentage van de concernomzet, terwijl de kapitaalinvesteringen in dit opzicht juist stabiel bleven. Topmanagers die benadrukken dat het belangrijkste bezit van hun onderneming elke dag met de lift omhoog gaat, hebben dus helemaal gelijk. Maar in tegenstelling tot de aanschaf van een machine, wordt menselijk kapitaal niet geactiveerd op de balans.
Voor beleggers is het dus niet heel inzichtelijk hoe een onderneming met het personeel omspringt. Er komen echter steeds meer onderzoeken naar buiten die erop wijzen dat dit grote impact heeft op financiële prestaties. Begin dit jaar publiceerde McKinsey de studie Performance through people, waaruit naar voren kwam dat bedrijven die een goede balans vinden tussen personeelsbeleid en het nastreven van concrete financiële doelstellingen relatief goed presteren. Het rendement op geïnvesteerd vermogen van 28% lag bijna dubbel zo hoog als het gemiddelde van andere bedrijven.
Beleggen in menselijk kapitaal
Er komt ook steeds meer bewijs dat dit soort bedrijven op de beurs een voorsprong heeft. Een mooi voorbeeld is de studie The stock market valuation of human capital creation, die in april verscheen. Hieruit komt naar voren dat analisten te pessimistisch zijn over de winstontwikkeling bij bedrijven die veel investeren in het menselijk kapitaal.
Volgens de onderzoekers zou een long/short-portefeuille van bedrijven die hoog/laag scoren wat betreft de opbouw van (toekomstig) menselijk kapitaal, een jaarlijks rendement opleveren van 6,5%.
De precieze samenstelling van deze portefeuille wordt overigens niet vrijgegeven. Maar dit soort onderzoek zorgt er wel voor dat beleggers meer aandacht krijgen voor menselijk kapitaal. Mogelijk is het over enkele jaren mogelijk positie te kiezen in specifieke ETF’s en fondsen die op deze factor inspelen, net zoals er bijvoorbeeld ook beleggingsinstrumenten zijn met een focus op gendergelijkheid binnen bedrijven.
Hoge ogen
Tot het zover is, kan het geen kwaad om goed in de gaten te houden wie hoge ogen gooit op ranglijsten van de beste bedrijven om voor te werken – al is het maar om te weten dat de kans op stakingen daar relatief klein is. De lijst van Fortune wordt dit jaar aangevoerd door Cisco, Hilton, American Express, Wegmans Foods Market, Accenture en Nvidia.