Abrdn | Sterk luchtje aan cosmetica
Consumenten beknibbelen niet op hun uiterlijke verzorging. In 2020 werd er wereldwijd $483 mrd aan schoonheidsproducten uitgegeven en de verwachting is dat dit bedrag in 2025 is opgelopen naar $716 mrd. Alleen al in Europa wordt er jaarlijks €80 mrd aan cosmetica uitgegeven en in Azië groeit de markt naar verwachting van $5,7 mrd in 2021 naar $14,75 mrd in 2028. In Azië neemt als gevolg van de groeiende welvaart vooral de vraag naar de meer betaalbare cosmetica en haarverzorgingsproducten snel toe.
Sinds begin dit jaar is de wereldwijde cosmeticamarkt voor parfum, make-up en persoonlijke verzorgingsproducten met ruim 16% gegroeid en dat is goed terug te zien in de aandelenkoersen van luxemerken. LVMH, de moederorganisatie van merken als Louis Vuitton, Guerlain en Tiffany, zag de omzet over het eerste halfjaar op jaarbasis met 18% toenemen naar $42,2 mrd en de nettowinst met 30% verbeteren naar €8,5 mrd. L’Oréal noteerde over de eerste zes maanden een omzetstijging van 13,3% naar €20,57 mrd en de winst per aandeel nam met 11,2% toe naar €6,73.
Betaalbare luxe als defensieve belegging
Abrdn stelt dat in de schaduw van deze grote luxemerken enkele interessante, kleinere bedrijven hard werken aan de ontwikkeling en white labeling van producten die onder andere merknamen worden verkocht. Wat de vermogensbeheerder daarbij aanspreekt is dat betaalbare luxe als een defensieve belegging wordt gezien, omdat het geen last heeft van conjunctuurcycli.
Abrdn noemt onder andere Intercos, een Italiaanse producent van cosmetica voor enkele van de grootste merken ter wereld. De vermogensbeheerder wijst erop dat Intercos gebonden is aan een strikte geheimhoudingsplicht en zodoende weinig onder de aandacht komt bij beleggers, maar wel profiteert van de hausse in de industrie. De omzet van het bedrijf steeg over het eerste kwartaal op jaarbasis 34,4% naar €234,6 mln en de aangepaste ebit nam toe van €19,1 mln naar €29,8 mln.
Ook het Franse Interparfums is gebonden aan strenge contracten en maakt onder licentie onder andere parfums waar beroemdheden hun naam aan verbinden en voor merken als Lacoste en DKNY. Het bedrijf zag over het tweede kwartaal de omzet met 26% stijgen naar $309 mln en heeft zijn omzetverwachting voor heel 2023 opwaarts bijgesteld van €1,25 mrd naar €1,3 mrd. Abrdn verwacht dat Interparfums hard zal groeien, omdat er zo veel vraag is naar parfum.