Air France-KLM | Kosten lopen op bij de luchtvaartmaatschappij
Een sterke set cijfers toonde Air France-KLM over het tweede kwartaal. De marktverwachtingen werden ruim verslagen. De omzet steeg wel conform verwachting met 14% tot ruim €7,6 mrd. Meer capaciteit (+8%) en een hogere bezettingsgraad lagen daar aan ten grondslag. Het operationele resultaat bedroeg €733 mln, tegen €386 mln in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Dit impliceert een zeer hoge operationele marge van 9,6%, een verbetering van maar liefst 390 basispunten. Na zes maanden ligt de operationele marge op 3,1% en blijft er nog wel een weg te gaan naar de ten doel gestelde marge van 7-8% op middellange termijn. De netto kwartaalwinst bedroeg €604 mln, tegen €324 mln een jaar terug en lag ruim boven de marktverwachting van €409 mln.
Loonkosten
Ook de financiële positie is verder verbeterd. Vergeleken met eind 2022 is de nettoschuld gedaald van €6,3 mrd naar €4,9 mrd. De verhouding nettoschuld/ebitda verbeterde van 1,8 naar 1,2. Voor het derde kwartaal zal de ingezette capaciteit verder stijgen van 92% naar 95% versus 2019, een cijfer dat ook voor geheel het jaar wordt verwacht.
Wel ziet het concern dit jaar de kosten per eenheid met circa 4% oplopen, waar het eerder nog van een vlakke ontwikkeling uitging. Het gaat vooral om stijgende loonkosten (+25%). Air France-KLM zal dit moeten zien te compenseren.
Het concern heeft nog wel altijd een negatief eigen vermogen van €2,77 mrd. Een kapitaalinjectie van Apollo van €500 mln zit daar nog niet bij. Datzelfde Apollo wil mogelijk nog eens €1,5 mrd in een dochter van Air-France-KLM investeren. Dat zou goed nieuws zijn.
Aandeel Air France-KLM op ‘houden’
Wij volstaan voor nu met een houdadvies. Duur lijkt het aandeel Air France-KLM niet met een k/w van 4,2, maar de concurrentie is groot en de kosten zijn hoog.