Nestlé | Defensieve groeier heeft prima prijskracht
Het Zwitserse Nestlé, bekend van de babyvoeding en koffiemerken als Nespresso en Nescafé, heeft over de eerste jaarhelft de omzet autonoom met 8,7% opgevoerd tot CHF46,3 mrd. Dit is het saldo van 9,5% hogere prijzen en een volumedaling van 0,8%. De sterke lijn uit het eerste kwartaal heeft het daarmee doorgezet. De onderliggende operationele marge lag op 17,1%, een verbetering van 20 basispunten.
De brutoverkoopmarge daalde vergeleken met een jaar terug 40 basispunten door hoge kosteninflatie, maar lag wel 110 basispunten hoger dan de tweede helft van 2022. De onderliggende winst per aandeel kwam 4,1% hoger uit op CHF2,43.
Nestlé had in de verslagperiode nogal last van de zwakke Zwitserse frank. In constante valuta zou de winst per aandeel met 11,1% zijn gestegen. Groot pluspunt is ook dat lagere voorraden de kasstroom opkrikte van CHF5,7 mrd naar CHF7,1 mrd. Ook als percentage van de omzet verbeterde de kasstroom.
De gunstige omzetontwikkeling zorgt ervoor dat Nestlé de prognose voor geheel het jaar opwaarts bijstelt tot 7-8% bij autonome groei van 6-8%. Het betreft derhalve een kleine aanpassing van alleen de onderkant van de range. De verwachte onderliggende operationele marge blijft staan op 17,0-17,5%. Ook de eerder afgegeven prognose voor de groei van de onderliggende winst per aandeel in constante valuta blijft op 6-10%.
Een voorziene verbetering van de brutomarge zal deels teniet worden gedaan door een significante toename van de marketinguitgaven. Intussen groeiden ook de online verkopen met 13,5% in de eerste jaarhelft en die maken inmiddels 16,7% van de totale omzet van Nestlé uit.
Aandeel Nestlé blijft koopwaardig
Wij blijven bij onze winsttaxatie van CHF5,16 per aandeel (+7,5%). De koers-winstverhouding van 20,8 is niet te hoog voor deze defensieve groeier. Het koopadvies voor het aandeel Nestlé blijft dan ook van kracht.