Stellantis | Multinational voert de Europese autobouwers aan
Sinds de laagste stand van 2022 op 6 juli, was het aandeel met slotkoersen van afgelopen maandag met 66,6% gestegen. Wij tipten Stellantis de laatste jaren meerdere malen, de laatste keer in maart dit jaar. Sindsdien is het aandeel ook alweer met 17,3% in waarde toegenomen.
In maart tipten wij Stellantis, ontstaan uit een fusie tussen Peugeot en Fiat Chrysler, vooral vanwege de lage waardering. Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2022 ontvouwde de autobouwer, die begin 2021 de IPO in Parijs en Milaan beleefde, de toekomstplannen. Het bedrijf mikt tegen 2030 op een omzet van €300 mrd. De vrije kasstroom dient op te lopen naar €20 mrd per jaar. Aanjager van de resultaten moet de verkoop van elektrische voertuigen worden.
Succes in de rest van de branche
De rally van Stellantis kan uiteraard niet los worden gezien van het algehele positieve beurssentiment én het succes van het aandeel Tesla dit jaar. Op gepaste afstand van de Amerikaanse marktleider in de ontwikkeling van elektrische voertuigen (+117,1% koersrendement in 2023) presteren naast Stellantis (+40,6%) ook BMW (+33,0%), Renault (+27,6%) en Mercedes-Benz Group (+18,3%) dit jaar uitstekend. Alleen Volkswagen (+3,6%) blijft hierbij achter.
Stellantis presenteerde vorige week de halfjaarresultaten. Zowel de omzet (+12%) als de winst (+11%) nam toe ten opzichte van vorig jaar. De halfjaarcijfers van BMW vielen beleggers dinsdagochtend trouwens wat tegen.