AB InBev | Marketingfiasco, boycot en reddend Midden-Amerika
Midden april barstte de hel voor AB InBev in de Verenigde Staten los toen een marketingcampagne met transgenderrechtenactiviste en sociale-mediafenomeen Dylan Mulvaney voor Bud Light uitdraaide op een complete misrekening.
Conservatief Amerika reageerde immers heftig met een boycot van Bud Light en de verkoopcijfers gingen maandenlang achteruit. De omzet in heel Noord-Amerika maakte een duik van 10% door; -10,5% in de Verenigde Staten. De autonome (zonder overnames en desinvesteringen) volume-afname bedraagt zelfs 14,1% voor Noord-Amerika.
Omdat ook nog de marketingkosten voor Bud Light werden opgetrokken om de schade te beperken, zien we een achteruitgang van de aangepaste ebitda met 26% voor Noord-Amerika (-28,2% in de VS) en dus een terugval in de ebitda-marge (bedrijfskasstroom/omzet) van 36,4% in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 30,1% in de afgelopen drie maanden.
Midden-Amerika
AB InBev is echter wereldwijd actief en gelukkig maar. Het aandeel van Noord-Amerika in de omzet is afgerond gezakt van 30 naar 26% op jaarbasis, maar de fakkel werd vlot overgenomen door Midden-Amerika (landen als Mexico, Colombia en Peru) met een toename in het aandeel van de groepsomzet van circa 24 naar 27%. De omzet steeg er 14% (organisch +10%) mede door een autonome volumegroei van 0,3%.
Nog belangrijker is de aangepaste, organische ebitda-groei van 15,4% en dus een verdere toename van de ebitda-marge van 44,8 naar een geweldige 46,9% (tegenover een gemiddelde analistenverwachting van 44,9%). Midden-Amerika is nu goed voor 39% van de aangepaste ebitda van de groep. Noord-Amerika zakt naar 24%.
De totale kwartaalomzet van $15,1 mrd ligt 2,2% boven het cijfer in hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar ligt wel onder de gemiddelde marktverwachting van $15,41 mrd. De organische stijging bedraagt wel 7,2%. De ebitda-marge zakt weliswaar op jaarbasis van 34,5 naar 32,5%, maar de markt had een daling tot 30,8% gevreesd.
De aangepaste organische ebitda klimt met 5% tegenover een gemiddelde verwachting van +2,5% (aangepaste ebitda -3,7% tot 4,91 miljard dollar). Hierdoor kan AB InBev tegen de verwachtingen in de jaarprognose van 4 à 8% groei van aangepaste organische ebitda aanhouden. Heineken bijvoorbeeld, moest die wel verlagen.
Aandeel AB InBev op ‘houden’
We blijven voor het aandeel AB InBev houdadvies. Het al dan niet blijvende karakter van het volumeverlies in de VS doet ons besluiten dat de waardering tegen 19 keer de verwachte winst te hoog ligt om terug naar een koopadvies te gaan.