Aantrekkelijk industrie-aandeel gaat voor hogere marges
Avery Dennison Corporation is een vooraanstaande speler in de verpakkingsindustrie. Het Amerikaanse bedrijf heeft ongeveer 36.000 werknemers in meer dan 50 landen. De gerapporteerde omzet bedroeg in 2022 $9,0 mrd. Het bedrijf ontwerpt en produceert een breed scala aan materialen voor merkverpakkingen, waaronder folies, zelfklevende etiketten, tapes en slimme labels. De afzetmarkten zijn eveneens zeer divers, waaronder huishoudelijke en persoonlijke verzorging, kleding, e-commerce, logistiek, voedsel en kruidenierswaren, farmaceutica en de auto-industrie.
Ruwweg 60% van de omzet komt van niet-duurzame consumptiegoederen, die minder conjunctuurgevoelig zijn. Kleding en industrie zijn goed voor 40% van de omzet. Ook kent het bedrijf een brede geografische spreiding, waarbij opkomende landen ongeveer 40% van de omzet vertegenwoordigen.
Ondanks concurrentie van grote spelers als UPM Corporation en 3M heeft Avery Dennison op veel deelmarkten een competitief voordeel dankzij zijn schaalgrootte. Dit vertaalt zich in een goede ebitda-marge van 15,1% en een hoog rendement op het geïnvesteerde vermogen van 17,4%. Belangrijk onderdeel van de strategie is een verdere uitbreiding naar markten met een hoge toegevoegde waarde. Deze activiteiten waren vorig jaar al goed voor circa 40% van de concernomzet, tegen 35% in 2019. Het gaat dan vooral om intelligente labels, voorzien van een zogeheten RFID-chip.
Met die labels kunnen producten op basis van radiogolven op afstand worden geïdentificeerd en gevolgd. Klanten krijgen daardoor beter inzicht in de voorraad en toeleveringsketen, wat tijdwinst en kostenbesparingen oplevert.
Cyclische tegenwind
Avery Dennison is wereldwijd de grootste leverancier van RFID-chips en speelt met capaciteitsuitbreidingen in op de snel toenemende vraag. Zo bouwt het een nieuwe fabriek in Mexico, die vanaf de tweede helft van volgend jaar gaat bijdragen aan de groei. Waar de RFID-chips nu nog vooral in de kledingindustrie worden gebruikt, ontwikkelt het bedrijf ook nieuwe toepassingen voor de voedingsindustrie en logistiek. De omzet van slimme labels gaat in 2023 al richting de $1 mrd en zal de komende jaren naar verwachting met ruim 20% per jaar blijven groeien.
Mede hierdoor denkt Avery Dennison in 2025 uit te kunnen komen op een ebitda-marge van meer dan 16%. Een knappe verhoging vergeleken met 2018, toen de marge nog op 13,5% lag. Andere financiële doelen in de periode 2021-2025 werden onlangs eveneens bevestigd, waaronder een omzetgroei tegen constante wisselkoersen van ruim 5% en een toename van de winst per aandeel met 10% per jaar.
Dit jaar valt de groei een stuk lager uit. De resultaten ontwikkelen zich zwakker dan verwacht omdat klanten hun voorraden versneld terugbrengen. Dit is met name in de kledingindustrie het geval. In het eerste halfjaar kwam de omzet uit op $4,2 mrd, tegen $4,7 mrd in dezelfde periode vorig jaar. Op autonome basis kromp de omzet met 9,8%. Het voor bijzondere posten aangepaste ebitda daalde met 21% naar $588 mln. Toch werd het halfjaarbericht positief onthaald door beleggers. Avery Dennison zit in een tijdelijke cyclische dip en komt daar weer snel uit. Vooral dankzij kostenbesparingen steeg de winst per aandeel in het tweede kwartaal vergeleken met de eerste drie maanden van het jaar en het bedrijf verwacht deze opgaande lijn te kunnen doortrekken.
In het derde kwartaal is de vergelijkingsbasis nog lastig en zal de omzet op autonome basis wederom sterk teruglopen, maar dan is het dal ook gepasseerd. De afbouw van voorraden loopt ten einde en de volumes zullen naar verwachting weer aantrekken. Volgend jaar denkt het bedrijf weer minstens $10 per aandeel te verdienen, waarmee het niveau van 2022 ($9,15) ruimschoots wordt overtroffen.
Sterke dividendgroei
Ondanks de zwakke marktomstandigheden blijft de labelproducent eigen aandelen inkopen. Over de afgelopen vijf jaar is het aantal uitstaande aandelen met ongeveer 8% gedaald, wat de wpa-groei uiteraard een positieve impuls geeft. Bovendien wordt het dividend dit jaar met ruim 8% opgetrokken naar $3,18 per aandeel. In vijf jaar tijd is het dividend met bijna 60% gestegen. Het ruimhartige beloningsbeleid voor de aandeelhouders loopt geen gevaar. Weliswaar is de nettoschuld/ebitda verhouding door de daling van het resultaat wat opgelopen naar 2,75, deze ratio zal vermoedelijk weer snel terechtkomen in de beoogde bandbreedte van 2,3-2,6.
Avery Dennison begeeft zich ook regelmatig op het acquisitiepad en deed begin dit jaar een aanvullende overname in de kledingindustrie. Als er grotere overnames op de radar komen zal er waarschijnlijk minder geld overblijven voor aandeleninkoop.
Aandeel Avery Dennison koopwaardig
Het aandeel is in de voorbije twaalf maanden met ruim 4% gedaald en is daarmee duidelijk achtergebleven bij de S&P 500, die 8,6% wist bij te schrijven. Sinds de publicatie van de halfjaarcijfers zit de koers echter weer in de lift. Beleggers putten vertrouwen uit de verwachting van het bestuur dat de huidige marktdip tijdelijk is en de volumes weer beginnen aan te trekken. Na elke neergang in de markt veren de volumes uiteindelijk weer op en Avery Dennison is ervan overtuigd dat dit ook nu weer het geval zal zijn.
Veel industriële bedrijven zitten in dezelfde situatie als Avery Dennison en kampen met voorraadafbouw door klanten. Van een verslechterde concurrentiepositie is dan ook geen sprake. De uitstekende spreiding van de activiteiten, sterke posities in opkomende landen en de groeimogelijkheden van slimme labels maken van Avery Dennison een aantrekkelijke speler in de verpakkingsindustrie. De k/w van 18,5 voor 2024 is gegeven de sterke wpa-groei niet te hoog.
Fondscode (ticker) | AVY |
Beurs | NYSE |
Hoogste koers 12 mnd* | $204,37 |
Laagste koers 12 mnd* | $157,28 |
Beurswaarde | $14,9 mrd |
Koers-winstverhouding 2023 (t) | 22,5 |
Dividendrendement (t) | 1,75% |