Adidas | Diverse analisten verhogen de koersdoelen
Adidas (koers 8 augustus: €177,74) zag over het tweede kwartaal de omzet met 4,5% krimpen naar €5,3 mrd. De brutomarge van de Duitse sportkledingfabrikant verbeterde met 0,6% naar 50,9%. Uiteindelijk nam de nettowinst met 69,3% af naar €95 mln en bedroeg de winst per aandeel €0,48. Voor heel 2023 rekent Adidas op een operationeel verlies van €450 mln, waar deze raming eerder nog op €700 mln lag. Op langere termijn streeft het bedrijf naar een brutomarge van ten minste 50% en een winstmarge van 10%.
Volgens UBS bevestigen de resultaten dat Adidas op koers ligt om de ommekeer te realiseren. Zo werd in China marktaandeel teruggewonnen en voorraden afgebouwd. Daarom heeft UBS het koersdoel met €2 verhoogd naar €218 en het advies laten staan op ‘kopen’.
RBC Capital Markets stelt dat de beoogde margedoelstellingen van Adidas haalbaar zijn, maar dat dit wel tot waarschijnlijk 2026 of 2027 zal duren. Deze analist heeft het koersdoel met €20 opwaarts bijgesteld naar €185 en hanteert een houdadvies.
Hauck Afuhäuser Investment Banking stelt dat de cijfers beter waren dan verwacht, wat verhoging van het koersdoel met €5 naar €90 onderbouwt. Volgens de vermogensbeheerder is er echter geen reden voor euforie, omdat de concurrentie in China toeneemt en de Amerikaanse markt moeilijk blijft. Daarom luidt hun advies ‘verkopen’.
Credit Suisse blijft eveneens negatief over Adidas. De resultaten benadrukken volgens de Zwitsers de voortdurende uitdagingen waarmee de sportartikelenfabrikant wordt geconfronteerd om de aantrekkingskracht van het merk te verbeteren. Credit Suisse heeft het koersdoel verhoogd van €120 naar €130 en het advies gehandhaafd op ‘verkopen’.