Updates

Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Update

DuPont

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Aperam

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walt Disney

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Procter & Gamble

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Update

DuPont

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Signify

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Educatie Ivan SNURER, 27 aug 2023 12:00

De Big Mac, de euro en inflatie

0 0 Leestijd ongeveer

Is de euro te duur? Twee keer per jaar peilt The Economist met zijn Big Mac-index de waardeverhouding van valuta. De prijsontwikkeling van de iconische hamburger biedt ook inzicht in de ontwikkeling van de inflatie.

De Big Mac van McDonald’s is het icoon van de fastfoodindustrie. De Amerikaanse hamburgerketen staat bekend om zijn uniforme menu’s. Waar je ook een McDonald’s binnenloopt, overal ter wereld krijg je hamburgers met dezelfde kwaliteit en smaak. Toch worden de ingrediënten lokaal ingekocht.

In de prijs van de Big Mac zitten automatisch de kosten voor ingrediënten, arbeid en energie en door de Amerikaanse verkoopprijzen te vergelijken met andere landen, krijg je inzage in de relatieve koopkracht en kun je iets zeggen over de waardeverhouding van valuta’s.

Pamela Woodall creëerde in 1986 de Big Mac-index voor een toegankelijk artikel over koopkracht en wisselkoersen voor The Economist, de Britse evenknie van EW. De hamburgerindex maakt op ludieke wijze inzichtelijk of valuta’s over- of ondergewaardeerd zijn.

Duurste Big Mac

Volgens de Big Mac-index zijn de hamburgers in Uruguay, Noorwegen en Zwitserland het duurste, en die in India, Indonesië en Taiwan het goedkoopste, al is hier een kanttekening op zijn plaats. Ondanks de standaardisatie van McDonald’s is de receptuur niet overal uniform. In India wordt het rundvlees uit religieuze overwegingen door kip vervangen en in Saoedi-Arabië zit er lamsvlees in. Daarnaast verschilt de grootte per land en telt een Big Mac niet overal evenveel calorieën. In Australië is dat 22% minder dan in Canada.

Toch gebruiken economen de prijs van de hamburger als graadmeter om de concurrentiepositie van landen met elkaar te vergelijken. Je zou dit ook kunnen doen aan de hand van auto’s die wereldwijd verkocht worden, zoals de Volkswagen Golf. Maar los van het feit dat automodellen evolueren, verschilt enerzijds de basisuitvoering en de catalogusprijs van land tot land en wordt anderzijds de werkelijke verkoopprijs nogal bepaald door de inruilwaarde van de oude auto en de assertiviteit van de koper.

Terug naar de huidige waardeverhouding van valuta. De Big Mac kost in Zwitserland CHF6,70 en in de Verenigde Staten $5,58. De hamburgerindex laat daarmee uitschijnen dat de wisselkoers 1,20 behoort te zijn. Nochtans is die momenteel 0,87. Dat maakt dat de Zwitserse munt ten opzichte van de greenback met een overwaardering van 38% de duurste munt ter wereld is. Afgezet tegen de euro is de Zwitserse franc slechts 32% overgewaardeerd.

De Big Mac euro

Op dit moment is de euro tegenover de dollar met 4% niet echt overgewaardeerd. De Britse pond daarentegen is ten opzichte van de greenback licht ondergewaardeerd, met 3,7% en tegen de euro met 7,4%.

Aan de hand van de Big Mac-index blijkt dat de meeste munten tegenover de dollar en de euro ondergewaardeerd zijn. Dat geldt onder meer voor de Japanse yen, de Turkse lira, de Noorse kroon, de Indonesische roepia en de Indiase roepie, om enkele te noemen.

Neveneffect

Door de jaren heen is gebleken dat de Big Mac-index ook inzicht biedt in de ontwikkeling van de inflatie. De prijsontwikkeling van de Big Mac geeft tot op een zekere hoogte een betere afspiegeling van de prijsstijgingen in de loop van de tijd. Het inflatiecijfer van officiële instanties corrigeert voor kwalitatieve progressie, de Big Mac niet.

De receptuur van de Big Mac is sinds zijn debuut in 1967 niet wezenlijk veranderd. De consumentenprijsindex van officiële instanties zou louter uit artikelen moeten bestaan waarmee je je winkelkar vult, maar die telt ook artikelen die je slechts één keer in de een of twee jaar in je boodschappenmandje legt.

Het resultaat is dat het inflatiecijfer van de hamburgerindex anderhalf punt hoger uitkomt dan de consumentenprijsindex van officiële instanties. Dat geeft aan dat de directe kosten voor levensonderhoud sneller stijgen dan algemeen aangenomen. Bovendien doet de recente ontwikkeling vermoeden dat de periode van prijsstijgingen nog niet achter ons ligt.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ