Watches of Switzerland krijgt flinke tik na overname concurrent
Beleggers vrezen dat Watches of Switzerland door die stap voortaan flink wat omzet zal mislopen. Het Britse bedrijf haalt 55% van zijn inkomsten uit de verkoop van Rolex-horloges. Rolex was tot nog toe niet in de retailmarkt actief, maar verkoopt zijn producten via verdelers als Watches of Switzerland en Bucherer.
Bij Bucherer deed zich een opvolgingsprobleem voor omdat de intussen 86-jarige Jörg Bucherer, de kleinzoon van oprichter Carl Bucherer, geen directe erfgenamen heeft. Rolex koos er daarop voor om de operationele controle van een van zijn belangrijkste verdelers zelf in handen te nemen.
Nu Bucherer onder de paraplu van Rolex terechtkomt, wordt gevreesd dat de quota voor andere verdelers drastisch zullen dalen. De marges op de verkoop van Rolex lopen op tot wel 40% voor de tussenhandel. Het management van Watches of Switzerland maakt zich sterk dat het zeker op korte termijn niet zo’n vaart zal lopen en de quota niet zullen wijzigen. Analisten van verschillende beurshuizen zijn het daar niet mee eens.
Een andere reden waarom Rolex de controle op de eindmarkt wil aanscherpen, is dat sommige verdelers Rolex-producten op hun beurt aan andere tussenhandelaren verkopen. Daardoor is een grijze markt ontstaan waar Rolex-producten fors boven de kleinhandelsprijs worden verkocht en daar zijn de Zwitsers niet blij mee. Met Bucherer onder haar vleugels kan Rolex meer controle uitoefenen. Het is dan ook logisch dat de nervositeit bij de andere verdelers toeneemt.