L’Oréal | Defensieve kwaliteit met pittig prijskaartje
In de aanloop naar de halfjaarcijfers van L’Oréal was er wat onrust omdat eerder sectorgenoten als LVMH en Kering iets minder goede cijfers hadden gepubliceerd. Maar het Franse cosmeticabedrijf stelde de markt gerust met een rapport waarin alle winst- en omzetparameters in lijn met of zelfs licht hoger dan de verwachtingen uitkwamen.
Luxe blijft het goed doen
De groei van L’Oréal versnelde in het tweede kwartaal nog tegenover het eerste. Over de eerste jaarhelft kwam de omzet uit op €20,6 mrd of 12% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij constante wisselkoersen bedroeg de organische groei zelfs 13,3%. De valuta-tegenwind bedroeg in de eerste jaarhelft 2,4%. Naast de dollar verloren ook de Braziliaanse real en de Mexicaanse peso terrein tegenover de euro. In het boekjaar 2022 was er nog een rugwind van 7,2%.
De operationele winst (€4,3 mrd) klom met bijna 20%, goed voor een operationele marge van 20,7% tegenover 20,4% vorig jaar. De afdeling Consumer Products kende de beste eerste jaarhelft ooit. Met een groei van 15,4% is het nu de grootste afdeling van de groep, met een omzet van €7,7 mrd. Ook de operationele marge ging er met 1% op vooruit naar 21%. L’Oréal Luxe (Yves Saint Laurent, Valentino, Prada) volgt op korte afstand en zag de omzet met 7,6% toenemen naar €7,3 mrd. De marge daalde licht naar 23,2% (-0,8%).
De beste prestatie leverde de afdeling Dermatological Beauty, de nieuwe naam voor Active Cosmetics. De omzet groeide er met 29% naar €3,3 mrd en de marge ligt met 28,4% een stuk boven het groepsgemiddelde. Bij Professional Products (haarcosmetica) bleef de winstmarge onveranderd op 21,2% terwijl de omzet (€2,3 mrd) er met bijna 8% op vooruit ging. L’Oréal verdiende netto €3,6 mrd of €6,73 per aandeel, 11% meer dan een jaar eerder.
China blijft (voorlopig) wat achter
Geografisch werd de groei breed gedragen met een vooruitgang in alle regio’s. Daarbij bedroeg de organische groei in Europa 18,2% en 13% in de Verenigde Staten. Alleen Noord-Azië, de regio waar ook de Chinese activiteiten toe behoren, blijft achter met een groei van slechts 3,9%. Dit heeft een grote impact, aangezien Noord-Azië instaat voor bijna 30% van de groepsomzet. Volgens L’Oréal was de groei in het tweede kwartaal al beduidend beter dan in het eerste. Die vooruitgang voorspelt dus beterschap in de tweede jaarhelft.
Het luxesegment van L’Oréal heeft in China een marktaandeel van meer dan 30%. L’Oréal verwacht dat er tegen het einde van dit decennium in China en India samen 550 miljoen nieuwe klanten in de hogere middenklasse en bovenklasse bij zullen komen. Het globale marktaandeel van L’Oréal wordt geschat op ongeveer 13%. Omdat de Fransen sneller dan de markt groeien, gaat dit cijfer in stijgende lijn. In Europa (19%) en Noord-Amerika (14%) ligt het marktaandeel boven het groepsgemiddelde, maar in Noord-Azië (12%) en Latijns-Amerika (10%) is er nog ruimte voor vooruitgang.
De globale cosmeticamarkt groeit jaarlijks met ongeveer 5% en de nominale waarde ervan zal in 2024 de grens van $600 mrd overschrijden. L’Oréal gaat voor de tweede jaarhelft uit van een verdere groei van omzet en winst, zonder concrete prognoses te geven.
Digitale voorloper
L’Oréal geeft zijn concurrenten het nakijken wat digitalisering betreft met een uitstekend werkend e-commerce-platform. Dit zorgt ervoor dat consumenten vlotter dan bij de concurrentie hun weg kunnen vinden naar het productportfolio. Door een uitgekiende marketingstrategie en een focus op innovatie geniet L’Oréal ook een grotere merkbekendheid en een hogere merkaffiniteit. Daardoor kiezen consumenten ondanks de stijgende kosten voor levensonderhoud niet voor het goedkoopste cosmeticaproduct. Het helpt ongetwijfeld ook dat L’Oréal eigenlijk geen concurrenten van dezelfde schaalgrootte heeft. De Fransen zijn actief met meer dan 35 merken in 150 landen. Daarbij bedraagt de omzet uit online verkoop ongeveer de helft van het totaal.
L’Oréal is ook minder afhankelijk van de verkoop aan reizigers op luchthavens. Dit is voor concurrent Estée Lauder bijvoorbeeld de belangrijkste divisie. Voornamelijk Chinese consumenten kopen luxeproducten op internationale zaken- of vakantietrips. Door het trage economische herstel in China is deze activiteit nog niet weer op gang gekomen, maar daar heeft L’Oréal dus weinig last van.
Hoger dividend en aandeleninkoop
Door de overname van Aesop (zie kader) klom de netto schuld naar €4,8 mrd. Daar zitten leaseverplichtingen bij voor €1,6 mrd. Exclusief deze leasingkost bedraagt de netto schuld bijgevolg €3,2 mrd. De operationele kasstroom klom in het eerste semester met ruim de helft naar €2,1 mrd. L’Oréal ontving ook €420,9 mln aan inkomsten uit dividenden afkomstig van de participatie (9,44%) in de Franse farmagroep Sanofi.
Er is dus nog voldoende financiële ruimte voor aandeelhoudersvergoedingen. L’Oréal verhoogde eerder dit jaar al het dividend met een kwart van €4,80 naar €6,00 per aandeel. Dat komt tegen de huidige koers overeen met een dividendrendement van 1,5%. L’Oréal kondigde verder nog een nieuw inkoopprogramma aan. Er zal in de tweede jaarhelft voor maximaal €500 mln eigen aandelen ingekocht worden en deze worden daarna vernietigd, wat een gunstig effect heeft op de winst per aandeel.
Kwaliteiten ingeprijsd?
De cosmetica- en luxesector maakt zijn status van defensieve sector waar, maar is toch niet helemaal ongevoelig voor de conjunctuur. De sterke prestatie in Europa en de Verenigde Staten kan in 2024 mogelijk niet worden herhaald indien een recessie zou toeslaan. Zover zijn we nog niet, maar het aandeel is na een klim met meer dan 20% in de acht maanden tot eind augustus intussen wel stilaan precies goed geprijsd. LVMH deed het dit jaar ook nog goed met een klim van 12% en ook Kering weet nog net een positief rendement voor te leggen (+1%). Maar een bedrijf als Estée Lauder zit met een verlies van 36% wel in de hoek waar de klappen vallen.
Advies aandeel L’Oréal op ‘houden’
L’Oréal beschikt over talrijke kwaliteiten met een uitgebreide productportfolio, aanwezigheid in groeilanden, een sterk management, een efficiënt digitaal platform en een focus op innovatie.
Ik ga voor L’Oréal dit boekjaar uit van een winstgroei met 11%, wat de winst op €12,50 per aandeel zou brengen. Dit impliceert dat de tweede jaarhelft even goed wordt als de eerste. Dit is een conservatieve aanname, aangezien L’Oréal een verdere groei van omzet en winst voorspelde.
Aan de huidige koers noteert het aandeel L’Oréal tegen 32,6 keer de winst. Dit is best een pittige waardering maar ook niet overdreven, want het gemiddelde van de voorbije vijf jaar ligt nog iets hoger. Omwille van het recessierisico en de al fors gestegen koers blijf ik bij een houdadvies.