Updates

Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Tip van de Week | Prachtaandeel voor goede gezondheid en sterke spieren

0 0 Leestijd ongeveer

Verkopers van fitnessapparatuur profiteren van de groeiende aandacht voor alle voordelen van een gezonde levensstijl. In dit segment springt een Italiaans bedrijf eruit met een innovatief karakter, sterke positionering en fraaie financiële cijfers.

Het bericht dat het niet nodig is om elke dag 10.000 stappen te zetten om gezond oud te worden, trok eind augustus veel aandacht. Wetenschappers van de Nijmeegse Radboud Universiteit becijferden dat de kans op vroegtijdig overlijden en hart- en vaatziekten al maximaal daalt bij 7.162 dagelijkse stappen. In zekere zin onderstreept de studie toch weer het belang dat voldoende beweging heeft voor een goede gezondheid. Voor een groot deel van de bevolking geeft de wens van een strakker, gespierder figuur juist de doorslag om regelmatig de sportschool in te duiken.

Beide trends vormen een krachtige rugwind achter exploitanten van fitnesscentra, zoals Basic-Fit. De onderneming opende in de eerste jaarhelft ruim honderd nieuwe clubs. Het totale aantal van ruim 1.300 moet groeien tot 3.000 of meer in 2030. Aan het groeiaandeel hangt echter wel een zeer hoog prijskaartje, aangezien beleggers bijna 50 maal de verwachte winst betalen. Het Italiaanse Technogym is een heel aantrekkelijk alternatief om te profiteren van de groeiende populariteit van fitness.

Premiummerk met innovatief karakter


De Italiaanse producent van fitnessapparatuur werd in 1983 opgericht door de destijds 22-jarige Nerio Alessandri. Indertijd bouwde Alessandri de apparaten in zijn eigen garage. Tegenwoordig staat hij aan het hoofd van een bedrijf met honderden miljoenen omzet en een beurswaarde van ruim €1,6 mrd.

Op de vrij gefragmenteerde markt voor fitnessapparatuur van circa $14 mrd is Technogym samen met het Taiwanese Matrix en het Amerikaanse Life Fitness een van de grotere spelers. Het laatstgenoemde bedrijf is een verzameling van verschillende merken, die in 2019 in handen kwamen van een durfinvesteerder. Daar ligt de focus voornamelijk op het verhogen van het rendement op geïnvesteerd vermogen via kostenbesparingen en het verhogen van de schuldratio. Matrix is onafhankelijk, maar richt zich voornamelijk op het lagere marktsegment terwijl Technogym zich onderscheidt als een premiummerk.

De afgelopen jaren gaat ruim de helft van de kapitaalinvesteringen naar de ontwikkeling van nieuwe producten en digitale diensten. In dit laatste opzicht trekt de ontwikkeling van de Technogym-app de aandacht. Deze zorgt ervoor dat alle apparaten – in de sportschool, thuis of waar dan ook – zich automatisch aanpassen aan de voorkeuren van de gebruiker. Het concern heeft voor de app al een klantenkring van circa vijftig miljoen gebruikers, die het binnen drie jaar hoopt uit te bouwen tot honderd miljoen.

Het innovatieve karakter komt ook duidelijk terug in de fabricage van nieuwe apparaten. In 1990 was het bedrijf een van de eerste partijen die cardioproducten toevoegden en ruim tien jaar later verscheen de eerste fitnessapparatuur met ingebouwd televisiescherm. Momenteel maakt Technogym onder meer het verschil met speciale machines die op een elektromotor werken, in plaats van met gewichten. Het grote voordeel is dat de training zo geleidelijk opgebouwd kan worden, zonder dat een medewerker steeds gewichten moet toevoegen. Het resultaat is een optimale training met minder kans op blessures. Dankzij dit soort innovaties en door de sterke merknaam liggen de verkoopprijzen soms tot 40% hoger dan bij concurrenten.

Belangrijke groeimotor

De groei van het aantal nieuwe fitnesscentra vormt een belangrijke motor achter de stijgende omzet. In de eerste helft van het jaar namen de verkopen in het professionele segment met 20% toe naar €290,1 mln. In dit segment wordt overigens ook de afzet meegenomen aan hotels en bedrijven, die met de installatie van hoogwaardige fitness-apparatuur klanten en werknemers beter aan zich willen binnen. De inkomsten uit directe verkopen aan consumenten namen juist met 5% af naar €79,9 mln. Die daling kan echter niet los worden gezien van het corona-effect. Tijdens de lockdowns hebben veel mensen nieuwe apparaten aangeschaft, die voorlopig nog niet aan vervanging toe zijn. De totale omzet groeide met bijna 14% naar €370,0 mln. Als valuta-effecten buiten beschouwing blijven, zou die toename zelfs uitkomen op 15%.

Met het oog op die toename, lijkt de eigen prognose van een groeitempo van minstens 10% over de komende drie jaar vrij voorzichtig. Met name buiten de Europese thuismarkt – goed voor 47% van de omzet – liggen nog goede kansen voor verdere groei. Een steeds groter deel van de inkomsten blijft overigens onderaan de streep over als winst. Naar verwachting ligt de operationele marge dit jaar op 13%, terwijl de nettowinstmarge net boven de 10% kan uitkomen. Het slechts geringe verschil tussen beide percentages wordt veroorzaakt doordat Technogym geen geld kwijt is aan rentelasten. De onderneming heeft namelijk een kaspositie van ruim €72 mln. Na de seizoensmatig sterke tweede jaarhelft, ligt dat bedrag eind 2023 waarschijnlijk op meer dan €150 mln.

Momenteel betalen beleggers 19,8 maal de voor 2024 verwachte winst voor de onderneming. Dat lijkt alleszins redelijk voor een bedrijf met de groeivooruitzichten van Technogym. Maar door de sterke financiële positie liggen de werkelijke verhoudingen eigenlijk nog gunstiger. Als het concern een nettoschuldpositie had van 2 maal de ebitda – wat binnen de sector niet ongebruikelijk is – in plaats van een goed gevulde kas, zou die k/w uitkomen op 14,1. Voorlopig is er echter geen enkele reden om schulden aan te gaan. De kasstroom, die net iets hoger ligt dan de nettowinst, biedt voldoende ruimte voor dividenduitkeringen (naar schatting 3,2% dividendrendement) en voor alle kapitaalinvesteringen.

Koopadvies

De combinatie van een winstgroei die nog iets hoger ligt dan de door krachtige trends aangewakkerde omzetgroei, de sterke financiële positie, het mooie dividendrendement en de slimme positionering als premiummerk maken het aandeel Technogym tot een heel aantrekkelijke belegging.

Fondscode (ISIN): IT0005162406
Beurs: Borsa Italiana
Koers: €8,08 (5/9)
Hoogste koers 12 mnd: €9,27
Laagste koers 12 mnd: €5,85
Beurswaarde: €1,6 mrd
K/w 24: 19,8
Dividendrendement: 3,2%

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ