Abbott | Verhaal healthcaregigant blijft gewoon goed
In mijn vorige, uitgebreide, bijdrage over de Amerikaanse healthcaregigant Abbott Laboratories van precies een jaar geleden was de conclusie dat er op korte termijn weinig opwaarts potentieel in de koers zat. Ondanks de sterke terugval na de coronapandemie, was Abbott geen belegging voor snelle koerswinsten, mede vanwege de nog altijd relatief hoge waardering. Abbott is en blijft een aandeel dat je voor het dividend koopt; dat gaat elk jaar verder omhoog en op lange termijn volgt de beurskoers deze ontwikkeling vanzelf.
Over boekjaar 2022 daalde de omzet van Abbott Laboratories, geheel zoals verwacht, uiteindelijk met 8,7% naar $39,9 mrd, wat nog altijd vooral het gevolg is van de enorme (extra) omzetpiek die gerealiseerd werd in 2021, toen corona voor een liefst 24% hogere omzet zorgde. Aangezien de corona-omzet steeds verder krimpt (Abbott verlaagde in juli nog de covid-gerelateerde omzetverwachting voor 2023 van $1,5 mrd naar $1,3 mrd) geeft dat een vertekend beeld. De jongste cijfers (tweede kwartaal) en bijbehorende outlook voor 2023 tonen dat Abbott onderliggend gewoon prima draait met een verwachte organische omzetgroei, die nadrukkelijk exclusief covid-19-testomzet is, in de lage dubbele cijfers.
Net als bijvoorbeeld Medtronic en Johnson & Johnson profiteert ook Abbott van de herstellende volumes voor chirurgische producten en zit daarnaast ook vooral de vraag naar de innovatieve diabetesapparaten (o.m. bloedglucosemeters) sterk in de lift. Steeds meer ouderen bezoeken weer makkelijk de ziekenhuizen, die hun personeelstekorten steeds beter op orde lijken te hebben, zegt het bedrijf.
Abbott rapporteerde in het tweede kwartaal vooral beter dan verwachte cijfers voor de op één na grootste divisie ‘medical devices’, waar de omzet uitkwam op $4,3 mrd tegen de analistenconsensus van $4,1 mrd. Onder deze divisie medische apparatuur, in 2022 goed voor 33,65% van de totale omzet van Abbott, valt ook de omzet van de diabetesapparaten Freestyle Libre, die inmiddels goed zijn voor $1,3 mrd, ofwel bijna een derde van ‘medical devices’. Ook belangrijk was het omzetherstel bij ‘Nutrition’, de afdeling die eerder werd geplaagd door een terugroepactie en de maandenlange sluiting van een fabriek. De verkoop van medische- en babyvoeding kwam uit op $2,1 mrd in het tweede kwartaal en Abbott liet weten dat het inmiddels 75% van het vorig jaar verloren marktaandeel weer heeft teruggewonnen.
Advies aandeel Abbott op ‘kopen’
Voor heel 2023 houdt het bedrijf vast aan een verwachte winst per aandeel van $4,30 tot $4,50 per aandeel. Dat betekent dat het aandeel met een geschatte k/w van bijna 23 (bij een beurskoers van ruim $100) nog altijd niet goedkoop is. Voor een solide groeier met prima vooruitzichten op lange termijn is dat echter prima. Ik kijk vooral naar het financiële plaatje en daaraan gekoppeld het dividend, dat vorig jaar voor het 51ste jaar op rij werd verhoogd (+8,5%). Dat dividend, afgerond zo’n $3,6 mrd op jaarbasis, gaat de komende jaren nog veel verder omhoog, gezien de veel grotere en groeiende vrije kasstroom van Abbott, dat hard op weg is naar een schuldvrije balans. Het advies voor het aandeel Abbott Laboratories blijft ‘kopen’ voor de lange termijn.