AI | Goed en slecht nieuws over de hype
De term kunstmatige intelligentie wordt al bijna tien jaar regelmatig gebezigd door onze specialisten, aanvankelijk nog als schijnbare sciencefiction, sinds bijna een jaar als een technologie waardoor de wereld waar we bij staan ingrijpend verandert. Ik meld u niets nieuws als ik schrijf dat de introductie van ChatGPT eind 2022 ook het beginpunt was van een AI-hype op de beurzen.
Bekijk ook het dossier Kunstmatige Intelligentie
Ondertussen gaat er geen week voorbij waarop wij u niet wijzen op de kansen en de bedreigingen die de opkomst van kunstmatige intelligentie beleggers biedt. Dat zal de komende jaren niet veranderen, maar daarover wil ik het nu en hier niet met u hebben. Wel wil ik u enig inzicht bieden in de impact die AI heeft – en in de nabije toekomst zal hebben – op de werkzaamheden van de redactie.
Het zal u ook niet zijn ontgaan dat ook de media kunstmatige intelligentie hebben omarmd. Een voorbeeld uit de financiële sector is persbureau Bloomberg, dat veelvuldig gebruik maakt van AI om de cijferpublicaties van bedrijven in pasklare berichten te verwerken. En in Nederland lanceerde vorige maand uitgever Mediahuis een volledig door AI gedreven sportwebsite.
Zelf experimenteer ik steeds meer met ChatGPT, ook met het oog op mogelijke toepassingen voor Beleggers Belangen. Het goede nieuws: voor het vergaren van informatie en het bewerken en verrijken van teksten, biedt de tool nu al goede mogelijkheden. Die mogelijkheden zullen de komende tijd zeker helpen ons werk efficiënter te kunnen uitvoeren. Daarmee winnen we tijd, die we onder meer aan meer eigen onderzoek kunnen besteden.
Het slechte nieuws: mijn ervaringen met het geven van beleggingsadvies zijn tot nu toe teleurstellend. Op de vraag of het een goed idee is om in een bepaald aandeel te beleggen, antwoordt ChatGPT standaard dat dit afhangt van de financiële doelen, risicobereidheid en marktomstandigheden. Daarvoor kopen beleggers niets. Het werk van onze specialisten zie ik AI niet zo snel overnemen.