Toeleverancier nog harder omlaag dan vliegtuigbouwer
RTX Corp is ’s werelds grootste aerospace- en defensiebedrijf. Dochterbedrijf Pratt & Whitney is op problemen gestuit bij de PW1100-vliegtuigmotoren. RTX heeft via Pratt & Whitney een 51%-belang in dit programma. RTX spreekt over een mogelijke financiële aderlating van $3,0 -$3,5 mrd op ebit-niveau, gespreid over de komende jaren. Om dat in perspectief te plaatsen: RTX boekte over 2022 een geconsolideerd operationeel resultaat van $5,4 mrd.
Het gaat om een zeldzaam probleem met gepoederd metaal dat gebruikt wordt voor de fabricage van bepaalde onderdelen, geplaatst in de Airbus A320neo vliegmachines. Een en ander zou tot scheurvorming kunnen leiden. Het gevolg is dat 600 à 700 toetstellen in de komende jaren teruggeroepen moeten worden voor inspectie en mogelijke reparatie.
Nog veel groter was de schade op de beurs voor het Duitse MTU Aero Engines, toeleverancier aan Pratt & Whitney voor belangrijke onderdelen aan de bewuste motor. De koers van MTU daalde liefst 18% nadat ook de Duitsers met een winstwaarschuwing moesten komen MTU spreekt over nadelige gevolgen voor de omzet en over een schade van rond de €1 mrd op het gerapporteerde ebit-niveau. Het grootste deel hiervan zal in de boekjaren 2024 -2026 tot uiting komen. MTU heeft een belang van 18% in het bewuste motor-programma en boekte over 2022 een aangepaste ebit van €655 mln.