Tip van de Week | Kansen na scherpe daling aandeel
Dick’s Sporting Goods is een Amerikaanse sportwinkelketen die sportartikelen, sportkleding en uitrusting verkoopt aan klanten in de Verenigde Staten. Net als de meeste beursgenoteerde bedrijven actief binnen de sector kwam ook Dick’s met een winstwaarschuwing die keihard werd afgestraft door beleggers. Als één van de betere aandelen, zowel operationeel als financieel, levert de koersdaling van vorige maand een interessante kans op voor beleggers die wat meer risico durven nemen.
Opgericht in 1948 door Richard ‘Dick’ Stack als een bescheiden viswinkel in Binghamton, New York, is Dick’s Sporting Goods uitgegroeid tot een grote Amerikaanse sportwinkelketen met inmiddels meer dan 850 winkels in de Verenigde Staten, dankzij grote overnames zoals Golf Galaxy (2007) en Chick’s Sporting Goods (eveneens overgenomen in 2007). Mede vanwege de ijzersterke balans (zie verderop) zit Dick’s sindsdien allerminst stil en ligt de focus momenteel vooral op kleinere overnames en investeringen in veelbelovende sectorgenoten.
De winkels
Zo werd eind mei nog een minderheidsbelang genomen in de pas in 2021 opgerichte hippe keten ‘Absolutely Ridiculous’ (kunst en mode in combinatie met sportartikelen) nadat in februari al ‘New Moosejaw’ (outdoor producten) werd overgenomen. Dick’s Sporting Goods-winkels zijn over het algemeen groot van formaat en georganiseerd volgens het concept van ‘winkel-in-een-winkel’ (store-in-store, een retailstrategie waarbij een grotere winkelruimte wordt onderverdeeld in verschillende afzonderlijke secties of shops, elk gericht op een specifiek merk, productcategorie of thema).
De vaak centraal in winkelcentra gelegen winkels van Dick’s bieden gespecialiseerde secties zoals Team Sports, Athletic Apparel, Golf, Outdoor Lodge, Fitness en Footwear, allemaal met een relatief groot productaanbod per sport en/of activiteit. In het tot eind januari lopende boekjaar 2023 werd met 40% het grootste deel van de omzet gerealiseerd met de verkoop van sportuitrusting, fitnessapparatuur, golfuitrusting, en jacht- en visbenodigdheden, aangevuld met 34% uit kleding, 24% uit de verkoop van schoenen en 2% overige categorieën, waaronder servicediensten in de winkels en creditcardinkomsten.
In de winkels van Dick’s liggen nagenoeg alle bekende merknamen die worden gekocht van in totaal liefst 1500 leveranciers, aangevoerd door Nike met 23%. Andere bekende merknamen (die vaak ook zelf beursgenoteerd zijn) in de winkels zijn Adidas, Asics, Brooks, Callaway Golf, Columbia, Easton, Hoka, Patagonia, The North Face, Titleist, Under Armour en Yeti. Om zich van de vele concurrenten te onderscheiden én de online verkopen te stimuleren, voert Dick’s daarnaast ook diverse eigen ‘private label’ merken zoals CALIA, Cobra (jeugd golfsets), ETHOS, Fitness Gear, Lady Hagen, MAXFLI, Nishiki, Quest, Second Skin, Top-Flite en Walter Hagen, samen goed voor 14% van de totale omzet in het jongste boekjaar.
Dick’s Sporting Goods (ticker symbool DKS) opereert in de zeer gefragmenteerde en intens competitieve sportartikelenretailindustrie en blijft naast investeringen en (kleine) acquisities ook vooral de portefeuille continu herzien, onder meer door het steeds verder afbouwen van de jachtactiviteiten, mede na een bloedige schietpartij op een school in Florida in 2018 waarbij gebruik werd gemaakt van een jachtgeweer dat in een winkel van Dick’s was gekocht. Momenteel verkoopt Dick’s nog producten voor de jacht in 12% van alle winkels en de verwachting is dat deze activiteiten uiteindelijk helemaal verdwijnen uit de winkels.
Sterke (dividend)groei
Dick’s laat al jaren bovengemiddeld sterke groeicijfers zien voor de sector, niet in de laatste plaats ook ten aanzien van het dividend (zie verderop). Ook Dick’s profiteerde optimaal van de coronapandemie toen veel Amerikanen kozen voor een meer gezonde levensstijl en massaal ‘naar buiten’ gingen om te sporten en recreeren. Dat vertaalde zich in een enorme omzetsprong van ruim 28% tot $12,3 mrd in boekjaar 2022. Logischerwijze normaliseerde de omzetgroei nadien met toch nog 0,2% groei in 2023 en bovendien een voorziene groei van zo’n 2 tot 3,5% voor het tot januari 2024 lopende huidige boekjaar, waarin de omzet op een recordniveau van ruim $12,5 mrd moet uitkomen.
Toch waren ook de jongste kwartaalcijfers van Dick’s zeer slecht door de recent veelgehoorde oorzaken als inflatie en zuinige consumenten, maar vooral ook de sterk toegenomen winkeldiefstal (wat de Amerikanen ‘inventory shrink’ noemen). Alles bij elkaar verwacht Dick’s voor het lopende boekjaar nu een winst per aandeel van $11,33 tot $12,13 tegen de eerder prognose van $12,90 en $13,80. Deze outlookverlaging volgt op vergelijkbare berichten van onder meer belangrijkste partner Nike en concurrenten als Foot Locker, die ook genadeloos afgestraft werd op de beurs. Groot verschil met Foot Locker, dat eveneens het dividend verlaagde, is dat Dick’s juist veel flexibiliteit heeft na een herstructurering van de balans tijdens de coronapandemie.
De belangrijkste reden dat ik Dick’s tip in deze rubriek, ook al is het vooral voor meer speculatieve beleggers gezien de grote onzekerheden voor deze sector, is dan ook de ijzersterke financiële positie en het dividend, dat in tegenoverstelde richting beweegt van de meeste sectorgenoten. Dick’s is namelijk ongeëvenaard met een dividendverhoging van liefst 105% in 2023 naar een nieuw record van $1,00 per kwartaal. Dat geeft een fraai dividendrendement van 3,5% na de jongste koersdaling. Ook schroomt het bedrijf niet om overtollig cash te delen met beleggers, met bijvoorbeeld een speciaal dividend van $5,50 in 2021. Met een geschatte k/w van slechts 9,5 en een schuldvrije balans is er veel ruimte voor aanvullende dividendverhogingen de komende jaren. Ik reken begin 2024 gewoon weer op een dubbelcijferige verhoging.