Duitse autobouwers | Beleggers somber over concurrentie
De cyclische autosector is bij beleggers weer in trek. Zo is de STOXX Europe 600 Automobiles & Parts Index sinds januari met 12,4% gestegen, een duidelijke outperformance vergeleken met de pan-Europese Stoxx 600 (+7,3%). In deze deelindex zitten alle grote beursgenoteerde Europese spelers en hun toeleveranciers, zoals Mercedes-Benz Group, Stellantis, BMW, Renault, Continental en Volkswagen. In de afgelopen jaren kreeg de auto-industrie te maken met productieverstoringen als gevolg van tekorten aan halfgeleiders en andere componenten. Maar de problemen in de toeleveringsketen zijn nu grotendeels opgelost en de productie versnelt. De autoverkopen zitten daardoor weer in de lift (zie kader).
Maar beleggers zien beren op de weg en waarderen de gevestigde Europese spelers tegen erg lage koers-winstverhoudingen. De Volkswagen Groep, Renault en Stellantis noteren slechts tegen circa drie keer de verwachte winst voor dit jaar. Bij de premium merken BMW en Mercedes-Benz ligt de koers-winstverhouding op ruim 5. Vooral de koersen van de drie grote Duitse autofabrikanten staan de laatste maanden weer onder druk. Het aandeel Volkswagen staat dit jaar zelfs op een verlies van circa 8%.
De hoge inflatie en stijgende rentetarieven maken consumenten terughoudend, zodat een afzwakking van de autoverkopen voor de hand ligt. Daar komt bij dat de Duitse overheid de subsidies voor elektrische auto’s geleidelijk verlaagt, wat de EV-verkopen in de grote Duitse automarkt niet ten goede zal komen. Analisten van UBS verwachten dat de Europese automarkt snel beweegt naar een overaanbod. Daarbij wijzen ze onder meer op de zwakkere orderontvangsten in Duitsland en Frankrijk. De laatste ronde van prijsverhogingen heeft tot een verdere daling van de vraag geleid, zo blijkt uit gesprekken met dealers. Met name het retailsegment is zwak, terwijl de vraag in de leasemarkt vooralsnog goed op peil blijft.
Chinese nieuwkomers
Volgens UBS ontkomen fabrikanten er niet aan om de prijzen te verlagen, willen ze niet met grote voorraden blijven zitten. Een nog veel grotere uitdaging is de toenemende concurrentie in Europa en China van Chinese autofabrikanten. Met nieuwe elektrische modellen weten spelers als SAIC en BYD snel terrein te winnen. De Zwitserse zakenbank verwacht dat het wereldwijde marktaandeel van Chinese autofabrikanten zal toenemen van 17% nu naar 33% in 2030. Ook Tesla zet zijn opmars door, met een geschatte groei van het marktaandeel van 2% naar 8%. Dit gaat ten koste van de gevestigde orde, die hun marktaandeel volgens de analisten wereldwijd zullen zien teruglopen van 81 naar 58%.
UBS denkt dat Volkswagen het meest te vrezen heeft van de Chinese concurrentie, met een verwachte afname van het marktaandeel van 10% naar circa 6% in 2030. De elektrificatie van het wagenpark bij Volkswagen ging de afgelopen jaren vrij moeizaam. Softwareproblemen zorgden voor vertragingen bij de introductie van nieuwe elektrische modellen.
Ondertussen wisten Chinese EV-spelers juist positief te verrassen met sterke modellen en lage prijzen. Zo is de nieuwe middenklasser Seal van BYD, die in China wordt gemaakt, 36% goedkoper dan de in Duitsland vervaardigde VW ID.3. Zelfs wanneer de Seal in Europa wordt geproduceerd, vallen de productiekosten circa een kwart lager uit, zo stelt de Zwitserse zakenbank. De combinatie van cyclische tegenwind en de opmars van Chinese elektrische auto’s zal de winstmarge van Volkswagen volgens UBS flink onder druk zetten. De bank verwacht dat het aangepaste bedrijfsresultaat bijna halveert van €28,8 mrd in 2023 naar €15,4 mrd in 2025. Dat komt neer op een operationele winstmarge van 4,9%, tegen 8,6% voor dit jaar. Volkswagen wil juist naar een marge van 8% in 2027.
UBS is wel erg negatief. De analistenconsensus rekent op een min of meer stabiele winst per aandeel de komende jaren. Inschattingen van het marktaandeel in de toekomst zijn sowieso erg onzeker en hangen af van veel factoren, zoals handelsbelemmeringen en de adoptie van elektrische auto’s. Vooralsnog zijn stekkerauto’s nog niet populair bij de massa en blijven de verkoopvolumes van Chinese spelers in Europa op relatief lage niveaus. Ondertussen is de Europese Commissie een onderzoek gestart naar de import van Chinese elektrische auto’s. Die zouden dankzij forse subsidies te goedkoop in de markt worden gezet. Mogelijk volgen er maatregelen, zoals hogere importheffingen. Volkswagen zit ook niet stil en maakt van het oplossen van de softwareproblemen prioriteit.
Advies aandeel Volkswagen op ‘houden’
De EV-verkopen in Europa (+68%) en Noord-Amerika (+76%) waren in het eerste halfjaar tevredenstellend, maar in China daalden de verkopen met 2% en blijft het marktaandeel steken op slechts 4%. Voor de groep is het zeer belangrijk dat het in China niet verder achterop raakt, want het land is goed voor circa 30% van de winst. Het gaat samenwerken met de Chinese fabrikanten Xpeng en SAIC, met als doel in 2025 en 2026 nieuwe modellen op de markt te kunnen brengen. Een succesvolle inhaalmanoeuvre in China kost tijd maar is wel noodzakelijk voor een duidelijk koersherstel. Tegen de huidige lage waardering is er al veel slecht nieuws ingeprijsd en blijft ons houdadvies voor het aandeel Volkswagen Groep gepast.
Prijskracht Mercedes-Benz
Als een van ’s werelds grootste autofabrikanten in het premiumsegment heeft Mercedes-Benz Group veel minder te duchten van de oprukkende Chinese concurrentie. In het luxesegment blijft de consumentenvraag tijdens een recessie bovendien beter overeind dan in de massamarkt. Mercedes-Benz behaalt bovengemiddelde winstmarges dankzij zijn prijskracht. In het tweede kwartaal lag de winstmarge ruim 4 basispunten hoger dan die van concurrent BMW. Na een sterk eerste halfjaar verwacht de onderneming dat het bedrijfsresultaat dit jaar gelijk blijft, waar ze eerder rekende op een lichte daling. De orderontvangsten en prijzen ontwikkelen zich vooralsnog goed, waarbij de nieuwe E-klasse en GLC voor een verdere impuls kunnen zorgen. Met een netto kaspositie van bijna €26 mrd is er voldoende ruimte voor investeringen in elektrische modellen en inkoop van eigen aandelen.
Advies aandeel Mercedes-Benz op ‘houden’
De elektrificatie verloopt overigens goed: stekkermodellen maken al 18% van de omzet uit en dit moet in 2026 naar 50%. In de grote Chinese markt doet het bedrijf niet mee met prijsverlagingen maar bouwt het rustig aan zijn marktpositie in het premium EV-segment. Op de lange termijn is dat waarschijnlijk de beste strategie. Veel groeipotentieel is er voorlopig niet. De winstmarges liggen al op een hoog niveau en na het volumeherstel in 2023 liggen de komende jaren lagere verkoopcijfers voor de hand. Toch rechtvaardigen de lage k/w en het dividendrendement van bijna 7% een handhaving van het houdadvies voor het aandeel Mercedes-Benz.