Tip van de Week | Franse foodretailer met potentieel
Evenals andere retailers heeft ook Carrefour, uitbater van super- en hypermarkten en gemakswinkels, last van de hoge kosteninflatie. Het strategische plan 2026 dat het bedrijf november vorig jaar lanceerde speelt daar op in. De focus ligt op huismerken en discountformules ter bescherming van de koopkracht van de klant en uiteraard het eigen marktaandeel. Het streven is dat tegen 2026 huismerken liefst 40% van de totale omzet uitmaken, tegen 35% nu.
Ander speerpunt is een verdere uitrol van e-commerce. Doel is om in 2026 €10 mrd online omzet te genereren. Dat zal tegen die tijd neerkomen op een kleine 10% van de concernomzet. Voortgaande digitalisering en stroomlijning van de organisatie dient in 2026 een totale kostenbesparing van liefst €4 mrd op te leveren. Minder non-food, meer centrale inkoop en lagere energielasten dienen hier onder meer voor te zorgen. Na de verkoop van Carrefour Taiwan en de integratie van het overgenomen Braziliaanse Grupo BIG, kan Carrefour zich volledig op Europa en Zuid-Amerika richten. Frankrijk blijft met een omzetaandeel van 46% veruit de grootste afzetmarkt. Overig Europa (Spanje, Italië, België, Polen en Roemenië) is goed voor 28% van de omzet en Latijns-Amerika voor 26%. Ruim 80% van de omzet in Latijns-Amerika komt uit Brazilië, de rest uit Argentinië.
Groei marktaandeel
De strategische maatregelen werpen inmiddels de eerste vruchten af. Over de eerste helft van 2023 groeide de totale omzet autonoom met 11,2%. Ahold Delhaize kwam bijvoorbeeld niet verder dan 5,4% groei. Carrefour claimt dan ook flink marktaandeel te winnen. De online omzet steeg over het eerste kwartaal met 20% tot €2,4 mrd. In thuismarkt Frankrijk stegen de terugkerende operationele resultaten met een fraaie 39% tot €270 mln, met name door de effecten van het strategische plan 2026. De Franse operationele marge verbeterde daarmee met 36 basispunten tot 1,4%. Dat kon echter niet voorkomen dat op groepsniveau het terugkerende operationele resultaat met bijna 10% daalde van €775 mln naar €700 mln. De operationele marge zakte van 2,0 naar 1,7%. Gecorrigeerd voor negatieve valuta-effecten van met name de Argentijnse peso bedraagt de teruggang echter nog maar 2,2% en exclusief allerlei integratie- en opstartkosten bij Grupo BIG is zelfs sprake van een fractionele margeverbetering.
In Latijns-Amerika bleef de omzetgroei met 21% op een zeer hoog niveau, wel grotendeels door inflatie, maar daalde het terugkerende operationele resultaat met liefst 32% van €444 mln tot €304 mln. Niet-terugkerende integratiekosten namen al een hap van €65 mln uit het resultaat. Voorts zorgden opstartkosten van omgebouwde winkels voor een verlies van €85 mln. Daar staat tegenover dat de operationele marge van de bestaande business in Brazilië met slechts 20 basispunten daalde tot 5,2% en daarmee fors boven het concerngemiddelde ligt. En dat terwijl de marktomstandigheden in Brazilië zeer lastig zijn. Tegelijkertijd maakt Carrefour Brazilië wel goede vorderingen met het realiseren van de beoogde synergievoordelen. Het concern bevestigde de doelstelling van 2 mrd real (circa €385 mln) aan synergievoordelen in 2025. Carrefour houdt een 67,7%-belang in Grupo Carrefour Brasil dat beursgenoteerd staat onder de naam Atacadão. De koers van Atacadão is dit jaar al met 40% gedaald en verklaart grotendeels de koersdruk bij Carrefour. De waarde van het belang kan momenteel worden ingeschat op €3,32 per aandeel Carrefour.
Lage marges, maar goede kasstroom
Feit blijft wel dat de operationele marges bij Carrefour dus wel erg laag zijn, niet eens de helft van de 4,0% van Ahold Delhaize. Dat verschil zit ook zeker in het feit dat Ahold Delhaize 62% van de omzet uit de Verenigde Staten haalt, waar het marges maakt van 4,7%. In Europa komt Ahold Delhaize ook niet verder dan 3,0% en ook in Frankrijk liggen de marges lager. Carrefour rekent voor dit jaar nog altijd op een stijging van zowel het ebitda, het terugkerende operationele resultaat als de netto vrije kasstroom. Met name dat laatste is interessant voor beleggers. Over 2022 bedroeg de vrije kasstroom €1,26 mrd en het doel is tegen 2026 een vrije kasstroom van €1,7 mrd te genereren. Deze vrije kasstroom geeft het concern al langer de gelegenheid flink wat eigen aandelen in te kopen, dit jaar voor €800 mln.
Vorig jaar en in 2021 werd al voor respectievelijk €750 mln en €700 mln ingekocht. Alleen voor dit jaar gaat het om circa 6,5% van de beurswaarde die ingekocht en ingetrokken zal worden. Dit stuwt de winst per aandeel, ook in moeilijkere tijden. Onderaan de streep boekte Carrefour over de eerste jaarhelft nog wel een aangepaste winstgroei van 5,1% tot €326 mln, mede geholpen door een lagere belastingdruk en het abstraheren van reorganisatiekosten. De winst per aandeel steeg zelfs met 9% tot €0,45. Financieel staat het concern ook sterk. Flink geholpen door de verkoopopbrengst van het 60%-belang in Carrefour Taiwan en de vrije kasstroom daalde de nettoschuld het afgelopen halfjaar met een kleine €1,5 mrd tot €5,0 mrd. Dat geeft een solide verhouding nettoschuld/ebitda van rond de 1,0.
De beurswaarde van €12,0 mrd ligt nauwelijks hoger dan het eigen vermogen van €11,4 mrd. Alleen de boekwaarde van het vastgoed bedraagt al €12,6 mrd. Hoewel er wel af en toe wat vastgoed wordt verkocht, is dit zeer illiquide. Met een koers-winstverhouding van 9,5 voor dit jaar, teruglopend tot 7,9 voor 2024 een dividendrendement van ruim 4% is het aandeel niet duur. Zeker niet als we ook de inkoop van eigen aandelen in ogenschouw nemen. Wel liggen de marges laag, maar de financiële positie is solide en er lijkt veel opwaarts potentieel in Latijns-Amerika. Zo heeft Carrefour duidelijke plannen om de nog lage winstgevendheid van Grupo BIG naar het niveau van de bestaande activiteiten in Brazilië te trekken. Dat zou een verdubbeling van de ebitda van Grupo BIG impliceren. Het lage-prijzenbeleid en de omni-channel aanpak zal daarnaast ook in Brazilië de consument aanspreken. Wij adviseren het aandeel Carrefour te kopen voor een beperkte positie.
Fondscode (ticker) CA
Beurs Euronext Parijs
koers (22/9) €16,56
Hoogste koers 12 mnd €19,19
Laagste koers 12 mnd €13,85
Beurswaarde €12,0 mrd
Koers-winstverhouding 2024 (t) 7,9
Dividendrendement 4,2%