Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Tesla

Advies
verkopen

Beleggen in EV | Drie alternatieven voor het aandeel Tesla

0 0 Leestijd ongeveer

De snelle opmars van de stekkerauto schudt het speelveld in de auto-industrie op. Tesla ontpopt zich als een van de winnaars, maar het aandeel blijft aan de dure kant. We selecteren drie elektrische auto-aandelen met een beter opwaarts potentieel.

Steeds meer autorijders kiezen voor een elektrische auto. Er komen meer modellen op de markt, met een grotere actieradius en betere prestaties. Dit heeft de verkoop goed gedaan. Vorig jaar werden er wereldwijd meer dan tien miljoen stekkerauto’s verkocht, waarmee het marktaandeel is toegenomen naar 14%. In 2020 lag dit nog op slechts 4%. En de opmars zet door. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er ruim 2,3 miljoen elektrische voertuigen verkocht. Dat is een toename van circa 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) verwacht dat de verkoop over heel het jaar uitkomt op 14 miljoen, een plus van 35% vergeleken met 2022. Elektrische auto’s zullen dit jaar al 18% van de totale autoverkopen uitmaken en het marktaandeel stijgt volgens het IEA naar 60% tegen 2030. China loopt voorop, geholpen door riante overheidssubsidies. Vorige maand vertegenwoordigden plug-in hybrides bijna 40% van de totale Chinese autoverkopen, terwijl volledig elektrische modellen een marktaandeel hadden van iets meer dan een kwart.

De Europese Unie volgt met een marktaandeel van 24% voor plug-in hybrides en van ruim 20% voor volledige e-auto’s. In de Verenigde Staten lagen de prijzen van stekkerauto’s in het tweede kwartaal bijna 20% lager dan een jaar eerder en dat heeft de verkopen dit jaar gestimuleerd. Toch blijft het marktaandeel van elektrische voertuigen hier steken op circa 7%. Om de ontwikkeling van een niche naar massamarkt door te zetten, moeten de prijzen verder omlaag, want voor veel consumenten vormen de hoge aanschafprijzen nog een drempel. Ook het gebrek aan laadinfrastructuur en potentiële tekorten aan batterijen en cruciale grondstoffen zijn knelpunten die de opmars kunnen vertragen.

Tesla

Tesla blijft met een mondiaal marktaandeel op het gebied van elektrische voertuigen van 20% de grootste speler, maar de concurrentie neemt snel toe. Het marktaandeel van Tesla op de Amerikaanse thuismarkt zakte in het tweede kwartaal onder de 60%. Analisten van Goldman Sachs denken dat dit verder zal teruglopen naar 18% in 2026. Gevestigde autofabrikanten in Europa, de VS en Japan lopen achter, maar bereiden een offensief voor en zullen de komende jaren vele nieuwe e-modellen introduceren. Ze krijgen daarbij wel te maken met toenemende concurrentie van Chinese merken. Startups als Nio en Xpeng groeien snel, terwijl ook Chinese bedrijven als BYD en Geely goede zaken doen. Chinese spelers hebben op de thuismarkt marktaandeel gewonnen van buitenlandse concurrenten en staan nog maar aan het begin van hun internationale expansie.

Analisten van UBS verwachten dat Chinese merken in 2030 een derde van de mondiale automarkt in handen hebben, tegen 17% op dit moment. Met een geschatte groei van het mondiale marktaandeel van 2% naar 8% zal ook Tesla zijn grip op de automarkt verstevigen, denkt de zakenbank. Dit gaat ten koste van Europese autofabrikanten en andere gevestigde spelers. Die zullen hun marktaandeel zien teruglopen van 81% naar 58%, aldus UBS.

Als pionier en marktleider is Tesla goed gepositioneerd om te profiteren van de snelle groei van de EV-markt. Het kan dankzij zijn technologische voorsprong en schaalgrootte goedkoper produceren dan concurrenten. De onderneming gebruikt haar kostenvoordeel momenteel om de prijzen te verlagen en zodoende verkoopvolumes aan te jagen. In het derde kwartaal leverde het bedrijf 435.059 auto’s af, dat is een toename van 26,5% vergeleken met dezelfde periode in 2022. Ten opzichte van het tweede kwartaal was echter sprake van een daling van bijna 7%. Tesla schrijft dit toe aan gepland onderhoud aan fabrieken en houdt vast aan zijn volumedoelstelling voor heel het jaar van circa 1,8 mln voertuigen. Dat zou neerkomen op een groei van circa 37%, onder de ambitieuze doelstelling van een jaarlijkse verkooptoename van 50%.

Tesla gaat goedkopere modellen introduceren om de verkopen aan te wakkeren. In 2025 komt het met een betaalbare kleinere auto (Model 2 of Model Q geheten) met een vanaf-prijs van $25.000. Hierdoor wordt een Tesla ook voor de massamarkt bereikbaar. Keerzijde is dat de brutomarges op goedkopere auto’s een stuk lager zijn. Daarnaast krijgt Tesla zoals gezegd te maken met meer concurrentie, wat tot extra prijs- en margedruk kan zorgen. Aan de andere kant kan de zelfrijdende techniek die Tesla ontwikkelt de winstmarges een impuls geven. Voor deze zogeheten Full Self-Driving (FSD)-optie moeten Amerikaanse consumenten $12.000 neertellen.

Dit levert hoge winstmarges op, onder meer via terugkerende inkomsten uit software-updates. De FSD-techniek is echter nog volop in ontwikkeling en er moeten nog veel kinderziektes overwonnen wonnen voordat het geschikt is voor gebruik in de praktijk. Beleggers blijven niettemin erg enthousiast over het groeipotentieel van Tesla en betalen 54 keer de geschatte winst voor volgend jaar. Bij deze hoge waardering is het verstandig een afwachtende houding aan te nemen, vooral gelet op de oprukkende concurrentie. Wij blijven daarom een verkoopadvies voor het aandeel Tesla hanteren.

BYD

Een aantrekkelijk alternatief voor Tesla is het Chinese BYD Company Limited. Het bedrijf is de grootste speler op de Chinese EV-markt en is met een marktaandeel van 15% de nummer twee in de wereld. Elektrische auto’s, bussen en oplaadbare batterijen vertegenwoordigen circa 80% van de omzet. Dankzij de eigen batterijenproductie heeft BYD net als Tesla een strategisch voordeel. Daarnaast is BYD actief met de productie van onderdelen voor mobiele telefoons en andere consumentenelektronica.

In de eerste zes maanden van het jaar steeg de totale omzet met 72,7% naar RMB260,12 mrd (€34,4 mrd). De nettowinst toerekenbaar aan de aandeelhouders verdrievoudigde naar RMB10,95 mrd (€1,5 mrd). Het EV-segment was de drijvende kracht achter de sterke groei en zag de halfjaaromzet bijna verdubbelen. De modellen zijn in trek bij de Chinese consument, want het marktaandeel op de thuismarkt steeg met 6,5%-punt naar 33,5%. In het derde kwartaal stootte BYD de Amerikaanse concurrent van de kroon met de productie van 440.000 elektrische auto’s (+67%). Bij Tesla rolden er ruim 430.000 stekkerauto’s van de band.

En dan moet de internationale expansie van BYD nog goed beginnen. Over twee jaar wil het bedrijf al 20% van zijn volumes in het buitenland verkopen. De gevestigde orde kan zijn borst natmaken. De nieuwe sedan Seal is 30% goedkoper dan vergelijkbare modellen van Westerse autofabrikanten en 15% goedkoper dan de Tesla Model 3. Zelfs als Brussel importheffingen instelt zal de Seal voor een zeer concurrerende prijs in de markt worden gezet. Tegen het einde van het jaar komt BYD ook met een nieuwe grotere SUV (Seal U), die gaat het opnemen tegen onder meer de populaire Tesla Model Y. Het aandeel BYD staat genoteerd aan de beurs van Hong Kong en is op 18,4 keer de verwachte winst voor 2024 een stuk vriendelijker gewaardeerd dan Tesla, terwijl de groeivooruitzichten minstens zo sterk zijn.

BMW Group

Traditionele autofabrikanten worden links en rechts ingehaald door Tesla en Chinese nieuwkomers, maar zitten natuurlijk niet stil. Zo heeft BMW Group in alle segmenten inmiddels volledig elektrische modellen. Die slaan goed aan. Vorig jaar stegen de EV-verkopen met 108% naar bijna 216.000 en dit jaar za de afzet wederom verdubbelen. Daarmee stijgt het aandeel van elektrische auto’s naar 15% van de totale leveringen, tegen 9% in 2022. BMW verwacht dat het EV-aandeel in de omzet toeneemt naar minstens 20% in 2024 en in de jaren daarna rap doorstijgt naar 50%. Van de drie grote Duitse producenten verkoopt BMW Group de meeste stekkerauto’s. De mondiale marktleider in het premium segment is minder kwetsbaar voor de oprukkende Chinese merken, die vooral de massamarkt bedienen.

In het topsegment moet BMW het wel opnemen tegen Model S en Model X van Tesla. Die doen het vooral bij de Chinese consument beter dan de BMW-modellen. Aangezien China 40% van het bedrijfsresultaat vertegenwoordigt, is het essentieel dat BWM zijn technologische achterstand inloopt. Veel hangt af van de Neue Klasse-modellen die in 2025 in Westerse markten en in 2026 in China in de showrooms komen te staan. Dit zijn volledig elektrische auto’s die onder een compleet nieuwe architectuur worden ontwikkeld. Ze hebben een 30% grotere actieradius en kunnen 30% sneller laden dan de huidige EV-modellen.

De eerste conceptauto onder Neue Klasse is door de markt goed ontvangen en de nieuwe modellen kunnen de e-autoverkopen vanaf 2026 wel eens flink aanjagen. Op kortere termijn zijn de vooruitzichten minder florissant vanwege de zwakke economie en prijsdruk, hoewel BMW als premium fabrikant zich daar deels aan kan onttrekken. Op 6 keer de winst hebben beleggers onvoldoende oog voor de inhaalslag die BMW maakt op de markt voor elektrische auto’s.

Porsche AG

Ook het iconische luxeautomerk Porsche is druk doende zijn wagenpark te elektrificeren. In 2019 werd de Taycan geïntroduceerd, de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche. Dit werd direct een succesnummer: de verkopen verdubbelden in 2021 naar ruim 41.000. Maar daarna is de afzet weer ingezakt. In de eerste helft van dit jaar verkocht het bedrijf 17.991 Taycans, een daling van 4,7% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Het EV-aandeel in de totale leveringen is daardoor afgenomen van 13% naar 10,8%. Volgens Porsche is de hapering te wijten aan de beperkte beschikbaarheid van halfgeleiders. De chiptekorten zullen afnemen en Porsche verwacht dit jaar nog steeds circa 40.000 Taycans te verkopen, 5000 meer dan in 2022. Ondertussen zal volgend jaar – na vertraging vanwege softwareproblemen – de elektrische versie van de Macan SUV uit de fabrieken rollen, gevolgd door de elektrische Cayenne in 2026. Dat jaar komt er ook nog een grotere volledig elektrische SUV op de markt, die boven de Cayenne wordt gepositioneerd.

De nieuwe EV-modellen moeten de elektrificatie in een stroomversnelling brengen en tegen 2025 meer dan de helft van de omzet gaan uitmaken. Het EV-aandeel zal in 2030 naar verwachting zijn toegenomen naar ruim 80%. De vraag naar de traditionele benzinesportwagens blijft tegelijkertijd erg sterk, waardoor Porsche de transformatie naar een volledig elektrische autoproducent kan overbruggen. Het bedrijf beschikt met zijn succesvolle SUV’s en gewilde 911 over een goede prijskracht, wat de winstmarges ook in een laagconjunctuur zal ondersteunen. Het aandeel Porsche AG (niet te verwarren met Porsche Automobil Holding) heeft de afgelopen maanden ruim 20% prijsgegeven en is met een geschatte k/w van 14 voor 2024 aantrekkelijk geprijsd.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ