Updates

Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Advies van de dag Koen Lauwers, 11 okt 2023 16:50

Ahold Delhaize | Bescheiden groei en stabiele marges

0 0 Leestijd ongeveer

De hoge inflatie drukt de marges van Ahold Delhaize, maar de omzetgroei en de winstgevendheid liggen hoger dan verwacht. Met het vooruitzicht op een nieuwe poging om Bol.com naar de beurs te brengen, houdt het management beleggers een wortel voor.

De hoogste piek in de inflatie lijkt intussen voorbij, maar toch liggen de kosten voor grondstoffen, energie  en transport nog beduidend hoger dan een jaar geleden. Ahold Delhaize kan niet alle kostenstijgingen doorrekenen aan zijn klanten. Op groepsniveau realiseerde de supermarktketen in het tweede kwartaal een operationele marge van 4,1%. Dit is op schema om de prognose voor het volledige boekjaar te halen. Deze ligt op 4%. In Europa bleef de marge steken op 3,2%, wat wel beter was dan de verwachte 2,9%. Een jaar eerder bedroeg die marge nog 3,4% en in 2021 zelfs 4,3%. De omzet van de Europese winkels groeide met 7%, wat bijna 2 procentpunt boven de verwachtingen was.

In de Verenigde Staten, goed voor iets meer dan 60% van de groepsomzet, bleef de omzetgroei beperkt tot 2,7%, bijna 1% onder de prognoses. De operationele marge ligt in de VS met 4,6% wel hoger dan in Europa. Ahold Delhaize maakt wel melding van een stijging van het aantal geweldsdelicten in Amerikaanse winkels. Het management wijt dit aan de toegenomen sociale spanningen. Andere supermarktketens kampen met hetzelfde probleem en sommigen hebben daardoor al vestigingen gesloten. Ahold doet dit voorlopig niet, maar neemt wel andere maatregelen als extra beveiliging en een limiet op het aantal klanten dat tegelijk mag winkelen.

Sociaal conflict in België

Het is onrustig bij de Belgische dochter Delhaize sinds het management begin maart aankondigde dat het de 128 grote supermarkten in eigen beheer wil verkopen aan zelfstandigen en het lokale hoofdkantoor in Brussel afslanken. Dit stuitte op weerstand van het personeel.  Volgens ceo Frans Muller is de operatie noodzakelijk omdat de meeste winkels nauwelijks winstgevend zijn. Dit komt met name door de hoge loonkosten en de hoge inflatie verergerde het probleem. België kent een system van automatische loonindexering, zodat Ahold Delhaize op zoek ging naar een meer flexibel bedrijfsmodel voor de Belgische winkels.

Nieuwe werknemers van de verzelfstandigde winkels zullen minder verdienen en flexibeler worden ingezet. Ondanks de sociale onrust zitten de plannen op schema. Muller wil dat tegen eind 2024 alle winkels een overnemer hebben gevonden. Bij de winkels waar dit niet lukt, zal Delhaize deze zelf uitbaten tot 2028. Op groepsniveau is de impact niet zo groot. De Belgische Delhaize-winkels staan in voor ongeveer 5% van de groepsomzet. Gezien de lagere rendabiliteit zijn de gevolgen voor de winst nog kleiner.

Toch schat Ahold Delhaize het omzetverlies op ongeveer €200 mln. Sommige klanten trokken naar de concurrentie en Delhaize verloor marktaandeel aan onder andere Carrefour en Colruyt. Van een grote stakingsgolf is intussen geen sprake meer, maar de supermarktketen voerde in het tweede kwartaal wel een waardevermindering van €108 mln door. Dat komt omdat de winkeluitrusting aan de zelfstandige overnemers meestal wordt verkocht voor een bedrag dat onder de boekwaarde ligt. Ahold Delhaize maakte bijkomend voor €26 mln aan kosten gerelateerd aan de verzelfstandiging. Door de vele stakingen en afwezige werknemers moest Delhaize een beroep doen op uitzendkrachten.

Bol.com veert op

De e-commercedochter Bol.com liet in het tweede kwartaal een omzetgroei met 10,5% optekenen tot €1,40 mrd en dat was een meevaller. Het gaat om de eigen omzet van goederen die via het internetplatform werden verkocht en ook het geld dat vloeit naar partners die hun koopwaar op de website  aanbieden. De totale onlineverkopen namen met 6% toe naar €2,2 mrd. Het sentiment rond de webwinkel raakte wat verzuurd na een aantal moeilijke kwartalen waarin de omzet kromp na de explosieve groei tijdens de corona-lockdownperiode. Tot overmaat van ramp werd de geplande beursgang in de zomer van 2022 geannuleerd wegens het slechte beursklimaat. Ceo Muller benadrukt dat het beursproces weliswaar tijdelijk werd onderbroken maar daarmee nog niet van de baan is. Welke de voorwaarden zijn om wel van een goede timing te spreken, is niet meteen duidelijk. Een dreigend scenario van een economische recessie en dalende beurskoersen in combinatie met hoge rentestanden, is lang niet ideaal voor een beursgang. In ieder geval op korte termijn zie ik daarom nog geen beursgang aan de horizon.

Start-up Gen AI Labs

Ook Ahold Delhaize gaat mee in de trend van het integreren van kunstmatige intelligentie of AI in de bedrijfsvoering. Eerder dit jaar lanceerde de retailer een eigen start-up die Gen AI Labs werd gedoopt. De doelstelling van het bedrijfsonderdeel bestaat in het uitwerken en testen van ideeën  waarbij met behulp van AI de klantervaring kan worden verbeterd en de medewerkers beter worden ondersteund.

Het nieuwe team kwam al snel met een eerste product, nl. de  Recepten Scanner. Klanten kunnen een foto maken van een willekeurig recept waarna de benodigde ingrediënten worden vertaald naar producten uit het gamma van AH. Via de app komen deze producten dan automatisch op het boodschappenlijstje. Deze vertaling wordt gedaan met behulp van generatieve AI. De Recepten Scanner wordt slimmer naarmate die meer wordt gebruikt en kan ook de hoeveelheden aanpassen naargelang het aantal personen voor wie het recept moet dienen.

Het spreekt voor zich dat Gen AI Labs op korte termijn niet voor veel extra omzet zal zorgen maar belangrijk is dat AH de nieuwe technologie omarmt en de toepassingen ervan binnen een retail-omgeving onderzoekt.

Kasstroomprognose verhoogd

De vrije kasstroom kwam in het tweede kwartaal met €864 mln een stuk boven de verwachtingen uit. Dat is het gevolg van een fiscale meevaller in België. De Belgische fiscus had in 2021 onterecht een bedrag van €377 mln geïnd en dat geld werd in mei terugbetaald. Door de meevaller kon Ahold Delhaize de prognose voor het volledige boekjaar optrekken. Die bedraagt nu €2 tot €2,2 mrd terwijl het bedrijf eerder €2 mrd in het vooruitzicht stelde. Na de eerste jaarhelft bedroeg de netto schuld €14,7 mrd tegenover €15,3 mrd een jaar eerder.

In november vorig jaar kondigde Ahold Delhaize een programma van aandeleninkopen aan ter waarde van € 1 mrd. Daarmee werd begin januari van start gegaan en begin augustus had het bedrijf al 20,2 miljoen aandelen ingekocht voor een totale waarde van €604 mln. Een kleine 40% van het programma moet dus nog worden afgewerkt. Het tussentijds dividend werd opgetrokken van €0,46 naar €0,49 per aandeel. De dividendpolitiek bestaat er in om 40 tot 50%% van de winst uit te keren. Het midden van deze vork zou bij een winst van €2,55 per aandeel overeenkomen met een dividend van €1,15 tegenover €1,05 vorig jaar. Ik ga voorzichtigheidshalve uit van een cijfer van €1,10 per aandeel.

Advies aandeel Ahold Delhaize op ‘houden’

De koers van het aandeel Ahold Delhaize is sinds eind juli met 12% gecorrigeerd hoewel, de eerdere prognoses voor het volledige boekjaar werden bevestigd. Ik verwacht de komende jaren een bescheiden omzetgroei gekoppeld aan een stabiele marge. Tegen 11 keer de verwachte winst met een verwacht dividendrendement van bijna 4% bruto is het aandeel correct gewaardeerd.  Daarom blijft het advies voor het aandeel Ahold Delhaize op ‘houden’ staan.

Betere prijzen door aankoopallianties
Voor prijsbewuste consumenten is het normaal om voedingsproducten te vergelijken en over de grenzen heen aankopen te doen. Die prijsverschillen binnen de Europese Unie worden veroorzaakt door de voedingsproducenten en niet door de supermarktketens, die er zelf het slachtoffer van zijn. Producenten gaan de markt kunstmatig fragmenteren, bijvoorbeeld met verschillende verpakkingsformaten. Daardoor kunnen ze in het ene land hogere prijzen vragen dan in het andere en kunnen supermarkten die vooral lokaal actief zijn zich niet in een andere lidstaat bevoorraden. Via de Europese koepelorganisatie EuroCommerce willen de ketens een einde maken aan deze praktijk. EuroCommerce kaart de situatie aan bij de Europese Commissie en zwaait met een studie waaruit moet blijken dat consumenten jaarlijks €14 mrd teveel betalen. In afwachting van een wettelijke regeling nemen de lokale supermarktketens hun toevlucht tot internationale aankoopallianties. Zo sloot Ahold Delhaize in september aan bij de alliantie Eurelec, samen met de Duitse keten Rewe en de Franse groep E. Leclerc. Een grotere internationale aanwezigheid laat wel toe om producten goedkoper in te kopen. Dit bewijst Action, dat in verschillende landen actief is, al vele jaren.

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ