Advieswijziging LVMH | De luxekoning stelt teleur
Zes maanden geleden was het euforie en werd LVMH even opgenomen in de top-10 van de bedrijven met de grootste beurswaarde ter wereld. Ceo en grootaandeelhouder Bernard Arnault was toen ook even de rijkste man op aarde. Wat een contrast met de stemming rond het aandeel nu. De cijfers in het derde kwartaal van het grootste luxeconcern ter wereld vielen woensdag immers tegen. In de periode juli-september kwam de autonome omzetgroei uit op 9%, een stuk lager dan in het eerste semester (+17%) en ook onder de gemiddelde analistenverwachting van + 11,9%.
Drankendivisie blijft achter
Onder meer de Hennessy-cognac en de champagnemerken hebben last van de afkoelende Amerikaanse economie. De divisie ‘Wijnen & Sterke dranken’ was dan ook opnieuw het lelijke eendje. Nu de overheid gezinnen minder sterk ondersteunt, neemt de consumptie af en in nog sterkere mate in het derde kwartaal. Halverwege het jaar stond de organische omzetevolutie nog op -2%. Na negen maanden is dat zelfs -7% geworden. Het omzetcijfer van de drankendivisie lag 14% onder de verwachtingen.
Een dergelijke ontgoocheling zijn we niet gewend van het luxeconcern. En ook de absolute sterkhouder binnen de groep de in principe recessiebestendigere afdeling ‘Leder&Modewaren,’ bleef onder de verwachtingen. De autonome groei is afgevlakt van +17% na zes maanden naar +11% na negen maanden.
Aandeel LVMH naar ‘houden’
Logischerwijs reageerde de markt negatief. Het aandeel is daardoor wel weer een stuk redelijker gewaardeerd dan enkele maanden geleden tegen 20 keer de verwachte winst van volgend jaar. Maar omdat voor het eerst sinds lange tijd getwijfeld kan worden aan de houdbaarheid van de groei, verlagen we het advies op het aandeel LVMH naar ‘houden’. Deze teleurstelling moet verwerkt worden.