Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Beurs in beeld Martijn van Herpen, 11 okt 2023 17:38

Afslanktrend maakt aanbieders (ongezonde) voeding nerveus

0 0 Leestijd ongeveer

Afgelopen week meldde John Furner, de ceo van Walmart, dat duidelijk zichtbaar is dat nieuwe afslankmiddelen leiden tot (gering) lagere consumentenbestedingen. Het leidde tot enige onrust in de sector.

Walmart verkoopt zelf medicijnen als Ozempic en Wegovy van Novo Nordisk en Mounjaro van Eli Lilly’s. Daardoor kan het bedrijf veranderende patronen in aankoopgedrag prima analyseren. Furner zei dat het nog te vroeg was om conclusies te trekken en sprak subtiel van ‘iets minder aantallen en iets minder calorieën’. De koersen van diverse Amerikaanse voedselfabrikanten lieten op donderdag een schrikreactie zien. Coca-Cola verloor 4,9% en PepsiCo 5,2%. Een keten als Domino’s Pizza ging een dag later met 6,0% omlaag en in Europa verloren aandelen als Unilever (-1,9%), en Nestlé (-3,3%) fors terrein op dit nieuws.

Het wordt interessant om te zien wat de daadwerkelijke impact van de afslankmiddelen gaat worden op consumentenbestedingen en -gedrag. Begin september schatte Morgan Stanley dat in 2035 zo’n 24 miljoen Amerikanen, 7% van de populatie in de Verenigde Staten, de medicijnen zal innemen. En dat zou met name een negatieve impact hebben op aankopen van ongezondere voeding en de vettere, zoetere en zoutere keuzes. Zo’n 70% van de medicijngebruikers zou minder koolzuurhoudende en softdrinks consumeren. De gezondere opties zouden juist een boost kunnen krijgen: ruim de helft van de medicijngebruikers zou meer groenten en fruit gaan eten en zo’n 38% meer kip en vis.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.