Afslanktrend maakt aanbieders (ongezonde) voeding nerveus
Walmart verkoopt zelf medicijnen als Ozempic en Wegovy van Novo Nordisk en Mounjaro van Eli Lilly’s. Daardoor kan het bedrijf veranderende patronen in aankoopgedrag prima analyseren. Furner zei dat het nog te vroeg was om conclusies te trekken en sprak subtiel van ‘iets minder aantallen en iets minder calorieën’. De koersen van diverse Amerikaanse voedselfabrikanten lieten op donderdag een schrikreactie zien. Coca-Cola verloor 4,9% en PepsiCo 5,2%. Een keten als Domino’s Pizza ging een dag later met 6,0% omlaag en in Europa verloren aandelen als Unilever (-1,9%), en Nestlé (-3,3%) fors terrein op dit nieuws.
Het wordt interessant om te zien wat de daadwerkelijke impact van de afslankmiddelen gaat worden op consumentenbestedingen en -gedrag. Begin september schatte Morgan Stanley dat in 2035 zo’n 24 miljoen Amerikanen, 7% van de populatie in de Verenigde Staten, de medicijnen zal innemen. En dat zou met name een negatieve impact hebben op aankopen van ongezondere voeding en de vettere, zoetere en zoutere keuzes. Zo’n 70% van de medicijngebruikers zou minder koolzuurhoudende en softdrinks consumeren. De gezondere opties zouden juist een boost kunnen krijgen: ruim de helft van de medicijngebruikers zou meer groenten en fruit gaan eten en zo’n 38% meer kip en vis.