Tesla | Autofabrikant niet langer beurslieveling
Om marktaandeel te winnen, verlaagde Tesla dit jaar al verschillende keren de prijzen. Die strategie leverde resultaten op, zij het niet zonder neveneffecten. De Model Y is in veel westerse landen de meest verkochte wagen en ook de Model 3, die recent een update kreeg, doet het goed. De prijzenstrategie werkt echter niet in het duurdere segment, waar Tesla met de Model S en X marktaandeel verliest. Hoewel Tesla’s energie-efficiënter zijn, kunnen ze op het vlak van kwaliteitsbeleving niet met de premium merken concurreren.
Het aantal leveringen steeg in het derde kwartaal met 27% maar de stijging van de omzet uit autoverkopen ($19,6 mrd) bleef beperkt tot 5%. Dit wijst op een stevige margedruk. De bruto marge daalde naar 17,9% tegenover nog 25,1% een jaar geleden. Analisten hadden op 19% gerekend. De operationele marge daalde nog harder naar 7,6% tegenover 17,2% een jaar eerder door de forse klim van de operationele uitgaven (+43%). Tesla investeert fors in nieuwe fabrieken en het opknappen van bestaande fabrieken om het productieproces goedkoper te maken. Netto bleef er $1,9 mrd over of 44% minder dan een jaar geleden.
Kasstromen onder druk
De hoge kortingen zetten ook de kasstromen onder druk. Zo daalde de vrije kasstroom met 74% naar $848 mln terwijl op $2,4 mrd werd gerekend. Tesla beschikt wel over een comfortabele netto kaspositie van $21,7 mrd. De hoge rente maakt financieringen fors duurder en dit heeft een negatieve impact op de autoverkopen. Op 30 november beginnen de leveringen van de Cybertruck waarvan Tesla hoopt er 250.000 per jaar te produceren. Ceo Elon Musk verwacht dat het tot 18 maanden kan duren vooraleer de Cybertruck een positieve bijdrage aan de kasstroom zal leveren.
Advies aandeel Tesla op’verkopen’
De recente daling van het aandeel Tesla is relatief want de koers staat nog steeds dubbel zo hoog als een jaar geleden. Tegen ongeveer 50 keer de verwachte winst kan Tesla ons nog steeds niet bekoren. Het verkoopadvies voor het aandeel Tesla houdt stand.