L’Oréal | Cosmeticareus dendert vrolijk door
L’Oréal boekte in het derde kwartaal een omzet van €10,0 mrd, ofwel 4,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Op vergelijkbare basis lag de omzetgroei zelfs op 11,1%. Zowel volumegroei als prijsverhogingen droegen hier positief aan bij, maar valutategenwind drukte de resultaten. Over de eerste negen maanden van 2023 komt de totale omzetgroei uit op 9,4% en bij constante wisselkoersen op 14%.
Sterke omzetgroei was zichtbaar in alle regio’s, met uitzondering van Noord-Azië (-4,8%). L’Oréal gaf aan dat de verkoopresultaten in Japan en China beter waren dan die van de brede markt, maar dissonant in het Verre Oosten was het onderdeel Travel Retail. Dit kwam door nieuwe regelgeving met betrekking tot ‘daigous’. Een daigou (wat zich laat vertalen als ‘persoonlijke koper’) is een persoon of organisatie die namens inwoners van China internationale producten koopt (babymelkpoeder is een bekend voorbeeld) en huiswaarts stuurt. Aangezien Noord-Azië zo’n 20% van de totale omzet vertegenwoordigt, drukte dit de totale omzetgroei enigszins.
Advies aandeel L’Oreal op ‘houden’
Significante like-for-like-groei was er bij de divisies Professional Products (+8,7%), Consumer Products (+13,4%) en Dermatological Beauty (+28,1%). De divisie Luxeproducten groeide daarentegen met slechts 3,2%, vanwege de aangescherpte daigous-wetgeving. Binnen de luxedivisie groeiden alle regio’s met dubbele cijfers, behalve Travel Retail Asia. Daarmee heeft de daigou-regelgeving wat (tijdelijke) impact, maar deze heeft niets van doen met de operationele gang van zaken binnen het concern zelf. Het aandeel blijft het erg goed doen maar is duur met een k/w van 31,5 voor 2023. Dat kan op korte termijn tot een lagere koers leiden, maar het aandeel L’Oréal behoudt het houdadvies vanwege de sterke groeivooruitzichten voor de lange termijn.