Heineken | Prognose blijft nu wel overeind
Na twee opeenvolgende zwakke kwartalen hielden analisten hun hart vast. Extreem zomerweer in Europa, aanhoudend uitdagende situatie in onder meer Vietnam en Nigeria; problemen genoeg die het management van Heineken opnieuw zouden kunnen verplichten om verder te knippen in de jaarprognose. Maar CEO Dolf van den Brink kon de aandeelhouders geruststellen. De trading update over het derde kwartaal stelt niet teleur en liet toe de voorheen bijgestelde jaarprognose te handhaven.
De autonome groei van de biervolumes bedroeg nog -3% in het eerste kwartaal, verslechterde tot -7,2% in het tweede kwartaal, maar verbeterde wat in het derde kwartaal tot -4,2%, in lijn met de analistenconsensus van -4,3%. Dat betekent wel dat Heineken na negen maanden op 5,1% autonome krimp van de biervolumes staat. Wat beter doen de premiummerken het (-4,3% na negen maanden), tenminste als we Rusland buiten beschouwing laten.
Meer nog dan in andere seizoenen is een bierbrouwer in de zomer erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Op dat vlak werden we in Europa niet bepaald verwend. Vooral juli was in West-Europa een natte, kille zomermaand, wat niet bevorderlijk was voor de bierconsumptie. En ook al kregen we een fraaie nazomer in september, toch zien we de Europese biervolumes autonoom met 7,6% afnemen. Dat was wel opnieuw in lijn met wat analisten gemiddeld hadden voorzien.
Geen geweldig kwartaal
Die andere cruciale regio (de Amerika’s) biedt wel echt weerwerk. Daar zien we zelfs een stijging van de autonome biervolumes met 2,2% in het derde kwartaal, waarbij na negen maanden de slechte eerste jaarhelft bijna volledig is gecompenseerd. Vooral belangrijke landen als Brazilië en Mexico blinken uit. Vietnam blijft een uitdagende markt, maar in de rest van Azië is er duidelijk sprake van beterschap na een erg teleurstellend tweede kwartaal (van 10,5% volumedaling in het tweede, naar -4,6% in het derde kwartaal).
Al met al stellen biervolumes en omzetontwikkeling van Heineken niet teleur, maar een geweldig kwartaal was het ook weer niet. De cijfers zijn voor de bedrijfsleiding wel voldoende om deze keer de jaarprognose te handhaven, na die halverwege het jaar al eens te hebben bijgesteld. Het blijft nu bij een groei van de operationele winst (beia) met 0 tot +5%. De druk van de kostenstijgingen neemt wat af, maar anderzijds drukt de moeilijkere economische omgeving steeds meer op het consumentenvertrouwen.
Advies aandeel Heineken op ‘houden’
Die aangepaste prognose halen is nog geen eenvoudige opdracht. Stevige eindejaarsverkopen, waarbij de consument even de economische zorgen aan de kant zet, zullen nodig zijn om een lichte groei van de operationele winst dit jaar mogelijk te maken. De koers liet woensdag een bescheiden opluchtingsrally zien in de eerste uren na de bekendmaking van de cijfers. Met een verwachte koers-winstverhouding van 18 vind ik de waardering gezien de onzekere context nog niet aantrekkelijk genoeg om het houdadvies voor het aandeel Heineken aan te passen.