ForFarmers | Diervoedingsproducent geeft zichzelf wat lucht
ForFarmers heeft in het derde kwartaal 6,2% minder veevoer verkocht dan een jaar eerder. Die terugval wordt behalve door de prijsdaling van landbouwproducten ook veroorzaakt doordat sommige boerenbedrijven in reactie op het scherpere stikstofbeleid ervoor kiezen om te stoppen. Volgens de onderneming is het aantal dieren in de varkenshouderij hierdoor gedaald tot het laagste niveau ooit. Het bedrijf verschuift de focus naar landen waar de politieke druk minder groot is. In oktober werd de verkoop van de Belgische tak aan Arvesta afgerond. In Oost-Europa worden de activiteiten via de overname van het Poolse Piast juist uitgebouwd.
Daarnaast zet ForFarmers onder de afgelopen april aangetreden topman Pieter Wolleswinkel in op het uitbouwen van de operationele marge. Dit gebeurt onder meer door afnemers beter bij te staan met advies over voeroplossingen en het verlagen van de CO2-voetafdruk. Een stijging van de onderliggende ebitda met 33,6% wijst erop dat deze aanpak zich uitbetaalt, alhoewel de onderneming er in dit opzicht ook van profiteert dat de prijzen voor energie en grondstoffen in het afgelopen jaar flink zijn gedaald. De brutowinst ging met 4,3% omhoog. Zoals gebruikelijk bij een kwartaalupdate gaf ForFarmers geen specifieke financiële cijfers vrij.
Advies aandeel ForFarmers op ‘houden’
Beleggers reageerden met een koersdaling van 0,6% heel lauw op de ebitda-stijging. Ondanks een optimistische ondertoon in de kwartaalupdate, tekent het zich uit dat de krimpende afzetmarkt en scherpe prijsconcurrentie het lastig maken om de resultaten structureel te laten groeien. Dat wordt overigens ook weerspiegeld in de waardering. Een geschatte winst per aandeel van €0,26 in 2024 brengt de k/w op 9,2. Het overgrote deel van de winst wordt overigens doorgeschoven naar beleggers en met een dividendrendement van 8,4% is het aandeel ForFarmers het aanhouden waard. Een opwaartse bijstelling van het advies komt pas aan de orde als de politieke druk op de veeteeltsector duidelijk afneemt of als het bedrijf erin slaagt om de geografische balans meer richting groeimarkten te verschuiven.