Garmin | Bedrijf heeft geen last van zuinige consument
Beleggers beloonden de beter dan verwachte kwartaalcijfers en een outlookverhoging met een koerssprong van 10%. Garmin, genoteerd in New York, maar gevestigd in Zwitserland, ziet een groeiende vraag naar de innovatieve fitness- en sportproducten, die samen met de outdoor navigatiesystemen inmiddels goed zijn voor meer dan de helft van de totale omzet. Lang geleden streden TomTom en Garmin nog als grote concurrenten met elkaar op de automarkt, maar Garmin wist andere groeimarkten aan te boren; de omzet van de autosector stond in 2022 nog maar in voor 11% van het totaal.
Boven verwachtingen analisten
Garmin zag de omzet in het derde kwartaal met een fraaie 12% stijgen tot $1,3 mrd, wat ruim boven de analistenconsensus van $1,2 mrd lag. De eerder genoemde autotak, die geïntegreerde navigatieoplossingen voor autofabrikanten levert, groeide spectaculair met 59% tot $110,2 mln, terwijl ook de fitness-divisie, in 2022 goed voor bijna 23% van de omzet, sterk groeide met 26% tot $353 mln. Het management is bovendien hoopvol voor het aanstaande feestdagenseizoen en verhoogde de outlook voor heel 2023.
Het bedrijf verwacht een omzet van $5,2 mrd (eerder $5,1 mrd) met een aangepaste winst per aandeel van $5,25 (voorheen $5,15). Het aandeel Garmin, een bedrijf dat ook navigatieproducten maakt voor boten en vliegtuigen, noteert nu tegen een k/w van ruim 22. Bovendien wordt al jarenlang een groeiend dividend uitgekeerd (+9% in 2022) met een rendement van nu 2,5%.