AP Møller-Maersk | Koers weer terug op coronaniveau
Het koersverloop van AP Møller-Maersk is in meerdere opzichten interessant. Natuurlijk voor beleggers, maar ook omdat de resultaten en verwachtingen van de grootste containervervoerders ter wereld ons de richting duidelijk maken waarin de wereldeconomie zich beweegt. In een nog steeds globale wereldeconomie is de transportsector daarvoor een prima indicator.
Net als de brede aandelenmarkten stortte de koers van de rederij in 2020 in nadat de impact die corona zou hebben op de wereldwijde handel voor verbijsterde beleggers zichtbaar was geworden. En het aandeel steeg naar een recordstand toen de wereld zich na twee jaar pandemie weer begon te openen, de wereldeconomie weer ging draaien en vervoerders zich opmaakten voor een inhaalslag.
Recodkwartaal
Het eerste kwartaal van 2022 was voor AP Møller-Maersk een recordkwartaal. De omzet steeg, met als belangrijke reden de hogere prijzen, en de nettowinst steeg nog veel harder mee. Echter, in dat kwartaal verscheen ook het inflatiespook ten tonele, verder aangewakkerd door de Russische inval in Oekraïne, en daarmee de angst voor renteverhogingen en een recessie.
Sinds begin 2022 is de situatie voor AP Møller-Maersk steeds verder verslechterd, zoals weer bleek uit de kwartaalcijfers vorige week. De rederij ziet zich gedwongen wereldwijd minstens 10.000 banen te schrappen om kosten te besparen en de winstgevendheid te beschermen. De stap volgt op de gedaalde vrachtprijzen, de toegenomen concurrentie in de sector en de zwakkere vraag naar containervervoer. De koers is sinds begin vorig jaar gehalveerd naar de laagste stand sinds 2020, midden in coronatijd dus.