Ross | ‘Off price retailer’ knalt naar nieuw hoogtepunt
Ross werd recent nog besproken in de podcast en verschillende keren getipt in Beleggers Belangen; het is één van de weinige aandelen in de retailsector die rond de hoogste koers ooit noteren. Het bedrijf heeft ruim 2000 relatief grote winkels, veelal in outlet-winkelcentra, waar tegen grote kortingen merkproducten worden verkocht. Naast de eigen Ross-winkels voert het bedrijf ook de merknaam dd’s Discounts met ruim 300 winkels.
Ross koopt slim de niet verkochte voorraad op van premium merken en biedt die vervolgens razendsnel in beperkte aantallen aan in de eigen winkels. Vaak zijn er per broek, trui, shirt, tas of schoeisel slechts één of twee stuks in een bepaalde maat beschikbaar met een verkoopprijs die minstens 20% en soms wel 70% onder de oorspronkelijke winkelwaarde ligt. Vooral bij vrouwen is Ross razend populair vanwege het grote aanbod wekelijks wisselende koopjes van grote merken.
Verhoogde outlook
Het bedrijf profiteert in tijden van crisis juist van Amerikanen die minder te besteden hebben. De jongste kwartaalcijfers waren dan ook ijzersterk met een veel beter dan verwachte winst per aandeel (wpa) van $1,33 en een omzet van $4,92 mrd (consensus $1,22 en $4,85 mrd). Bovendien werd de outlook voor heel boekjaar 2024 (tot januari) verhoogd; de verwachting is dat de omzet van Ross voor het eerst door de grens van $20 mrd gaat. Ross, dat tegen een k/w van 24 noteert, betaalt inmiddels ook een record dividend van $0,335 per kwartaal, goed voor 1,1% rendement.