Duurzaam vliegen | Hernieuwbare brandstof krijgt vleugels
Er is een streep gezet door de plannen voor krimp van Schiphol na druk van Verenigde Staten en de Europese Unie. Goed nieuws voor de economie volgens sommigen. Slecht nieuws voor het milieu en omwonenden volgens anderen. Is het in de toekomst ook mogelijk om beide op het oog tegenstrijdige belangen te verenigen?
Alternatieven
Schiphol levert een belangrijke bijdrage aan onze economie. De luchthaven is goed voor zo’n 120 tot 360 duizend banen en 2% tot 4,5% van het bruto nationaal product . Anderzijds is de luchtvaartindustrie verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de mondiale uitstoot van broeikasgassen en draagt daarmee bij aan klimaatverandering. Deze tegenstrijdige belangen zorgen al jaren voor veel discussie. Met de meest recente mislukte poging om Schiphol te laten krimpen, lijkt er voor nu besloten: we zijn te afhankelijk van vliegen. Dan rest ons de vraag hoe we vliegen duurzamer kunnen maken.
Bekijk ook het dossier Duurzaam Beleggen
Duurzame investeringen in vliegen kunnen helpen de ontwikkeling en adoptie van schonere, efficiëntere technologieën te ondersteunen. Dit omvat het gebruik van biobrandstoffen, elektrische vliegtuigen en verbeterde operationele praktijken. Een interessante investeringsmogelijkheid is momenteel hernieuwbare brandstoffen.
Neste
Neste is een Fins bedrijf dat wordt erkend als wereldleider op het gebied van hernieuwbare brandstoffen en duurzame oplossingen. De Finnen hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het aanbieden van duurzame brandstofopties voor vliegtuigen, bekend als Sustainable Aviation Fuel (SAF).
De hernieuwbare vliegtuigbrandstof van Neste wordt geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen, zoals afval en residuen, en uit plantaardige oliën. De brandstof wordt geraffineerd via een eigen proces genaamd hydrotreatment, wat resulteert in een eindproduct van hoge kwaliteit dat voldoet aan de strenge industriële specificaties voor vliegtuigbrandstof, of deze zelfs overtreft.
De duurzame vliegtuigbrandstof van Neste biedt verschillende voordelen. Ten eerste vermindert het de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk, met een tot 80% lagere CO2-voetafdruk gedurende de levenscyclus in vergelijking met conventionele vliegtuigbrandstof. Deze reductie wordt bereikt door het gebruik van duurzame grondstoffen en het implementeren van geavanceerde raffinageprocessen.
Neste heeft samengewerkt met verschillende luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en belanghebbenden uit de luchtvaartindustrie om de adoptie van duurzame vliegtuigbrandstof te bevorderen. Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder Finnair, KLM, Lufthansa en Alaska Airlines, hebben met succes de hernieuwbare vliegtuigbrandstof van Neste gebruikt in hun vluchten, wat de haalbaarheid en effectiviteit ervan aantoont.
Neste streeft ernaar de productie en beschikbaarheid van duurzame vliegtuigbrandstof aanzienlijk te vergroten om aan de groeiende vraag van de luchtvaartindustrie te voldoen. Ze investeren in het uitbreiden van hun productiecapaciteit en werken samen met partners om de adoptie van hernieuwbare vliegtuigbrandstof te stimuleren als een haalbare oplossing voor het verminderen van de luchtvaartemissies.
Rolls-Royce
Daarnaast zijn er mogelijkheden om het verbrandingsproces te verbeteren. Rolls-Royce is een wereldwijd ingenieursbedrijf dat gespecialiseerd is in lucht- en ruimtevaart- en energiesystemen. Ze zijn actief betrokken bij de vooruitgang op het gebied van duurzame luchtvaart, met name bij de ontwikkeling van efficiëntere en milieuvriendelijke vliegtuigmotoren. Hun inspanningen zijn gericht op het verminderen van emissies, geluidsniveaus en brandstofverbruik.
Deze beide bedrijven hebben nog een lange weg te gaan voor de gehele industrie op hernieuwbare brandstof draait. Hiervoor zijn forse investeringen nodig. Kansen voor beleggers dus.