Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Actueel advies

Allianz | Solide verzekeraar verdient een premie

0 0 Leestijd ongeveer

Allianz heeft terecht een naam opgebouwd als een solide en zeer kapitaalkrachtige verzekeraar. Het bedrijf keert een aantrekkelijk en gestaag groeiend dividend uit, maar is aan de dure kant.

Op 10 december 2024 (!) ontvouwt Allianz de strategie en de financiële doelstellingen voor de jaren daarna. Het is veelzeggend dat de Duitse verzekeraar nu al een datum geprikt heeft voor die beleggersdag. De onderneming blinkt uit in planning en risicobeheer. Dat komt onder meer tot uitdrukking in de wijze waarop het bedrijf de afgelopen jaren behoorlijk secuur de strategische koers vaart, die in 2021 werd uitgestippeld. Allianz mikte indertijd op een jaarlijkse groei van de winst per aandeel met 5 tot 7% en een rendement op het geïnvesteerd vermogen van minstens 13%. Over de eerste negen maanden van 2023 is dat 15,8%, ondanks hoge schade-uitkeringen voor natuurrampen in het derde kwartaal. Het bedrijfsresultaat is in de afgelopen jaren stapsgewijs gestegen van €10,8 mrd in 2020 tot naar schatting €14,5 mrd in het lopende jaar.

Stabiele en voorspelbare groei

Geholpen door een stabiel groeiende en voorspelbare resultaatontwikkeling en jaarlijkse inkomsten van meer dan €150 mrd, is Allianz met een marktkapitalisatie van €92,0 mrd op de beurs veruit de grootste Europese verzekeraar. Het Duitse bedrijf heeft meer dan 85 miljoen klanten in ruim 70 verschillende landen. De kracht van Allianz schuilt behalve in een brede geografische spreiding ook in een goede balans tussen drie kernactiviteiten. De schadedivisie is goed voor ongeveer 45% van het bedrijfsresultaat. Hoewel deze tak wereldwijd actief is, slaat de balans door naar de Europese thuismarkt. Duitsland levert de grootste bijdrage aan de premie-inkomsten (15%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (8%) en Frankijk (8%). Een gevolg van deze positionering is dat voor- en najaarsstormen in deze regio kunnen leiden tot hoge schade-uitkeringen.

Dat gebeurde bijvoorbeeld in het derde kwartaal van dit jaar. In Duitsland lagen de totale schade-uitkeringen zelfs ruim 4% hoger dan de premie-inkomsten. Die tegenvaller werd deels gecompenseerd doordat andere landen minder zwaar of zelfs niet getroffen werden. Over de hele afdeling gezien verslechterde de combined ratio (de verhouding tussen schade-uitkeringen en premie-inkomsten) van 92,5 naar 96,2% en het operationeel verzekeringsresultaat halveerde tot €660 mln.

Een groot deel van het resultaat van deze divisie bestaat echter uit beleggingsinkomsten, die juist met 19% opliepen tot €802 mln. Hierdoor bleef de daling van het bedrijfsresultaat bij de schadetak beperkt tot 25%. Die tegenvaller op korte termijn wordt uiteindelijk ruimschoots gecompenseerd door de tariefsverhogingen die Allianz na periodes van hoge schade-uitkeringen doorvoert. Daar komt bij dat de onderneming er ook als gevolg van de oplopende inflatie goed in slaagde om hogere prijzen door te berekenen. In de eerste drie kwartalen lag het tarief bij contractvernieuwingen gemiddeld 7% hoger.

Levensdivisie als schokdemper

De levensdivisie levert een bijdrage van ongeveer een derde aan het bedrijfsresultaat. De contractuele service marge (csm) is op kwartaalbasis goed gespreid over de Verenigde Staten, Duitsland, Azië en andere Europese landen. De csm is de operationele winst uit lopende contracten. Dit bedrag wordt na het afsluiten van een verzekering berekend en valt uitgesmeerd over de looptijd vrij. Op kwartaalbasis ligt dit bedrag rond de €1,2 mrd.

In de ontwikkelde wereld is de markt voor levensverzekeringen volwassen en competitief, zodat het lastig is om de csm substantieel op te schroeven. De groei van de contante waarde van levensverzekeringspremies ligt op 1 à 2%, zodat Allianz zich in dit opzicht vooral richt op het behalen van een aantrekkelijke marge van minstens 5%. Het brutoresultaat van deze divisie wordt daarnaast beïnvloed door het beleggingsresultaat. Omdat de verzekeraar vrij defensief belegt, heeft het beursklimaat gewoonlijk geen doorslaggevende impact op de resultaatontwikkeling. Zo vormt de levensdivisie een schokdemper voor de wat meer volatiele schadetak.

De asset management-tak van Allianz beheert niet alleen het vermogen van de verzekeringsactiviteiten, maar ook van externe beleggers. In totaal heeft deze afdeling €2,2 bln onder beheer, waarvan minder dan €500 mrd eigen kapitaal. Het grootste deel van het externe vermogen (€1,3 bln) is ondergebracht bij de Amerikaanse dochter Pimco. Die heeft vooral een naam opgebouwd als obligatiebelegger, zodat deze partij een lastige periode achter de rug heeft als gevolg van de snel opgelopen obligatierente.

In combinatie met een uitstroom is het beheerd vermogen hierdoor binnen twee jaar met €200 mrd gedaald. De aandacht ging in deze periode echter vooral uit naar beheerdochter AllianzGI, die onder het vergrootglas kwam te liggen van toezichthouders door het faillissement van enkele hedgefondsen tijdens de coronapaniek. Afgelopen zomer werd een schikking van €6 mrd die Allianz met een groep beleggers trof door een Amerikaanse rechter goedgekeurd. Onder normale omstandigheden levert de divisie vermogensbeheer een bijdrage van ruim 20% aan het bedrijfsresultaat en de kapitaalgeneratie van het concern.

Conservatief dividendbeleid

Het conservatieve karakter van Allianz komt onder meer tot uitdrukking in het dividendbeleid. De afgelopen jaren is het enkele keren voorgekomen dat de daadwerkelijke uitkering toch wat lager uitpakte dan de stevige verhoging waar beleggers op hoopten. In plaats daarvan houdt de verzekeraar stevig vast aan het uitgestippelde dividendbeleid. De onderneming keert minimaal 50% uit van de nettowinst, geschoond voor grote buitengewone posten. Bovendien heeft het bedrijf toegezegd om de uitkering elk jaar met 5% te verhogen, zodat aandeelhouders ook in mindere jaren de uitkering wat zien oplopen. Een voorwaarde voor het uitkeren van dividend is dat kapitaalbuffer Solvency II boven 150% ligt. In dit opzicht streeft Allianz overigens naar een niveau van 180%. Aan het eind van het derde kwartaal zat Allianz daar met een Solvency II van 212% heel ruim boven.

In plaats van het overtollig kapitaal in te zetten voor een rianter dividendbeleid, ligt de nadruk echter op aandeleninkoop van circa €1 à 1,5 mrd per jaar en op strategische overnames. Door het solide bedrijfsmodel en de heel stevige kapitaalbuffer is het dividend van Allianz mogelijk het meest betrouwbare in de sector. De langzaam maar zeker groeiende uitkering (5,2% rendement) maakt het aandeel tot een goede keuze voor inkomstenbeleggers.

Advies aandeel Allianz op ‘houden’

Na een koersstijging van 46% sinds eind september 2022 wordt Allianz inmiddels verhandeld voor 10,5 maal de verwachte nettowinst en voor 8 à 9 maal de kapitaalgeneratie. Beide niveaus liggen iets boven het niveau dat historisch gezien gebruikelijk is en ruim een kwart hoger dan bij Nederlandse verzekeraars zoals ASR en NN Group. Voor veelbelovende aandelen in de verzekeringsbranche hoeven beleggers dan ook niet de grens over: Het aandeel Allianz verdient een houdadvies.

In € mrd 2023 2022
Premie-inkomsten 158 152,7
Bedrijfsresultaat 14,6 14,2
Dividend per aandeel (€) 11,40  12,20
Internationale expansie en strategische overnames
Allianz AG is in 1890 opgericht in Berlijn. Sindsdien vormt de combinatie van internationale expansie en strategische overnames een rode draad in de geschiedenis van de onderneming. Al drie jaar na oprichting opende de verzekeraar een kantoor in Londen. Via nieuwe aankopen werd de positie buiten de Duitse thuismarkt stapsgewijs verder uitgebouwd. Daarbij waren kleine overnames vaak meer succesvol dan grote aankopen. De laatste megatransactie dateert uit 2001, toen Allianz €20 mrd betaalde voor Dresdner Bank. Zeven jaar later werd die bank voor slechts €9,8 mrd doorverkocht aan Commerzbank. Sindsdien beperkt Allianz zich tot kleinere aankopen, waarvan de overname van het Italiaanse Tua Assicurazioni voor €280 mln het meest recente voorbeeld is. Uit de halfjaarcijfers blijkt dat nieuwe grote aankopen geen haast hebben.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ