Ebusco | E-bussenfabrikant wacht jaar van de waarheid
Problemen in de toeleveringsketen en tekort aan geschoold personeel brachten Ebusco afgelopen jaar dieper in de problemen. Klanten bleven wel bestellingen plaatsen. Dat laatste is gunstig, maar het niet volgens afspraak kunnen leveren zorgde ook voor boetes en knaagt aan het vertrouwen. Na het enorme operationele verlies van €43,5 mln over de eerste jaarhelft raakte de beloofde operationele winstgevendheid voor dit jaar uit zicht. Bij de halfjaarcijfers verlaagde het bedrijf uit Deurne ook de middellange termijndoelstelling voor de ebitda-marge van 35% naar 20-25%. Alle kostenstijgingen en mogelijke vertragingen zetten dus druk op de winstgevendheid.
Hoop op betere tijden
Na de slechte halfjaarcijfers bleef de koers verder dalen. Uit vrees dat een aandelenemissie de verliezen op moet vangen, verlaagden wij in september ons voorzichtige koopadvies naar ‘houden’. Bij een update over het derde kwartaal afgelopen oktober wist Ebusco toch weer wat hoop bij beleggers te kweken. Zo was er behoorlijke progressie gemaakt met assemblagepartners en uitbreiding van de productiecapaciteit in Deurne, met name voor het paradepaardje de Ebusco 3.0. Deze bus is volledig van composiet en daarmee tot wel 27% zuiniger dan concurrenten. Dat neemt niet weg dat er nog altijd tekorten zijn aan onderdelen en personeel. Vooral dit laatste kan grotendeels opgevangen worden via de samenwerking met assemblagepartners die over hun eigen mensen beschikken. De eerste Ebusco 3.0-bussen zouden inmiddels verscheept moeten zijn.
Het bedrijf herhaalde ook de inschatting dat de tweede jaarhelft een aanzienlijke (30-45%) verbetering van het ebitda zou moeten opleveren versus de eerste jaarhelft. De Bloomberg-consensus ligt voor geheel 2023 op een negatieve ebitda van €56,3 mln. Ebusco verwacht ook nog steeds dat de ebitda over heel 2024 positief zal zijn. De markt weet dan zo net nog niet en zit gemiddeld nog op een negatieve ebitda-verwachting van €5,4 mln. Ebusco zou deze maand nog een update geven over de verwachtingen voor 2024. Intussen is de beurskoers weer wat teruggevallen.
Advies aandeel Ebusco op ‘houden’
Eind derde kwartaal beschikte het aandeel Ebusco over een orderboek van 1823 bussen. De helft hiervan is nog niet geheel zeker, maar voor de komende jaren ligt er werk genoeg. Met de Ebusco 3.0 heeft het bedrijf een belangrijke troef in handen in een markt dit toch behoorlijk concurrerend is. Ebusco kon medio dit jaar bogen een Europees marktaandeel van 4,7%. Tussen nu en 2030 zou de penetratiegraad elektrische bussen moeten stijgen van 30% naar 100%, wat op een jaarlijkse marktgroei van 18% duidt. In de EU worden jaarlijks 20.000 stadsbussen verkocht. Ebusco streeft binnen vijf jaar naar een jaarlijkse productie van 3000 bussen (2023: 250-300 bussen), waarmee het derhalve rekent op een marktaandeel van 15%-20%. Weet Ebusco alles weer op de rails te krijgen, dan zal een emissie ook achterwege kunnen blijven. Wij zien het grote potentieel voor het bedrijf, maar blijven voor nu bij ons neutrale houdadvies.
Index/beurs: Euronext Amsterdam
Ticker: EBUS
Beurswaarde: €348 mln
Dividendrendement (t): 0%
Kw ’23 (t): –
Omzet ’22: €111,6 mln
Wpa ’22: -€0,54
Wpa’ 23 (t): -€0,71
ISIN: NL0015000CZ2