Drankensector | Chinees onderzoek raakt koers Franse concerns
China gaat onderzoeken of brandy (brandewijn) in containers van minder dan 200 liter te goedkoop wordt aangeboden. De stap lijkt politiek ingegeven te zijn. Het is waarschijnlijk een tegenreactie op eerdere aantijgingen van de Europese Unie, onder aanvoering van Frankrijk, richting China in verband met protectionistische subsidies voor de auto-industrie. Bijna alle Europese brandy, met name cognac, is afkomstig uit Frankrijk.
Het leidde tot koersdalingen voor de Franse concerns Rémy Cointreau (-11,8%) en in mindere mate Pernod Ricard (-3,6%) en luxeconcern LVMH (-1,3%), dat ook gedestilleerde drank verkoopt. Overigens daalde ook de koers van het Italiaanse Campari, met de Franse dochteronderneming Bisquit & Dubouché.
Het is lastig om te voorspellen of en welke maatregelen China eventueel invoert. China lijkt een tit-for-tat-strategie te hanteren. Dat is een uit de economische speltheorie afkomstig fenomeen: in je eerste strategische zet stel je je vriendelijk op richting de ander. Daarna kopieer je in je volgende zet telkens de vorige zet van je tegenstander. Oftewel: als de Europese Unie geen sancties en importheffingen oplegt richting China, dan zal China dat omgekeerd waarschijnlijk ook niet doen. Legt de Europese Unie wel sancties op, dan valt een Chinese tegenreactie te verwachten. Trekt de Europese Unie sancties in, dan volgt China waarschijnlijk.
Een voorbeeld uit 2021 betreft een heffing van meer dan 200% die China instelde op Australische wijnen, zeer waarschijnlijk doordat China niet blij was met een alliantie van Australië met het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Australische wijnexport naar China stortte volledig in. Inmiddels is de verhouding met Australië wat verbeterd en gaat China de noodzaak van de heffingen evalueren.
Rémy Cointreau naar ‘houden’
Begin december schreven we dat naast het Britse Diageo de twee Franse drankenconcerns koopwaardig waren. Pernod Ricard heeft in haar strategie China als een van de vier ‘must win’-regio’s aangeduid. Eventuele Chinese maatregelen zouden dan ook vervelend zijn, maar dat moet niet overdreven worden. Pernod Ricard haalt zo’n 10% van de omzet uit China en daarvan is grofweg de helft cognac, dus sancties zouden 5% van de omzet raken. Pernod Ricard is een breed gespreid concern met 240 merken uit meerdere landen. Wellicht kunnen dochterondernemingen, zoals de ArArAt-cognac uit Armenië, zelfs profiteren als er importheffingen volgen op Franse cognac.
Voor Rémy Cointreau doen eventuele maatregelen meer pijn. Het concern kent minder geografische spreiding en voert slechts twaalf merken, waarvan drie brandy’s (Rémy Martin, Louis XIII en St. Rémy).
Ik blijf positief over de langetermijnperspectieven en ook de lage waarderingen voor zowel Pernod Ricard als Rémy Cointreau. Maar Rémy Cointreau heeft een speculatiever karakter gekregen. Door de bredere spreiding en kleinere afhankelijkheid van China blijft Pernod Ricard koopwaardig. Het Britse Diageo lijkt de defensiefste keuze.