Maersk | Zeevervoerder vaart wel bij Suez-onrust
Maersk is een van de grootste zeevrachtvervoerders ter wereld. De Deense multinational, voluit de A.P. Moller-Maersk Group, staat bekend om zijn aanzienlijke activiteiten op het gebied van containervervoer en bijbehorende diensten. Maersk bezit een van de grootste vloten van containerschepen ter wereld en heeft een belangrijke rol in de wereldwijde handel en goederenvervoer over zee.
90% van het wereldwijde vrachtvervoer gaat over de zee en een derde daarvan gaat door het Egyptische Suezkanaal. Deze doorgang is cruciaal omdat die de Middellandse Zee verbindt met de Rode Zee en daarmee een directe route biedt tussen Europa en Azië.
Onmogelijk
Om bij het Suezkanaal te komen moet een schip tussen Jemen en Djibouti door varen, twee landen die slechts 25 kilometer van elkaar liggen. Houthi-rebellen, gesteund door Iran, maken het echter onmogelijk voor schepen om door deze straat te varen: ze schieten raketten en granaten af op commerciële vrachtschepen. Hun argument daarvoor is dat het westen onvoorwaardelijke steun biedt aan Israël.
Stijgende prijzen
Vorige week meldde Maersk eerst dat het bedrijf voor 48 uur de Rode Zee zou gaan mijden en dat werd later verlengd tot onbepaalde tijd. De prijs voor het vervoer van een container tussen China en Rotterdam is in een week tijd gestegen met 176%. Niet alleen is de vaartijd nu tien dagen langer, maar er zullen ook minder overtochten zijn tussen China en Europa. Het duurt immers twintig dagen langer voordat een schip weer terug is in China. In Chinese havens stapelt zich continu vracht op en wie extra wil betalen, mag eerder mee. Deze congestie heeft ook voor prijsstijgingen van zeevervoer gezorgd dat niet eens in de buurt van het Midden-Oosten komt, zoals van Europa naar Zuid-Amerika. De prijs voor die route is met 25% gestegen.
Voorzichtig
Ik verwacht op korte termijn geen verbetering. De VS en zijn bondgenoten zullen voorzichtig zijn om de Houthi’s aan te vallen. De Verenigde Staten hebben al meerdere malen duidelijk aangegeven dat hun belangrijkste doel is dat de oorlog in Gaza zich niet verspreidt over het Midden-Oosten. En Iran steunt de Houthi’s financieel en vindt het volgens mij wel prima dat de Verenigde Staten en het Westen onder druk worden gezet.
Investeerderspagina van de onderneming
De komende weken denk ik daarom dat de voorraden bij Chinese havens groeien en daarnaast zullen bedrijven hun voorraden zien dalen. Het gevolg is dat deze bedrijven extra bestellingen zullen doen omdat ze onderdelen geleverd moeten krijgen. Dit is voorraadopbouw voor het geval de situatie extra escaleert.
Advies aandeel Maersk op ‘kopen’
Op 8 februari komen de kwartaalcijfers en dan zal het aandeel Maersk vertellen wat de stijging van de prijs van het containervervoer doet met de vrije kasstroom. Ik ben ervan overtuigd dat dit nog niet in de koersen is verwerkt en daarom vind ik dat de aandelen al voor de bekendmaking van de kwartaalcijfers gekocht kunnen worden.
De auteur heeft een positie in het aandeel.