Walmart | Retailgigant met ongekende schaalvoordelen
Op 2 juli 1962 opent Sam Walton de eerste winkel ‘Wal-mart Discount City’ in Rogers, een plaats in de staat Arkansas. De bijnaam van die staat als ‘The Land Of Opportunity’ (het land van de mogelijkheden) is toepasselijk voor Sam Walton. Zijn missie is: de ‘laagste prijzen, altijd en overal’, zodat ‘mensen geld besparen om beter te kunnen leven’.
Na vijf jaar heeft de familie al 24 winkels en in 1970 krijgt Walmart een beursnotering voor $16,50 per aandeel. Tien jaar later, in 1980, heeft Walmart al 276 winkels en 21.000 medewerkers en doorbreekt het concern de grens van een jaaromzet van $1 mrd. In 1983 verbreedt Walmart zich met de eerste Sam’s Club (groothandel). In de jaren negentig zet de expansiedrift door. In 1991 gaat Walmart internationaal via een eerste vestiging van Sam’s Club in Mexico. Drie jaar later volgt uitbreiding naar Canada en in 1996 naar China, waarna het jaar erna de jaaromzet door de $100 mrd gaat. In 2000 wordt Walmart.com opgericht, waarmee klanten in de Verenigde Staten online kunnen winkelen. In 2018 neemt Walmart voor $16 mrd een 77% belang in het Indiase platform Flipkart. En weer een jaar later begint in de Verenigde State InHome Delivery, dat klanten online bestellingen thuis levert.
Rolex en Tiffany
Dat Walmart de goedkoopste wil zijn, wil niet zeggen dat er geen luxe producten verkocht worden. Ook horloges van Rolex en juwelen van Tiffany zijn er (voor duizenden dollars per product) te koop.
Walmart internationale uitbreiding
Momenteel is Walmart via de diverse formules actief in 19 landen met in totaal 10.482 vestigingen. En hoewel je bij Walmart vooral aan een keten in Verenigde Staten denkt, leggen de 5.215 Amerikaanse retail-vestigingen het in aantal nipt af tegen de 5.267 internationale verkooplocaties. In omzet ligt dat anders: Walmart haalt zo’n 80% van de omzet uit de Verenigde Staten. Het internationale deel groeit wel iets harder, maar in die verhouding zal voorlopig niet veel wijzigen.
Overigens wordt niet iedere internationale uitbreiding een succes. In Duitsland nam Walmart in 1998 de ketens Wertkauf en Interspar over. Na verliezen van $200 mln per jaar werden de winkels in 2006 volledig van de hand gedaan. In 2018 trok Walmart zich terug uit Brazilië en in 2020 uit het Verenigd Koninkrijk. Ook Japan werd geen succes. Het concern is echter zo groot dat het zich dergelijke mislukkingen kan permitteren zonder dat het echt grote impact heeft. In de laatste drie landen is Walmart overigens nog wel aandeelhouder in andere bedrijven. Op dit moment legt Walmart meer nadruk op uitbreiding in China, India en Zuid-Afrika. En daarnaast wordt e-commerce steeds belangrijker.
Huidige onderdelen
Qua organisatiestructuur is Walmart onderverdeeld in drie hoofddivisies. De eerste divisie is Walmart US. Deze divisie is qua omzet verreweg het grootste. De omzet in het gebroken boekjaar 2023 bedroeg met $421 mrd zo’n 69% van het totaal. Boekjaren lopen bij Walmart tot en met januari, waardoor boekjaar 2024 alweer bijna afgesloten wordt.
De tweede divisie is Sam’s Club, een groothandel voor voornamelijk midden- en kleinbedrijf. Sam’s Club heeft 600 vestigingen in de Verenigde Staten en daarnaast nog 200 internationale. De omzet van Sam’s Club bedraagt met $84 mrd zo’n 14% van het concern.
Walmart International is de derde divisie. Met een omzet van $101 mrd goed voor 17% van de omzet uit 2023. Van de eerde genoemde 5267 internationale verkooplocaties staan er zo’n 2860 in buurland Mexico onder de keten Walmex, waar Walmart een 71% belang in heeft. Daarnaast zijn China en Canada de belangrijkste internationale markten.
Strategie en toekomstverwachtingen
Voor de middellange termijn – drie tot vijf jaar – mikt Walmart op een jaarlijkse omzetgroei van 4%. Daarmee zou de omzet over vijf jaar nog eens met $130 mrd hoger liggen. De operationele inkomsten moeten in een nog hoger tempo stijgen, door verbetering van marges en een hogere return on investment. Dit moet gerealiseerd worden via een betere productmix, maar vooral door verregaande digitalisering en robotisering in combinatie met data-analyse.
Een concreet voorbeeld hiervan is de automatisering van de zogenoemde fulfillment centers. Dat zijn heel in het kort locaties met een volledige keten van inkoop, distributie, retournering- en klachtenafhandeling. Geavanceerde automatisering moet hier zorgen voor stabielere en voorspelbaar voorraadbeheer in combinatie met het sneller reageren op klantwensen. Bijvoorbeeld het signaleren van veranderende patronen in hun bestedingen. Tegen het eind van fiscaal 2026 wordt naar schatting 65% van de winkels geautomatiseerd bediend, terwijl dan 55% van de volumes van fulfillment centers via geautomatiseerde faciliteiten zal verlopen. De kosten per product zouden hiermee zo’n 20% omlaag kunnen. Daarnaast moeten innovatie en technologische voorraadintelligentie ervoor zorgen consumenten nog minder tegen lege schappen aanlopen.
Conclusie
De investeringen in technologische ontwikkelingen en robotisering zijn groot, maar ook hier geldt weer dat door de enorme omvang van Walmart de kosten relatief laag uitvallen. De concurrentiekracht van het bedrijf is enorm en dat zal in mijn ogen alleen maar toenemen door de combinatie van enorme schaalvoordelen met toenemende digitalisering en robotisering. Daarmee is er geen twijfel dat Walmart voor beleggers een uiterst defensieve en voorspelbare onderneming blijft.
Voor dividendbeleggers zijn er betere alternatieven (zie kader). In boekjaar 2023 werd het dividend verhoogd, maar daalde het totale bedrag dat Walmart uitkeerde van $6,2 mrd naar $6,1 mrd. Walmart heeft de liquide middelen wel beschikbaar, maar besteedt deze meer aan aandeleninkopen. Over zowel boekjaar 2022 als 2023 werd afgerond voor $10 mrd – en daarmee jaarlijks zo’n 2,5% van de uitstaande aandelen – ingekocht. Sinds begin van deze eeuw is het aantal uitstaande aandelen gedaald van 4,5 miljard naar momenteel 2,7 miljard. Alleen in 2006 daalde het aantal uitstaande aandelen niet. Sinds begin van deze eeuw is er daarmee in totaal een rendement per aandeel van 70% door alleen de aandeleninkopen.
Advies aandeel Walmart op ‘houden’
Voor de middellange termijn verwacht ik dat de onderliggende winst zo’n 5 á 6% stijgt, wat in combinatie met aandeleninkoop een jaarlijkse stijging van de winst per aandeel van zo’n 7-8% moet opleveren. Daar komt een bescheiden dividend bij. Voor het boekjaar dat loopt toe en met januari 2024 zal de winst per aandeel rond de $6,00 liggen. Voor kalenderjaar 2024 verhoog ik mijn verwachting naar $6,40. Dat zou een k/w van 25 betekenen. Daarin zie ik geen opwaarts potentieel, eerder een bescheiden daling. Alles tezamen leidt dit tot handhaving van het houdadvies.