Huisdierensector | Beleggen in je trouwste vriend
In de coronatijd kreeg de huisdierensector een impuls. De hond was voor het baasje tijdens de zwaarste lockdowns een extra mogelijkheid om ook zelf wat frisse lucht te krijgen. En een hond of kat was prettig als gezelschaps- en knuffelmaatje in tijden van minder menselijk contact. Volgens de American Pet Products Association (APPA) bedroeg in de periode 2020 tot en met 2022 de jaarlijkse groei van het aantal huisdiereigenaren 9,8%. Ter vergelijking: van 2009 tot en met 2019 bedroeg die jaarlijkse groei 4,7%.
Volgens Fortune Business Insights bedroeg de wereldwijde markt voor huisdiergerelateerde producten en diensten in 2022 $235 mrd en zal deze in 2030 $369 mrd bedragen. Voor Noord-Amerika, dus de Verenigde Staten en Canada samen, komt Fortune op een bedrag van $79,5 mrd. De APPA noemt voor de Verenigde Staten veel hogere bedragen. Volgens de brancheorganisatie stegen de totale uitgaven in alleen al de Verenigde Staten van $90,5 mrd in 2018 tot $136,8 in 2023. Voor Europa wordt de huisdierenmarkt op een omzet van ruim $40 mrd geschat.
Voor de grote verschillen in bedragen zijn wel verklaringen te bedenken. Voor een enkele hond of kat in een gezin is wel duidelijk dat die binnen de definitie van huisdier valt. Voor een particulier die enkele hobbyschapen heeft en er wat in handelt, is het antwoord hierop al diffuser. En je kunt uitgebreid discussiëren over het wel of niet in dergelijke cijfers opnemen van huisdierverzekeringen (zie kader).
Trendanalyse en toekomst van de huisdierensector
Voor beleggers is vooral van belang wat de trend in de huisdierenbedrijfstak is. Daarover zijn de schattingen meer eensluidend. Groeiverwachtingen voor de sector liggen tot 2030 rond de 6%. Belangrijk daarbij is dat corona niet alleen een tijdelijke opleving van thuiswerken in gang heeft gezet, maar een structurelere verandering. Doordat veel mensen nog steeds enkele dagen per week thuis werken in plaats van op kantoor, hoeven ze zich minder lang zorgen te maken over hun huisdier dat alleen thuis zit.
De bestedingen van huisdiereigenaren gaan overigens voor meer dan de helft naar de voeding, zo’n 15% gaat op aan een bezoek aan een dierenarts. Daarnaast zijn er diverse overige uitgaves als speeltjes voor huisdieren, een halsband, of het (laten) verzorgen van de vacht van harige beesten.
Voor beleggers die op een gemakkelijke manier willen meeliften op de huisdierentrend is er een ETF: de ProShares Pet Care ETF (PAWZ). Een alternatief, de Rize Pet Care ETF (PETZ) is helaas in december 2023 gesloten. Beleggers in de PAWZ dienen er wel van bewust te zijn dat er niet alleen bedrijven in zitten die zich puur met huisdieren bezighouden (zie kader).
Hieronder volgen enkele koopwaardige aandelen die meer focus op huisdieren hebben.
Pet Valu Holding
Pet Valu Holdings is met 18% marktaandeel de grootste Canadese retailer voor huisdierproducten. Het bedrijf richt zich na het afstoten van de locaties in de Verenigde Staten volledig op de Canadese markt. Dit gaat via vijf formules: Tisol, Bosley’s, Paulmac’s, Total Pet en Pet Valu zelf. De nadruk ligt op het premiumsegment, dat de snelste groei heeft. Pet Valu levert extra toegevoegde waarde via uitgebreide adviesmogelijkheden van huisdierverzorgingsexperts. Het assortiment richt zich in de breedte vooral op ‘echte’ huisdieren die je letterlijk in huis kunt hebben: honden, katten, vogels, vissen, kleine huisdieren als konijnen en cavia’s en zelfs reptielen. In totaal gaat het om zo’n 7000 producten, waarvan er 1500 exclusief bij Pet Valu verkrijgbaar zijn. Deze worden aangeboden via ruim 750 locaties. In 70% van de gevallen is de eigenaar een franchise-ondernemer en de rest is in eigen beheer. Daarnaast zijn de producten natuurlijk online te koop. Een groot deel van de winkels biedt daarnaast self-service wasbaden voor honden aan, een full-service trimsalon, of beide.
Pet Valu ziet mogelijkheden om uit te breiden tot meer dan 1200 winkels en heeft ruim 600 locaties in beeld voor mogelijke nieuwe winkels. Dat zal hoofdzakelijk via franchiseondernemers gebeuren. Aan interesse heeft Pet Valu geen gebrek. In 2022 alleen al ontving het bedrijf 1400 formele franchise-aanvragen.
Ook moet de omzet per winkel omhoog. Sinds 2016 steeg deze gemiddeld met 12% per jaar en zelfs in het zwakste jaar (2018) bedroeg dat een fraaie 7% omzetgroei per winkel. Al met al lijkt Pet Valu voor de toekomst een stabiele groeier, waarbij meer winkels en meer omzet per bestaande winkel in de komende jaren leiden tot een mooie omzet- en winstgroei. Pet Valu (beurswaarde: CAD 2,2 mrd, verwachte jaaromzet 2023: CAD 1,1 mrd) is met een geschatte k/w van 19 voor 2024 redelijk geprijsd.
Pets at Home Group
Het tweede aandeel, de Britse Pets at Home Group, is interessanter voor dividendbeleggers. Het dividendrendement bedraagt momenteel 4,3% en zal normaal gesproken gestaag omhoog gaan. Pets at Home is eveneens een retailer die consumenten voorziet van advies en huisdierproducten. Dat gebeurt zowel in 457 fysieke winkels als online. Ook hier zijn trimsalons, 339 momenteel, een onderdeel van de service. En ook verzekeringsproducten worden aangeboden. Een groot verschil met Pet Valu is dat Pets at Home daarnaast een dierenartsendivisie heeft en een divisie ‘telehealth’, wat kortweg online advies van een dierenarts inhoudt. De dierenartspraktijken bevinden zich veelal bij de fysieke winkels.
Het zijn juist die activiteiten waardoor de koers van Pets at Home sinds 7 september 2023 ruim 20% lager staat. Op die dag begon de Competition and Markets Authority, de Britse Autoriteit Consument en Markt, een nationaal onderzoek dat moet uitwijzen of huisdiereigenaren waar voor hun geld krijgen bij deze dierenartspraktijken. En daarnaast onderzoekt de CMA of overnames van kleine partijen door grote ketens resulteren in minder keuzes en hogere prijzen voor consumenten. Het onderzoek loopt nog. Het aandeel Pets at Home lijkt gewaardeerd alsof al zeker is dat de uitkomst negatief zal zijn. De k/w bedraagt slechts 13,2 (beurswaarde: GBP 1,4 mrd, geschatte jaaromzet 2023: GBP 1,5 mrd). En dat voor een bedrijf met een langetermijndoelstelling van een jaarlijkse omzet- en winstgroei van respectievelijk 7% en 10%. Voeg je daar het dividend bij van 4,3%, dan lijken er al veel potentiële tegenvallers ingeprijsd te zijn.
Freshpet
Freshpet heeft als missie om de levens van honden en katten te verbeteren via de kracht van natuurlijke en verse ingrediënten zonder conserveringsmiddelen. De voeding wordt bewust in kleinere batches en bij lagere temperaturen bereid, om zo veel mogelijk nutriënten te behouden. Aangezien het verse producten betreft, moeten ze vervolgens gekoeld bewaard blijven. Freshpet is in 2004 opgericht en heeft inmiddels 33.500+ koelingen in de Verenigde Staten gestald bij onder meer grote retailketens als Walmart, Target en Wholefoods.
Het bedrijf maakt een enorme groei door doordat steeds meer huisdiereigenaren de producten van Freshpet afnemen: van 5,6 miljoen eigenaren in 2019 verdubbelde dat naar 11,3 miljoen in 2023. En het gemiddelde bedrag dat een huisdiereigenaar aan producten van Freshpet besteedde, steeg in die periode ook nog eens ruim 50%. De verwachting is dat de groei enorm blijft. Freshpet schat voor 2023 op een omzet van $755 mln uit te komen en schat dat deze in 2027 al op $1,8 mrd ligt. Dat moet ook bijdragen aan verbeterde marges. Bijvoorbeeld door meer te verkopen per winkel en doordat er meer verkooppunten per regio komen. Beide drukken de gemiddelde transportkosten per product omlaag.
Momenteel draait Freshpet nog verlies, maar omzetgroei in combinatie met verbeterde marges moeten de komende jaren leiden tot winstgevendheid. Freshpet is daarmee een voor de lange termijn koopwaardig aandeel.
Overigens sluit ik niet uit dat een grote speler een keer een bod zal uitbrengen op Freshpet om de eigen portefeuille ermee te versterken. Voedingsconcern General Millls bood in 2018 $8 mrd voor Blue Buffalo, waar FreshPet nu maar een beurswaarde van $4,0 mrd heeft.