Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen

Huisdierensector | Beleggen in je trouwste vriend

0 0 Leestijd ongeveer

Een huisdier maakt deel uit van zeven van de tien huishoudens in de westerse wereld. Naast lief, schattig en aaibaar zijn onze huisdieren voor beleggers een heel mooie, stabiele en recessiebestendige groeimarkt.

In de coronatijd kreeg de huisdierensector een impuls. De hond was voor het baasje tijdens de zwaarste lockdowns een extra mogelijkheid om ook zelf wat frisse lucht te krijgen. En een hond of kat was prettig als gezelschaps- en knuffelmaatje in tijden van minder menselijk contact. Volgens de American Pet Products Association (APPA) bedroeg in de periode 2020 tot en met 2022 de jaarlijkse groei van het aantal huisdiereigenaren 9,8%. Ter vergelijking: van 2009 tot en met 2019 bedroeg die jaarlijkse groei 4,7%.

Volgens Fortune Business Insights bedroeg de wereldwijde markt voor huisdiergerelateerde producten en diensten in 2022 $235 mrd en zal deze in 2030 $369 mrd bedragen. Voor Noord-Amerika, dus de Verenigde Staten en Canada samen, komt Fortune op een bedrag van $79,5 mrd. De APPA noemt voor de Verenigde Staten veel hogere bedragen. Volgens de brancheorganisatie stegen de totale uitgaven in alleen al de Verenigde Staten van $90,5 mrd in 2018 tot $136,8 in 2023. Voor Europa wordt de huisdierenmarkt op een omzet van ruim $40 mrd geschat.

Voor de grote verschillen in bedragen zijn wel verklaringen te bedenken. Voor een enkele hond of kat in een gezin is wel duidelijk dat die binnen de definitie van huisdier valt. Voor een particulier die enkele hobbyschapen heeft en er wat in handelt, is het antwoord hierop al diffuser. En je kunt uitgebreid discussiëren over het wel of niet in dergelijke cijfers opnemen van huisdierverzekeringen (zie kader).

Zorgverzekering voor dieren
Voor mensen wordt een zorgverzekering afgesloten tegen onverwachte grote uitgaven, en dat is voor huisdieren niet anders. De American Pets Products Association schat dat medische ingrepen hondeneigenaren gemiddeld $458 per jaar kosten. Voor een kat ligt dat gemiddelde op $201. Het is niet zo dat een huisdier ieder jaar een ingreep krijgt en afhankelijk van de ingreep hangt er een ander kostenplaatje aan. Huisdiereigenaren verzekeren zich hier graag voor. Een huisdierenverzekeringsbedrijf om in de gaten te houden, is Trupanion (TRUP), dat onder andere in de Verenigde Staten, Canada en Europa verzekeringen aanbiedt. Het bedrijf maakt een stormachtige groei door, maar is vooralsnog verlieslatend. De koers is vanaf de all-time high van $155 in december 2021 teruggevallen tot $20 een half jaar geleden. Inmiddels staat er $27,84 op de borden. Een speculatief aandeel, voor een heel kleine positie.

Trendanalyse en toekomst van de huisdierensector

Voor beleggers is vooral van belang wat de trend in de huisdierenbedrijfstak is. Daarover zijn de schattingen meer eensluidend. Groeiverwachtingen voor de sector liggen tot 2030 rond de 6%. Belangrijk daarbij is dat corona niet alleen een tijdelijke opleving van thuiswerken in gang heeft gezet, maar een structurelere verandering. Doordat veel mensen nog steeds enkele dagen per week thuis werken in plaats van op kantoor, hoeven ze zich minder lang zorgen te maken over hun huisdier dat alleen thuis zit.

De bestedingen van huisdiereigenaren gaan overigens voor meer dan de helft naar de voeding, zo’n 15% gaat op aan een bezoek aan een dierenarts. Daarnaast zijn er diverse overige uitgaves als speeltjes voor huisdieren, een halsband, of het (laten) verzorgen van de vacht van harige beesten.

Voor beleggers die op een gemakkelijke manier willen meeliften op de huisdierentrend is er een ETF: de ProShares Pet Care ETF (PAWZ). Een alternatief, de Rize Pet Care ETF (PETZ) is helaas in december 2023 gesloten. Beleggers in de PAWZ dienen er wel van bewust te zijn dat er niet alleen bedrijven in zitten die zich puur met huisdieren  bezighouden (zie kader).

Humanisation
Proshares biedt een Pet Care ETF (ticker: PAWZ) aan. Wie de samenstelling van de ETF bekijkt, zal daar enkele namen tegenkomen die niet als eerste aan een huisdier doen denken: farmaceut Merck (5,4%), gezondsheidszorgaanbieder CVS (5,0%), voedingsmiddelenconcerns Nestlé (4,8%), General Mills (2,1%) en JM Smucker (0,75%), en voor de persoonlijke verzorging Colgate-Palmolive (3,7%). Deze concerns zijn samen al goed voor 22% van de Pet Care ETF. Bijvoorbeeld Nestlé is een gigant in de diervoedingsindustrie en realiseert met een Petcare-omzet van €19 mrd een veelvoud van het hieronder beschreven FreshPet ($755 mln). Van de totale omzet van Nestlé bedraagt echter slechts 20% Petcare. Wie overweegt om de ETF aan te schaffen, moet er wel van bewust zijn dat niet alle bedrijven puur op huisdieren gericht zijn. Met 11,7% is Freshpet de grootste positie, gevolgd door aanbieder van diergeneeskunde Zoetis (11,3%) en Idexx Laboratories (10,6%), een wereldwijde speler op gebied van gezondheidstesten bij dieren. Redelijk topzwaar, maar een mooie aanvulling binnen een gespreide portefeuille.

Hieronder volgen enkele koopwaardige aandelen die meer focus op huisdieren hebben.

Pet Valu Holding

Pet Valu Holdings is met 18% marktaandeel de grootste Canadese retailer voor huisdierproducten. Het bedrijf richt zich na het afstoten van de locaties in de Verenigde Staten volledig op de Canadese markt. Dit gaat via vijf formules: Tisol, Bosley’s, Paulmac’s, Total Pet en Pet Valu zelf. De nadruk ligt op het premiumsegment, dat de snelste groei heeft. Pet Valu levert extra toegevoegde waarde via uitgebreide adviesmogelijkheden van huisdierverzorgingsexperts. Het assortiment richt zich in de breedte vooral op ‘echte’ huisdieren die je letterlijk in huis kunt hebben: honden, katten, vogels, vissen, kleine huisdieren als konijnen en cavia’s en zelfs reptielen. In totaal gaat het om zo’n 7000 producten, waarvan er 1500 exclusief bij Pet Valu verkrijgbaar zijn. Deze worden aangeboden via ruim 750 locaties. In 70% van de gevallen is de eigenaar een franchise-ondernemer en de rest is in eigen beheer. Daarnaast zijn de producten natuurlijk online te koop. Een groot deel van de winkels biedt daarnaast self-service wasbaden voor honden aan, een full-service trimsalon, of beide.

Pet Valu ziet mogelijkheden om uit te breiden tot meer dan 1200 winkels en heeft ruim 600 locaties in beeld voor mogelijke nieuwe winkels. Dat zal hoofdzakelijk via franchiseondernemers gebeuren. Aan interesse heeft Pet Valu geen gebrek. In 2022 alleen al ontving het bedrijf 1400 formele franchise-aanvragen.

Ook moet de omzet per winkel omhoog. Sinds 2016 steeg deze gemiddeld met 12% per jaar en zelfs in het zwakste jaar (2018) bedroeg dat een fraaie 7% omzetgroei per winkel. Al met al lijkt Pet Valu voor de toekomst een stabiele groeier, waarbij meer winkels en meer omzet per bestaande winkel in de komende jaren leiden tot een mooie omzet- en winstgroei. Pet Valu (beurswaarde: CAD 2,2 mrd, verwachte jaaromzet 2023: CAD 1,1 mrd) is met een geschatte k/w van 19 voor 2024 redelijk geprijsd.

Pets at Home Group

Het tweede aandeel, de Britse Pets at Home Group, is interessanter voor dividendbeleggers. Het dividendrendement bedraagt momenteel 4,3% en zal normaal gesproken gestaag omhoog gaan. Pets at Home is eveneens een retailer die consumenten voorziet van advies en huisdierproducten. Dat gebeurt zowel in 457 fysieke winkels als online. Ook hier zijn trimsalons, 339 momenteel, een onderdeel van de service. En ook verzekeringsproducten worden aangeboden. Een groot verschil met Pet Valu is dat Pets at Home daarnaast een dierenartsendivisie heeft en een divisie ‘telehealth’, wat kortweg online advies van een dierenarts inhoudt. De dierenartspraktijken bevinden zich veelal bij de fysieke winkels.

Het zijn juist die activiteiten waardoor de koers van Pets at Home sinds 7 september 2023 ruim 20% lager staat. Op die dag begon de Competition and Markets Authority, de Britse Autoriteit Consument en Markt, een nationaal onderzoek dat moet uitwijzen of huisdiereigenaren waar voor hun geld krijgen bij deze dierenartspraktijken. En daarnaast onderzoekt de CMA of overnames van kleine partijen door grote ketens resulteren in minder keuzes en hogere prijzen voor consumenten. Het onderzoek loopt nog. Het aandeel Pets at Home lijkt gewaardeerd alsof al zeker is dat de uitkomst negatief zal zijn. De k/w bedraagt slechts 13,2 (beurswaarde: GBP 1,4 mrd, geschatte jaaromzet 2023: GBP 1,5 mrd). En dat voor een bedrijf met een langetermijndoelstelling van een jaarlijkse omzet- en winstgroei van respectievelijk 7% en 10%. Voeg je daar het dividend bij van 4,3%, dan lijken er al veel potentiële tegenvallers ingeprijsd te zijn.

Freshpet

Freshpet heeft als missie om de levens van honden en katten te verbeteren via de kracht van natuurlijke en verse ingrediënten zonder conserveringsmiddelen. De voeding wordt bewust in kleinere batches en bij lagere temperaturen bereid, om zo veel mogelijk nutriënten te behouden. Aangezien het verse producten betreft, moeten ze vervolgens gekoeld bewaard blijven. Freshpet is in 2004 opgericht en heeft inmiddels 33.500+ koelingen in de Verenigde Staten gestald bij onder meer grote retailketens als Walmart, Target en Wholefoods.

Het bedrijf maakt een enorme groei door doordat steeds meer huisdiereigenaren de producten van Freshpet afnemen: van 5,6 miljoen eigenaren in 2019 verdubbelde dat naar 11,3 miljoen in 2023. En het gemiddelde bedrag dat een huisdiereigenaar aan producten van Freshpet besteedde, steeg in die periode ook nog eens ruim 50%. De verwachting is dat de groei enorm blijft. Freshpet schat voor 2023 op een omzet van $755 mln uit te komen en schat dat deze in 2027 al op $1,8 mrd ligt. Dat moet ook bijdragen aan verbeterde marges. Bijvoorbeeld door meer te verkopen per winkel en doordat er meer verkooppunten per regio komen. Beide drukken de gemiddelde transportkosten per product omlaag.

Momenteel draait Freshpet nog verlies, maar omzetgroei in combinatie met verbeterde marges moeten de komende jaren leiden tot winstgevendheid. Freshpet is daarmee een voor de lange termijn koopwaardig aandeel.

Overigens sluit ik niet uit dat een grote speler een keer een bod zal uitbrengen op Freshpet om de eigen portefeuille ermee te versterken. Voedingsconcern General Millls bood in 2018 $8 mrd voor Blue Buffalo, waar FreshPet nu maar een beurswaarde van $4,0 mrd heeft.

Humanisation
Een term die bij bedrijven in de huisdierensector steevast opduikt is ‘humanisation’ (vermenselijking). Het is een trend. Vroeger lag de hond buiten in een hok en kreeg hij te eten wat er overbleef van de maaltijd voor mensen. Geleidelijk aan is de rol verschoven van buitendier naar binnendier met eigen brokjes. En inmiddels wordt, al dan niet door goede marketing, een huisdier al ‘gezinslid’ genoemd. De term huisdiereigenaar (pet owner) is zeker in de Verenigde Staten vervangen door huisdierouder (pet parent). En een gezinslid verdient het beste dat er is. Bedrijven in het huisdierensegment zullen de huisdierouders hier via marketing maar al te graag op wijzen. Het is mede daardoor dat het huisdierensegment een mooie toekomst tegemoet gaan. En dat geldt al helemaal voor de meer premium merken.

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ