Diverse Analisten | HelloFresh op verkooplijsten
Exane BNP Paribas waarschuwt beleggers om weg te blijven van Europese maaltijdbezorgers HelloFresh, Delivery Hero en Just Eat Takeaway. De analisten stellen dat de sector moeite heeft om de volumes te laten groeien. Daarbij wijst Exane BNP Paribas erop dat HelloFresh, als een van de weinige winstgevende bedrijven binnen de sector, heeft aangegeven te vrezen voor een winstdaling. Ook zijn er interne problemen bij het Duitse bedrijf.
Advies aandeel HelloFresh op ‘verkopen’
Goldman Sachs heeft zijn advies voor HelloFresh verlaagd van ‘houden’ naar ‘verkopen’. De Amerikaanse zakenbank verwacht op korte termijn risico’s voor de marges van de leverancier van kookboxen. Volgens Goldman Sachs moet HelloFresh na een aantal teleurstellende kwartalen agressiever investeren in zijn productaanbod en marketing om de klantengroei nieuw leven in te blazen. Over het tweede kwartaal daalde het aantal actieve klanten wereldwijd op jaarbasis met bijna 9% tot 7,3 miljoen en in het derde kwartaal nam het aantal op jaarbasis met 5,9% verder af tot iets meer dan 7 miljoen. Tegelijkertijd zag HelloFresh het aantal bestellingen in deze kwartalen teruglopen. Goldman Sachs vreest ook dat partijen als Temu en TikTok de maaltijdbezorgingsmarkt kunnen gaan betreden, waarmee de concurrentie voor HelloFresh toeneemt. Zij hebben hun koersdoel voor het aandeel verlaagd van €23,40 naar €12,20.
Bernstein Research verwacht dat er dit jaar in Europa aanzienlijke regionale verschillen kunnen ontstaan in de consumentenbestedingen, het consumentenvertrouwen en de reële lonen. De analisten denken dat met name HelloFresh daar last van krijgt. Bernstein Research heeft advies voor het aandeel laten staan op ‘verkopen’ en hanteert een koersdoel van €11.