Tip van de Week | Innovatieve gigant in verpakkingen biedt opwaarts koerspotentieel
Sonoco (SON) vindt zijn oorsprong eind achttiende eeuw, als burgemeester James L. Coker en zijn zoon de Carolina Fiber Company oprichten in Hartsville, South Carolina. Het doel is om houtpulp en papier te produceren uit Southern pine trees, een Amerikaanse soort dennenboom. Na enkele onsuccesvolle jaren van pulpverkoop, besloten de Cokers om papieren klossen te maken voor het garen van de textielindustrie. Dit resulteerde in 1899 in de oprichting van de Southern Novelty Company, aangezien de klossen van papier een noviteit waren in de textielindustrie.
Met de groeiende textielindustrie groeide ook het bedrijf hard. In 1923 werd een nieuwe naam uit de oude afgeleid en ging het bedrijf Sonoco Products Company heten. Het was ook het jaar waarin Sonoco in het Britse Manchester haar eerste fabriek buiten de Verenigde Staten bouwde. Het was het begin van een alsmaar groeiende organisatie.
De vijf segmenten van Sonoco
Inmiddels is Sonoco geëvolueerd naar een bedrijf met ruim 300 locaties in 35 landen en 22.000 medewerkers. Het concern is gespecialiseerd in vrijwel alle mogelijke verpakkingen en toepassingen die erbij te bedenken zijn. Dit gebeurt via vijf segmenten: Consumentenverpakkingen, Industriële producten, Beschermende verpakkingen, verpakkingen voor Gezondheidszorg en ten slotte het segment Services.
Denk bij het segment Consumentenverpakkingen bijvoorbeeld aan plastic verpakkingen waarin in een supermarkt snoepjes zitten, of aan het bakje waar aardbeien in zitten, of aan een conservenblik.
Bij het segment Industriële producten kan gedacht worden aan vele varianten van kernen waarop industrieel materieel gerold wordt. Kassabonnetjes bijvoorbeeld zitten op een klein kartonnen rolletje. Zo zijn er ook vele industriële, grotere rollen waarop (dure) folies en films gerold zitten. Of denk aan een enorme spoel met een diameter van enkele meters voor staalkabels. Sonoco Industrieel levert daarvoor hoogwaardige, gespecialiseerde kernen die langdurig sterk zijn, terwijl de kwaliteit niet gevoelig is voor schommelingen in temperatuur of vochtgehaltes. Bedrijven zijn bereid om te betalen voor een goede kern, zodat bedrijfsprocessen (van hun klanten) niet verstoord zullen worden. De technologie voor goede kernen is uitgebreid richting de bouw: ronde betonnen kolommen zijn snel en eenvoudig te storten in ‘kartonnen’ profielen van Sonotube. Nog kit nodig bij je bouwproject? Grote kans dat de tube van Sonoco afkomstig is.
Waar het segment Industriële producten vooral focust op de binnenkant, focust segment Beschermende verpakkingen juist op het omhullen van de buitenkant van producten. Het simpelste voorbeeld is de verpakking van grote rollen papier voor bijvoorbeeld gedrukte kranten. Je wilt niet dat deze in de opslag worden aangetast door vocht, of juist uitdrogen.
Het vierde segment, gericht op de gezondheidszorg, kent een specialisatie verpakkingen om de temperatuur stabiel te houden. Bij het verpakken van bijvoorbeeld vaccins en vloeibare medicijnen als insuline, is het van absoluut belang dat de bewaartemperatuur correct blijft. Ook voor diagnostische doeleinden als bloedtesten geldt dit, alsmede voor biotechnologische toepassingen. Daarvoor levert Sonoco voorraadcontainers die ideaal zijn om monsters van ingevroren micro-organismen in droogijs te bewaren. Daarnaast zijn er verpakkingen die bedoeld zijn om medische voorwerpen, zoals injectienaalden, steriel te houden.
Aangezien naast de kwaliteit van verpakkingsmateriaal ook de uitstraling enorm belangrijk kan zijn, heeft Sonoco ten slotte de divisie Services. Deze kan met klanten meedenken over het ontwerp van verpakkingen. Sonoco meldt trots dat acht van de elf grootste bedrijven ter wereld in consumentengoederen klant zijn. Een promotieactie van drankenconcern Diageo waarbij klanten bij een limited edition hun eigen naam op het logo van Captain Morgan konden printen? Werk van Sonoco. En kent u de scheermesjes van Gillette? Drie keer raden welk bedrijf de verpakkingen ervan voor Proctor & Gamble heeft verzorgd. Naast de uitstraling kan het van belang zijn om een verpakking te ontwerpen waarmee een product onbeschadigd via een sorteercentrum van een postbedrijf thuisbezorgd kan worden. Ook hier zal Sonoco Service graag meedenken over een ontwerp. En Sonoco heeft testfaciliteiten om vast te stellen of een ontworpen verpakking ook in de praktijk levert.
Financiële inzichten en marktdynamiek
Van de vijf segmenten is die van Consumentenverpakkingen verantwoordelijk voor 52% van de omzet, gevolgd door Industriële papieren verpakkingen met 37%. De overige drie (kleinere) segmenten maken samen slechts 11% van de omzet uit. De totale omzet kwam in 2022 uit op $7,25 mrd. Noord-Amerika is goed voor 79% daarvan, Europa en het Midden-Oosten voor 13% en Azië en Zuid-Amerika voor respectievelijk 5 en 3%. Voor boekjaar 2023 zal de totale omzet wat lager uitvallen, mede doordat 2022 een erg goed jaar was. De langjarige trend is dat de omzet gestaag met enkele procenten per jaar stijgt.
Bekijk ook het dossier Dividend Beleggen
Toekomstvisie in de verpakkingswereld
Sonoco ziet kansen nu consumenten papieren verpakkingen steeds meer als milieuvriendelijk ervaren en plastic juist als milieuvervuilend. De range die Sonoco heeft afgegeven voor de winst per aandeel in 2023 bedraagt $5,25-5,40. Dat zou een koers-winstverhouding van minder dan 11 betekenen voor een dividendaristocraat die het dividend de afgelopen veertig jaar telkens heeft verhoogd. Het kwartaaldividend bedraagt nu $0,51 en geeft een dividendrendement van 3,6%. Sonoco genereert ruim voldoende vrije cash flow voor verdere verhogingen. Het bedrijf kan ook aandelen inkopen, maar heeft dat de afgelopen vijf jaar maar beperkt gedaan.
Concluderend is Sonoco een enorm gediversifieerd concern in toepassingen van verpakkingen, verspreid over vele sectoren. De lage k/w van 11 en een aantrekkelijk en veilig dividend maken het een defensieve belegging met duidelijk opwaarts koerspotentieel.
Fondscode (ticker) | SON |
Beurs | NYSE |
Koers 23 januari | $58,29 |
Hoogste koers 12 mnd | $63,74 |
Laagste koers 12 mnd | $49,98 |
Beurswaarde | $5,6 mld |
K/w 2023 (t) | 11 |
Dividendrendement | 3,6% |